Dansk startup-firma med lynsucces - nu skal der tjenes penge

CanvasDropr blev lanceret sidste år og var en øjeblikkelig succes med brugere i hele verden. Men hvordan vender man brugere til indtjening? CanvasDropr mener at have løst koden.

Artikel top billede

Christian Rasmussen og Cathrine Andersen har stiftet Canvasdropr.

Måske har du ikke selv hørt om CanvasDropr, men det er der mange andre, der har.
Den nye danske tjeneste har fra start fået brugere i 100 forskellige lande - længe før firmaet fandt en måde at tjene penge på sin tjeneste.

Men den kommer nu. Det danske iværksætterfirma er draget til messen The Next Web i Holland for at præsentere en B2B-løsning, der skal skaffe indtægter til firmaet.

Men hvad laver CanvasDropr egentlig?

100 på en gang

"Helt kort sagt kan man kan forestille sig CanvasDropr platformen som et virtuelt blankt lærred, hvor et ubegrænset antal mennesker kan trække filer ind, som vises visuelt med det samme på alle deltageres skærme. Alle brugere kan samtidig uploade, redigere, tegne, skrive og vise hinanden indhold og alle ændringer sker hos alle brugere samtidig," fortæller medstifter Cathrine Andersen, der også kalder CanvasDropr for en visuel udgave af Google Docs og Dropbox.

CanvasDropr blev født som en forbrugertjeneste. Men firmaerne har også efterspurgt tjenesten.

"Det har udviklet sig meget siden sidste år. Vi startede med at fokusere på consumermarkedet og betragtede CanvasDropr som en tjeneste til billeder og videoer. Det er stadig grundtanken, men nu har vi set, hvordan brugerne anvender tjenesten, og vi har fået en masse uopfordrede henvendelser fra firmaer, der kan se muligheder i CanvasDropr," siger Cathrine Andersen.

SE GALLERI: Besøg CanvasDropr i startup-kollektivet Founders House

Derfor har firmaet besluttet at fokusere på små- og mellemstore firmaer, når der skal tjenes penge ind til CanvasDropr.

Grundproduktet forbliver gratis, men firmaer kan nu tilkøbe ekstra funktionaliteter ved at betale ni dollars om måneden per bruger.

De typiske kunder i CanvasDroprs butik er grafiske firmaer for eksempel mediebureauer, designere, fotografer, marketingafdelinger, modeindustrien men også skoler. De kan anvende CanvasDropr til at samarbejde om visuelle beslutninger, hvis de befinder sig på forskellige geografiske destinationer og forskellige enheder.

Et ubegrænset antal mennersker kan trække billeder, videoer, Photoshop-filer, PDF-filer og Powerpoint-præsentationer ud på det digitale lærred og arbejde synkront med filerne. Man kan ikke redigere i filerne. Men holdet kan samarbejde og blive enige om, hvordan for eksempel en præsentation skal være eller hvordan en reklamekampagne skal forme sig.

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Sikkerhed | København

Den digitale trussel er konstant, kompleks og stadigt stigende - også i den offentlige sektor

I dagens Danmark har vi indrettet os sådan, at alt kommunikation mellem det offentlige og borgerne foregår på forskellige digitale platforme, hvilket gør både borgerne og de offentlige institutioner skrøbelige overfor cyberkriminalitet. Samtidig...

Infrastruktur | Hellerup

Sikker, compliant og suveræn AI supercomputer

Oplev den danske vej til sikker og suveræn AI. Computerworld viser, hvordan Danish Center for AI gør high-performance computing sikkert, compliant og made in Denmark. Se hvordan danske virksomheder accelererer AI uden at gå på kompromis med...

Digital transformation | København Ø

Analytics, BI og AI

Integrer data på tværs af systemer og skab en intelligent dataplatform. Lær hvordan du opfylder krav, styrker governance og udnytter AI til valide analyser. Få konkrete løsninger, der gør din data til forretningens stærkeste aktiv. Se programmet...

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

Huy Duc Nguyen

Norriq Danmark A/S