Soldrevne mobiltelefoner er en fiasko

Kan solen oplade din mobiltelefon? Nej, viser stor Nokia-undersøgelse.

Artikel top billede

Alle mobiltelefon-ejere kender situationen hvor batteriet er løbet tør for strøm på det forkerte tidspunkt. En løsning på dette problem kunne være at indbygge solpaneler på telefonens bagside og dermed sørge for, at telefonen kan lade sig selv op. Men en ny Nokia-undersøgelse viser, at der er mange problemer med denne teknologi.

Helt tilbage i 1997 kunne Nokia for første gang indbygge et solpanel i en mobiltelefon. LG og Samsung har også udviklet modeller med solpaneler.

Det har fået Nokia til at starte sit projekt, hvor fem testpersoner skulle gå rundt med en soldrevet mobiltelefon, kaldet Lokki. Formålet var at afdække, om det fungerer i praksis og hvor nemt det er at oplade telefonerne.

To af telefonerne blev testet nord for polarcirklen, en i det sydlige Sverige, en i Kenya og den sidste på en båd i Østersøen.

Projektet blev løbende dokumenteret på bloggen Nokia Solar Charging, hvor man kan følge de forskellige testbrugere og finde en række delresultater.

Nu har Nokia sammenfattet resultaterne fra projektet - og det ser ikke så godt ud. Testen viser at det er muligt at oplade mobilen med et solpanel på bagsiden, men det er også meget svært.

Det største problem er det begrænsede areal på telefonens bagside - der er kun plads til et lille solpanel, og selv hvis man placerer telefonen lige i solen, kan den knap nok generere tilstrækkelig energi til at holde enheden kørende på standby. Taletiden er meget begrænset.

Det fungerede bedst i Kenya, hvor testbrugeren Amos arbejder som sikkerhedsvagt og derfor kunne lade sin telefon ligge i solen lang tid af gangen. I Arktis står solen forholdsvis lavt og det er svært at oplade telefonen.

Det anbefales at lade telefonen hænge om halsen, så den hele tiden får sollys - men det er jo ikke nødvendigvis den mest moderigtige måde at bære rundt på sin telefon.

I lande med ustabil elforsyning kan solpaneler være et praktisk alternativ til at oplade telefonen, konstateres det, men panelerne er stadig for dyre og på vores breddegrader er den praktiske værdi kun meget lille.

Så den eneste fordel ved at eje en soldrevet mobiltelefon skulle være, at man kan signalere at man er med på den grønne bølge.

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S

    EG Danmark A/S har pr. 1. december 2025 ansat Søren Jermiin Olesen som Senior Product Manager. Han skal især beskæftige sig med finans- og debitorstyring i det offentlige med ansvar for økonomistyringssystemet EG ØS Indsigt. Han kommer fra en stilling som Product Manager hos KMD A/S. Han er uddannet Cand. oecon. Han har tidligere beskæftiget sig med økonomi bl.a. i Aarhus Kommune og været med til at udvikle NemØkonom før og efter salget til KMD. Nyt job

    Søren Jermiin Olesen

    EG Danmark A/S