Sådan undgår du, at din mail havner i et spamfilter

Er det her mon forklaringen på, at folk aldrig svarer på dine mails?

Artikel top billede

Når du sender e-mails til folk, du ikke kender, løber du en risiko for, at mailen havner i modtagerens spamfilter.

Men ifølge det amerikanske iværksættermagasin Inc. kan du ved at følge fem retningslinjer øge sandsynligheden for, at dine mails havner i modtagerens indbakke - og ikke i spammappen.

1. Undgå for mange salgs-agtige ord

Ikke overraskende stiger risikoen for at havne i et spamfilter, hvis du bruger mange salgs-relaterede ord. Det kan være ord, der indikerer, at du tilbyder et gratis produkt, eller at modtageren kan vinde en præmie.

Og taget i betragtning at både de fleste spammails og e-mailtjenester er engelske, formoder vi, at risikoen for at havne i spamfilteret er markant højere, hvis du bruger engelske udtryk.

Magasinet Inc. advarer især mod at bruge følgende ord:

Advertisement, Business, Cash, Cheap, Commodity, Congratulations, Credit, Deal, Debt, Degree, Disclaimer, Discount, Free, Gimmick, Guarantee, Income, Ink, Investment, Joke, Load, Marketing, Merchant, Money, Obligation, Offer, Opt, Opportunity, Outstanding, Payoff, Price, Profit, Promo, Promotion, Rate, Refund, Rich, Sales, Save, Shop, Spam, Spree, Stock, Subscribe, Trading, Wealth, Win, Winner, Winning, Won.

2. Giv din mail en unik overskrift

Ud over at gøre brug af mange af de førnævnte ord er spammails også kendetegnet ved at have standardiserede overskrifter.

Derfor bør du så vidt muligt sørge for, at din mail har en overskrift, der er unik for modtageren. 

3. Giv din mail et simpelt layout

Du bør sørge for, at din mail har et simpelt layout, og derfor bør du undgå at bruge en baggrundsfarve, ligesom store skriftstørrelser og usædvanlige skrifttyper også er "no go". Med andre ord: Undgå at din mail ligner en reklame eller en billig salgsbrochure.

I stedet gør du klogt i kun at bruge én skrifttype, én skriftstørrelse og i det hele taget undgå at bruge sjove effekter i din mail.

4. Brug ikke for meget grafik

Du vil sandsynligvis gerne have, at din mail ser lækker ud. Men undgå at proppe den med grafik.

Et firmalogo kan gå an, men bruger du mere end et enkelt eller to stykker grafik, vil nogle spamfiltre antage, at der er tale om pornografisk materiale.

5. Undgå for mange links

Mange spammere fylder deres mails op med links i håbet om, at modtageren i det mindste vil klikke på bare et enkelt af dem.

Derfor bør du naturligvis undgå mange links, hvis du ikke vil forveksles med en spammer.

I stedet bør du maksimalt have et enkelt link i din mail, og har du brug for at sende flere links, så undgå at gøre det i den første mail, du sender til en ny kontakt. Vent i stedet med at sende dine links, til du har fået et svar fra modtageren.

Læs også:
 

Find alle de beskeder som Facebook skjuler for dig  

Sådan skriver du en god pressemeddelelse

Læses lige nu

    Rambøll Management Consulting

    Senior Software Engineer

    Midtjylland

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Cyberdivisionen søger RPA-udvikler til Robotics Operational Center (ROC)

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    Erfaren Linux Operations Engineer

    Nordjylland

    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | Online

    Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

    Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

    Andre events | Valby

    CIO Challenges: Teknologi, transformation og ledelse der flytter forretningen

    Hvordan moderniseres en it-platform uden legacy? Hvordan skaber man nye AI‑ og cloud‑drevne forretningsmodeller – uden at miste medarbejdere eller brugere undervejs? På CIO Challenges 2025 får du hands‑on erfaringer fra fire danske CIO’er, der...

    Infrastruktur | Frederiksberg

    Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

    Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Jacob Vildbæk Jensen som Datateknikerelev ved afd. Herning og afd. Rødekro. Han har tidligere beskæftiget sig med tjenerfaget,. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S