Hougesen om Atea-regnskab: Det kan vi gøre bedre

I takt med markedets opbremsning er også Ateas avancer nu skrumpet ind. Læs, hvor mange penge it-mastodonten skovlede ind i andet kvartal.

Artikel top billede

Selv om Atea fortsat skovler penge ind og giver konkurrenterne baghjul med længder, er tempoet dog også her bremset lidt op.

Atea har netop fremlagt regnskab for årets andet kvartal. Og koncerndirektør Claus Hougesen er ikke tilfreds.

"Det kan vi gøre bedre," sagde han på et pressemøde fredag morgen.

"Atea levede ikke op til sit potentiale i andet kvartal. Med vores størrelse på markedet skal vi gøre det bedre, men andet kvartal har været sværere end forventet."

Koncernen kommer da også ud af andet kvartal med et betydeligt lavere overskud end samme kvartal sidste år. Knap 154 millioner kroner bliver resultatet før skat for andet kvartal i 2012, hvilket er hele 16,9 procent mindre end andet kvartal 2011.

Til sammenligning er omsætningen i samme periode steget med knap otte procent til 5,3 milliarder kroner.

Billig hardware

Faldet i overskuddet trods stigende omsætning skyldes en lavere avance på de enkelte produkter. I regnskabet for andet kvartal skriver Atea:

"For fortsat at vinde markedsandele på hardwaremarkedet har Atea givet efter for prispresset ved at acceptere aftaler med en lavere avance."

Ideen er at tjene på de efterfølgende services.

"Vi har været aggressive i andet kvartal og er blevet ved med at vinde markedsandele, selvom det er et presset marked. Den tilgang har haft negativ indflydelse på avancerne, men øget salg af produkter vil føre til flere salg af services efterfølgende," siger Claus Hougesen.

Så til Danmark

Også i Danmark har Atea oplevet et fald i avancen. Fra en gennemsnitlig avance på 10,9 procent i andet kvartal i 2011 er avancen i de samme tre måneder i år faldet til 10,2 procent.

Det fald afspejler sig også i resultatet.

Atea Danmark har i andet kvartal omsat for halvanden milliarder kroner. Det er en fremgang på knap fem procent sammenlignet med samme kvartal sidste år. Det giver et resultat før skat på 44,5 millioner kroner, hvilket er en tilbagegang på seks procent i forhold til 2011.

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

    Hans Christian Thisen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

    Birthe Kamstrup

    Norriq Danmark A/S