Inde i maskinen podcast:Microsoft har store planer for Windows 10 efter sommeren

Artikel top billede

iPad 3: Derfor gider Apple ikke være innovativ

ComputerViews: Apples nye iPad 3 er langt fra nogen revolution. Apple gider simpelthen ikke være innovativ længere. Og det er der gode grunde til.

Læs også: Galleri: Se den nye iPad 3 med retina-skærm.

ComputerViews: Der var engang i en ikke så fjern fortid, hvor Apple var verdens mest innovative teknologifirma.

Aldrig tidligere har et it-selskab været i stand til hele tre gange i træk inden for en så kort årrække at lancere produkter, der hver især har været så banebrydende.

Tre gange i rap har Apple været i stand til at definere markeder så nye, at konkurrencen har været nærmest ikke-eksisterende. Og pengene derfor enorme. 

Først med iPod/iTunes, der definerede det nye marked for betalings-musik på nettet. Så iPhone, der definerede markedet for smartphones. Så iPad, der definerede markedet for tablet-computere.

Wow hvor vildt - en ny iPad

Onsdag aften dansk tid har Apple så indkaldt til en ny lancering i klassisk Apple-style - med en masse hype og opgejlet stemning, en hel del hemmelighedskræmmeri og ekstremt meget omtale.

Forventningen er, at Apple vil løfte sløret for [DA DAAH] endnu en iPad.

Og altså (igen) overhovedet ikke nogen banebrydende og markedsdefinerende genistreg.

Jow, den der nye iPad har da nok en lidt bedre skærm end den forrige. Jow, den er da nok også lidt hurtigere. Og jow jow, den har da sikkert også lidt længere batterilevetid.

Men det er stadig bare en opgraderet og moderniseret iPad. Ligesom Apples seneste og vanligt hypede lancering i øvrigt bare var en opgradering af den kendt iPhone-form factor til iPhone 4S. Det kan du læse mere om her.

Løbet tør for krudt?

Betyder det da, at Apple - firmaet bag den måske vildeste innovations-præstation nogensinde - er løbet tør for innovativt krudt?

Og nu kun kan finde ud af lancere den ene halv-tamme produktopgradering af tidligere tiders mega-successer efter den anden?

Næppe.

Her er grunden til at Apple ikke gider innovere

Læs også: Galleri: Se den nye iPad 3 med retina-skærm.

Grunden skal vi finde i Apples regnskaber.

Apple's 'gamle' produkter sælger nemlig fortsat så godt, at selskabet har nok at se til med at skovle penge ind i enorme mængder.

I det sidste kvartal af 2011 solgte Apple således produkter for 262 milliarder kroner, hvilket er den højeste kvartals-omsætning nogensinde for et teknologiselskab.

Overskuddet i kvartalet landede på gigantiske 74 milliarder kroner. Samtidig er Apple et af de selskaber i verden, der har den højeste indtjening per medarbejder.

Svært at se mulighed for vækst

For Apples nye topchef, Tim Cook, er den vigtigste målestok Apples aktiekurs, der på samme måde ligger og vibrerer på all time-high-niveau, der gør Apple til et af verdens to-tre mest værdifulde selskabet overhovedet for tiden.

Som alle andre selskaber er Apples grundlæggende driver og motiv for at være sat i verden to ting:

1) At gøre aktionærerne glade.

Og det bliver de kun, hvis:

2) Selskabet har vækst.

Vente vente vente

Apples tårnhøje aktiekurs og svimlende omsætning gør det svært for topchef Tim Cook at se yderligere vækstmuligheder.

Selv hvis Apple skulle vise sig at have flere revolutionerende teknologi-skud i bøssen og allerede i dag har konkrete produkter i pipelinen, ville nye lanceringer i dag kun kunne påvirke de i forvejen svimlende nøgletal - og altså aktiekursen - marginalt.

Apple har kort og godt intet motiv overhovedet for at forsøge sig med nye markedsdefinerende produkter for tiden, hvor opgraderingerne af de gamle travere bliver flået og revet ned af hylderne i helt klassisk Apple-style, som vi har set så mange gange tidligere.

