Træt om morgenen? Sådan får du en bedre søvn og bliver mere effektiv

IPad'en og aftenarbejde kan være ødelæggende for dit arbejdsliv. En dansk ekspert giver dig fire gode råd til, hvordan du får bedre søvn og blive mere effektiv.

Kør en tur rundt i et villakvarter en sen aften, og du vil se stue efter stue, der er oplyst af et blåligt skær. 

Fladskærme, iPads og computere lyser vores stuer og soveværelse op. De kværner løs frem til sengetid, og det har konsekvenser for vores arbejdsliv, mener søvneksperten Mikael Rasmussen, der er forfatter til bogen 'Sov godt - Hele natten'. 

"Vi er bygget til at sove, når det er mørkt, og være vågen, når det er lyst. Men i dag fylder vi os med kunstigt lys, og det er med til at flytte rundt på vores døgnrytme," siger han til ComON.

Sidder vi klinet til en skærm, før vi skal sove, bliver det sværere for os at falde i søvn, fordi vores hjerne ifølge Mikael Rasmussen bliver udsat for alt for mange stimuli før sengetid.  

Og desuden kan skærmenes mange underholdningstilbud være med til at forskubbe vores døgnrytme.

"Mange mennesker fortæller mig, at de ikke kan sove, når de lægger sig ind i sengen.  Og det tror da pokker. For bagefter fortæller de, at de før sengetid har siddet og stirret ind i en iPad eller siddet foran computeren og skrevet e-mails eller forberedt en præsentation til næste dag," siger Mikael Rasmussen. 

Gå i seng før midnat
De fleste mennesker har ifølge Mikael Rasmussen et søvnbehov på mellem 6 og 9 timer.

Og ideelt set bør vi gå i seng før midnat og senest stå op ved syv eller otte-tiden om morgenen.

Når vi står op om morgenen, vil vores kropstemperatur langsomt stige i løbet af dagen, og ifølge Mikael Rasmussen vi vil opleve, at vores ydeevne og koncentrationsniveau vil stige frem til sidst på eftermiddagen.

"Det er dog meget normalt at opleve et lille dyk på kurven først på eftermiddagen. Men herefter vil kurven fortsætte opad og toppe ved 16- eller 17-tiden," fortæller han.

I løbet af aftenen og natten igennem vil kurven igen falde, og du vil langsomt opleve at blive mere træt. Kurven vil nå sit lavpunkt ved 4- eller 5-tiden om morgen.

"Det er her folk, der arbejder om natten, vil opleve, at de begynder at fryse, og risikoen for ulykker vil være størst," siger han.

Følg døgnrytmen
Denne døgnrytme styres af lys og mørke, og derfor bør vi så vidt muligt følge den, hvis vi vil yde optimalt.

Men desværre er moderne teknologi medvirkende til, at vi fraviger og destabiliserer døgnrytmen. 

Afviger vi fra vores normale døgnrytme med mere end en time, kan det angiveligt være med til at sætte kroppen i alarmberedskab, og ifølge Mikael Rasmussen kan det på længere sigt få store helbredsmæssige konsekvenser.

"Hver eneste celle i hele kroppen har en døgnrytme, og den skal være synkroniseret med døgnets 24 timer, og når vi ændrer på vores sengetider, kommer døgnrytmen ud af synk. Så får vi, hvad jeg vil kalde et socialt jetlag," siger han.

Ifølge Mikael Rasmussen betyder det, at udskillelsen af stresshormoner øges, og risikoen for at blive ramt af livsstilssygdomme som fedme, depression og type II diabetes øges betragteligt.

Artiklen fortsætter på næste side...


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
TDCH A/S
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Hosting og outsourcing: Find den rigtige model og leverandør

Hosting og outsourcing-markedet rummer utallige muligheder for at aflaste og effektivisere din virksomhed, så der kan fokuseres på kerneforretningen. Markedet er dog også kendetegnet ved mange og meget forskellige leverandører og leverance-modeller. På dette event giver vi dig et indblik i, hvordan hosting i 2017 kan blive en strategisk og praktisk hjælp for din virksomhed.

24. oktober 2017 | Læs mere


Gå hjem møde om machine learning: Kickstart dine machine learning-projekter

På dette gå hjem møde får du fra eksperter på området en introduktion til machine learning og de nye teknologiske og forretningsmæssige muligheder, det skaber. Kickstart dine machine learning-projekter ved at deltage i dette gå hjem møde

25. oktober 2017 | Læs mere


Sikkerhed i virksomheden: Sådan får du et bedre forsvar mod de mange trusler

Flere tusinde it-ledere meldte for nylig i en ny stor undersøgelse ud, at sikkerhedstruslen aldrig har været mere alvorlig. Det er dog langt fra kun de cyberkriminelle, der giver søvnløse nætter. Vi sætter fokus på sikkerhed i virksomheden i 2017.

31. oktober 2017 | Læs mere





CIO
"På 11 minutter blev vores computere ramt af den frygtede Petya ransomware-skærm"
"På 11 minutter blev vores computere ramt af den frygtede Petya ransomware-skærm. Først troede vi, at det bare ville blive en aften uden email, og at de ville fikse det i løbet af natten. Men næste morgen var der krisemøde, og vi fik at vide, at vi ville være nede i lang tid."
Comon
Anmeldelse: Livet som superhelt i Midgård er stadig fornøjeligt
Shadow of War bygger videre på alle de solide kvaliteter fra forgængeren, og lader dig agere action-stjerne i Tolkiens univers.
Job & Karriere
IBM’s Watson har gennemlæst 600 jobopslag, og snart kan der blive vendt op og ned på vores jobsøgning
Kunstig intelligens kan forandre den måde virksomheder rekrutterer på. Derfor har IBM netop gennemført et stort forsøg med Danmarks største erhvervsskole.
White paper
Sådan anvender du Microsofts Assessment og Planning Toolkit i dit it-miljø
Dette whitepaper gennemgår hvordan du anvender du Microsofts Assessment og Planning Toolkit i dit it-miljø og kommer med specifikke råd og konkret vejledning til anvendelsen.