Google strammer garnet: Nye straffe for "overdreven søge-optimering"

Ny regler i denne uge.

Artikel top billede

Google har ændret sin søgealgoritme med det formål at straffe  "overoptimering". I stedet skal sites med indhold af høj kvalitet og mindre forfinet søge-optimering belønnes.

Ændringerne, der går et skridt videre end det tidligere anti-SEO-våben "panda" i jagten på web-spam, vil blive indført i løbet af de kommende dage, fremgår det af Google-søgegeneral Matt Cutts' blog.

Den nye Google-algoritme vil blandt andet se efter sites, der har alt for mange keywords pr. side eller udveksler alt for mange links.

"Ændringer vil nedsætte rankningen af sites, som vi mener overtræder vores retningslinjer for kvalitet," skriver Matt Cutts.

Han giver to eksempler på websider, som vil blive søgemæssigt nedgraderet med de seneste ændringer. Det ene eksempel er en side plastret til med keywords fra top til bund, det andet en side, der virker mere normal, men hvor der tilsyneladende er smidt links ind på en måde, som ikke giver mening, når man læser teksten.

Matt Cutts brugte tidligere udtrykket "overoptimering", da han præsenterede algotime-ændringerne på SxSW-konferencen i sidste måned, men den formulering er nu taget ud af beskrivelsen af den nye antispam-kampagne.

I den nye officielle blog understreger Matt Cutts, at søgemaskineoptimering kan være en god ting, der gavner brugerne, og at firmaet ikke er imod whitehat SEO.

Trods Googles erklærede mål om ikke at ramme de "gode" SEO-folk, der laver white-hat søgeoptinering, vil der helt sikkert være firmaer, der bliver ramt af ændringerne, selvom de overholder alle Googles retningslinjer. Det fastslår en rapport fra det amerikanske marketingfrima iProspect.

"Baseret på vores erfaringer med Panda og praktisk taget alle større algoritmeændringer, forventer vi, at en del sites vil blive taget med i den første bølge, selvom de ikke passer på beskrivelsen af målgruppen for ændringerne," hedder det i rapporten.

iProspect tror dog også, at Google senere vil lave justeringer, så sites, der fejlagtigt er blevet nedgraderet, vil få deres tidligere ranking tilbage.

I modsætning til tilfældet med Panda gennemfører Google denne gang ændringerne på alle sprog på én gang.

Mere om samme emne

Annonceindlæg fra DE-CIX

Opbygning af en ny netværksstrategi for virksomheder

Virksomheder vokser hurtigt ud af deres gamle IT-systemer pga. hastig digital innovation og nye AI-understøttede forretningsløsninger.

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

Ahmed Yasin Mohammed Hassan

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

Katrine Køpke Rasmussen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S