Artikel top billede

Volumensalg af pc'er er et benhårdt game: Fire gode råd, hvis du tør tage chancen

Man skal kun give sig i kast med volumensalg indenfor it, hvis man er parat til at gå all-in. Læs om de fire ting, der kan gøre en forskel.

Rækken af danske forhandlere, der har knækket nakken på at ville være med på de store ordrer er lang.

Den gamle handelskolesætning "Get big, get niche og get out"  skal man tage alvorligt.

Tør du alligevel gå i kast med at spise kirsebær med de store, så er her fire ting du skal være opmærksom på.

1) Det koster penge at sælge meget

Har du penge, kan du satse på volumenforretning, ellers er det klogt at bakke ud.

Det stiller også til store krav til dit logistik-setup. Du skal være enormt omkostningseffektiv, hvis du vil komme i mål som vinder.

Kommer du til gengæld i mål, kan du lave penge. For for hvis du for eksempel fordobler din omsætning, skal du måske øge antallet af medarbejdere, men ikke i samme takt, som omsætningen er steget. Derfor vil den rigtige investering i logistikken vil koste dig  mindre, end du tjener ind på grund af den øgede omsætning.

2) Udnyt producenternes kvartalsfokus

Dine leverandørers sælgere har også salgsmål de skal nå. Er du stor forhandler kan du derfor presse prisen for aftage flere læs varer, som en producent eller distributør skal af med. 

På den måde slipper producenten eller distributøren for at ringe til mere end 100 forskellige forhandlere for at få afsat de samme varer. 

Således får I i fællesskab løst de udfordringer, som producenten eller distributøren kan stå over for, når regnskabet for kvartalet skal gøres op.

De fleste distributører eller producenter er nemlig på børsen, og en børsnoteret virksomhed skal nå sine kvartalsmål. 

For indfrier virksomheden ikke forventningerne, styrtdykker værdien i selskabet. Det kan betyde, at direktøren ikke får sin bonusser, men værst af alt kan det ende med nogle meget utilfredse aktionærer.

Kvartalsfokus kan derfor i nogle tilfælde være vigtigere end kundetilfredshed. For når producenten eller distributøren ikke sine kvartalsmål, taber vedkommende penge. Mange penge.

3) Større synlighed giver bedre priser

Hvis du øger dit volumen får du større opmærksomhed, og mulighed for at få adgang til de gode ordrer, som kommer fra producenterne.

Det bliver nemlig mere attraktivt for visse distributører eller producenter at sælge produkter til netop din virksomhed, og så kan du få fat i en større del af markedet.

Får du en større markedsandel, kan du muligvis hente bedre priser hjem.

En voluminøs forretning giver altså store fordele, når det kommer til et parameter som tilgængelighed. 

4) Stort lager kan være farligt

Der er en åbenlys sammenhæng mellem volumen og tilgængelighed, da et stort volumen kan betyde bedre produktudbud, især hvis du har et stort lager.

Det er nemt at bestille ting hjem. Det er straks sværere at komme af med dem igen.

Derfor kan et højt volumen også være forbundet med en vis risiko, når lageret skal fyldes op.

Et højt volumen stiller derfor også krav til dine sælgere, der skal arbejde hårdere, når dit volumen bliver forøget.

Læs mere:




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
EG Danmark A/S
Udvikling, salg, implementering og support af software og it-løsninger til ERP, CRM, BA, BI, e-handel og portaler. Infrastrukturløsninger og hardware. Fokus på brancheløsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Cloud & AI Festival 2025

Med den eksplosive udvikling indenfor cloud & AI er behovet for at følge med og vidensdeling større end nogensinde før. Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.400 it-professionelle, møde mere end 50 it-leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

17. september 2025 | Læs mere


IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere


NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere