Træt om morgenen? Sådan får du en bedre søvn og bliver mere effektiv

IPad'en og aftenarbejde kan være ødelæggende for dit arbejdsliv. En dansk ekspert giver dig fire gode råd til, hvordan du får bedre søvn og blive mere effektiv.

Kør en tur rundt i et villakvarter en sen aften, og du vil se stue efter stue, der er oplyst af et blåligt skær. 

Fladskærme, iPads og computere lyser vores stuer og soveværelse op. De kværner løs frem til sengetid, og det har konsekvenser for vores arbejdsliv, mener søvneksperten Mikael Rasmussen, der er forfatter til bogen 'Sov godt - Hele natten'. 

"Vi er bygget til at sove, når det er mørkt, og være vågen, når det er lyst. Men i dag fylder vi os med kunstigt lys, og det er med til at flytte rundt på vores døgnrytme," siger han til ComON.

Sidder vi klinet til en skærm, før vi skal sove, bliver det sværere for os at falde i søvn, fordi vores hjerne ifølge Mikael Rasmussen bliver udsat for alt for mange stimuli før sengetid.  

Og desuden kan skærmenes mange underholdningstilbud være med til at forskubbe vores døgnrytme.

"Mange mennesker fortæller mig, at de ikke kan sove, når de lægger sig ind i sengen.  Og det tror da pokker. For bagefter fortæller de, at de før sengetid har siddet og stirret ind i en iPad eller siddet foran computeren og skrevet e-mails eller forberedt en præsentation til næste dag," siger Mikael Rasmussen. 

Gå i seng før midnat
De fleste mennesker har ifølge Mikael Rasmussen et søvnbehov på mellem 6 og 9 timer.

Og ideelt set bør vi gå i seng før midnat og senest stå op ved syv eller otte-tiden om morgenen.

Når vi står op om morgenen, vil vores kropstemperatur langsomt stige i løbet af dagen, og ifølge Mikael Rasmussen vi vil opleve, at vores ydeevne og koncentrationsniveau vil stige frem til sidst på eftermiddagen.

"Det er dog meget normalt at opleve et lille dyk på kurven først på eftermiddagen. Men herefter vil kurven fortsætte opad og toppe ved 16- eller 17-tiden," fortæller han.

I løbet af aftenen og natten igennem vil kurven igen falde, og du vil langsomt opleve at blive mere træt. Kurven vil nå sit lavpunkt ved 4- eller 5-tiden om morgen.

"Det er her folk, der arbejder om natten, vil opleve, at de begynder at fryse, og risikoen for ulykker vil være størst," siger han.

Følg døgnrytmen
Denne døgnrytme styres af lys og mørke, og derfor bør vi så vidt muligt følge den, hvis vi vil yde optimalt.

Men desværre er moderne teknologi medvirkende til, at vi fraviger og destabiliserer døgnrytmen. 

Afviger vi fra vores normale døgnrytme med mere end en time, kan det angiveligt være med til at sætte kroppen i alarmberedskab, og ifølge Mikael Rasmussen kan det på længere sigt få store helbredsmæssige konsekvenser.

"Hver eneste celle i hele kroppen har en døgnrytme, og den skal være synkroniseret med døgnets 24 timer, og når vi ændrer på vores sengetider, kommer døgnrytmen ud af synk. Så får vi, hvad jeg vil kalde et socialt jetlag," siger han.

Ifølge Mikael Rasmussen betyder det, at udskillelsen af stresshormoner øges, og risikoen for at blive ramt af livsstilssygdomme som fedme, depression og type II diabetes øges betragteligt.

Artiklen fortsætter på næste side...


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Netcompany IT And Business Consulting A/S
Udvikling og salg af forretningssoftware, salg af hosting og konsulentydelser.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til EU's persondataforordning: It-opgaver, ansvar og teknologiske muligheder

EU's persondataforordning træder i kraft 25. maj 2018, og det er en stor opgave at få gjort it-setuppet i organisationerne klar. Få overblik over regler og konsekvenser for it-afdelingen og virksomhedens it-ansvarlige, samt indblik i en stribe teknologier, der kan hjælpe til at efterleve kravene.

01. marts 2017 | Læs mere


Bliv klar til EU's persondataforordning: It-opgaver, ansvar og teknologiske muligheder

EU's persondataforordning træder i kraft 25. maj 2018, og det er en stor opgave at få gjort it-setuppet i organisationerne klar. Få overblik over regler og konsekvenser for it-afdelingen og virksomhedens it-ansvarlige, samt indblik i en stribe teknologier, der kan hjælpe til at efterleve kravene.

08. marts 2017 | Læs mere


Telefoni og unified communication: Sådan optimerer du kommunikationen

Softwarebaseret tele- og kommunikationsløsninger, der understøtter mobile medarbejdere, og som er integreret med de øvrige systemer og applikationer, kan have afgørende betydning for samarbejdet i organisationen og sikre effektive arbejdsgange.

14. marts 2017 | Læs mere





Computerworld
Her er alle de vilde rygter om iPhone 8, der sender Apple-aktien på rekord-kurs
De første rygter om den næste iPhone er begyndte at boble frem, og det har allerede haft en effekt på aktiemarkedet.
CIO
It-chef i dybet: "Hele vores it-infrastruktur er jo bygget op fra bunden, og alt - inklusive mig selv - forsvinder jo, når vi er færdige i 2018"
Interview: Martin Lauritsen er it-chef på Metro-byggeriet i København, hvor han skal holde internettet i gang og industrispioner ude af 22 byggepladser i hovedstaden. Det er noget af en opgave.
Comon
Sådan installerer du Googles bil-system, Android Auto, på din smartphone
Android Auto har indtil nu krævet en bil med indbygget computer med touchskærm for at kunne fungere. Nu kan du installere systemet på din Android-telefon og benytte den som bil-computer og navigations-system. Se her, hvordan du gør.
Channelworld
Tidligere Atea-boss Claus Hougesen er færdig som direktør i 3A-it: Her er årsagen
Claus Hougesen er stoppet som administrerende direktør for 3A-it og har i stedet overladt posten til Preben Jensen, der ligeledes har en fortid hos Atea.
White paper
Guide til hyperconverged infrastructure - Alt om forenklet it-infrastruktur
I dette white paper får du en guide til at komme i gang med Hyperconverged Infrastructure (forenklet it-infrastruktur)