Det er så sikkert, som amen i kirken, at det tonstunge momentum, som Apple oplever i disse år, vil klinge af på et tidspunkt.

Konkurrenterne kommer væltende

Allerede nu vælter det ud med meget store mængder tablet-computere og smartphones fra alt, hvad der kan kravle og gå, af asiatiske producenter.

Både prismæssigt og udviklingsmæssigt har de samlet langt flere muskler end Apple, når først de får momentum. 

De vil over de kommende år komme til at presse voldsomt på Apples nuværende dominerende position.

Det vil på et tidspunkt føre til, at Apples omsætning vil falde og selskabets aktiekurs vil komme under pres.

Det er først, når det sker, at vi vil se, at Apple og Tim Cook vil forsøge at lancere et nyt banebrydende Apple-produkt - en ny form factor - der som iPod/iTunes, iPhone og iPad vil sigte efter at definere helt nye teknologi-markeder, som resten af verdens store producenter vil halse efter.

Indtil da må vi leve med, at Apple lancerer den ene mindre opgradering efter den anden af de gamle travere.

Læs også:

Galleri: Se den nye iPad 3 med retina-skærm.

Nu kommer iPad 3: Fem ting du skal holde øje med

Gadget-site: Vi har fået fingre i den - her er iPad 3




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ciklum ApS
Offshore software- og systemudvikling.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Brand din forretning og skab nye leads med Microsoft Dynamics 365 til marketing

Vidste du, at Microsoft Dynamics også byder på stærk funktionalitet til marketingafdelingen? På kun 1 1/2 time inspirerer vi dig til, hvordan du kan bruge Dynamics 365 Marketing til at brande din forretning og skabe nye leads.

17. maj 2021 | Læs mere


Vælg den rigtige infrastruktur og it-arkitektur

Få indblik i, hvordan du kan sikre sammenhæng og overblik i et it-landksab, der konstant ændres. Dette kan blandt andet gøres med de rette strategisk og teknologiske vlag, så effektiviteten, stabiliteten og sikkerheden opretholdes. Den rigtige infrastruktur og it-arkitektur kan uden tvivl hjælpe dig med at skabe overblikket over dit it-landskab.

18. maj 2021 | Læs mere


Digital transformation og innovation: Inspiration til digitale succeshistorier

Kom ind bag facaden hos nogle af Danmarks bedste it-folk, og lær hvordan de arbejder med digital transformation og innovation. Du får muligheden for at høre, hvordan du kan bruge den nye teknologi til at få etableret det mest effektive udviklings- og innovationsmilø.

19. maj 2021 | Læs mere






CIO
Har du rost din mellemleder i dag? Snart er de uddøde - og det er et tab
Computerworld mener: Mellemledere lever livet farligt: Topledelsen får konstant ideer med skiftende hold i virkeligheden, og moden går mod flade agile organisationer. Men mellemlederen er en overset hverdagens helt med et kæmpe ansvar. Her er min hyldest til den ofte latterliggjorte mellemleder.
Job & Karriere
Eva Berneke stopper som topchef i KMD og flytter til Paris: Her er KMD's nye topchef
Efter syv år på posten som topchef for KMD forlader Eva Berneke selskabet. Nu flytter hun med familien til Paris, hvor hun vil fortsætte sit bestyrelsesarbejde. KMD har allerede afløser på plads.
White paper
Sådan outsourcer du effektivt – og undgår fælderne
Nogle outsourcer for at minimere omkostningsniveauet, andre for at skaffe ressourcer og spidskompetencer, der er svære at skaffe lokalt – eller af en helt tredje årsag. Der er dog talrige forhold, der er gode at afdække, før man overhovedet begynder at lede en outsourcingudbyder. Man skal klarlægge egne projektbehov samt de spørgsmål og krav, man vil stille samt indsamle viden og erfaringer om, hvordan samarbejdet indledes, drives og styres optimalt. Dertil skal man kende til de hyppigste faldgruber, der kan få et ellers lovende outsourcingsamarbejde til at køre i grøften.