Derfor kan aktieoptioner både være en god og en dårlig ide

Direktører i vækstvirksomheder kan tjene kassen - uden det går ud over driften.

Artikel top billede

(Foto: Photo by Ibrahim Rifath on Unsplash)

Incitatement og gulerod. Det er formålet med optioner.

"Vi kan vælge at være misundelige. Men det er en måde at giver lederne en ekstra betaling uden, at det kommer hen over resultatopgørelsen," siger Lars Krull, seniorrådgiver fra Institut  for Økonomi og Ledelse ved Aalborg universitet.

Han forklarer det med et aktuelt eksempel. Finansdirektør Rune Falstad hos den store forhandler Atea, har fået tildelt en option på 100.000 aktier til strike 40,64, hvilket betyder at han kan købe 100.000 Atea-aktier til en kurs á 40,64 kroner stykket.

Læs også: Forgyldt: Atea-ledelse scorer millioner på optioner

Rune Falstad lavede rent faktisk en ordning, hvor han gennem en mellemmand købte og solgte de 100.000 aktier. Den pris Falstad fik for aktierne var 61,4335 kroner pr. aktie. Da han kunne købe aktierne til en pris af 40,64 kroner blev hans fortjeneste på 2.079.350 kroner.

Regnestykket lyder (61,4335-40,64)*100.000)= 2.079.350.

"Det, virksomheden opnår i Rune Falstads eksempel, er, at i stedet for at betale ham mere i løn over tre år, så er det markedet, der betaler ham pengene. Pengene bliver ikke udgiftsført, men bliver betalt via kursstigninger," fortæller Lars Krull.

Den typiske måde ordningen med optioner fungerer på, er ved at medarbejderne får tildelt en option, som gælder typisk tre eller fem år.

Medarbejderen får tildelt en option, hvilket vil sige en mulighed, for at købe eksempelvis 100.000 aktier i virksomheden til en fastsat pris.

"Typisk er det den kurs, aktien har på det tidspunkt, hvor optionerne tildeles. Ellers vil aktionærerne føle sig snydt. De kan så købes tre år senere til den kurs, der gælder på det tidspunkt. Og gevinsten afhænger så af, hvor meget kursen på aktien er steget," fortæller Lars Krull.

Lige præcis her ligger også det indbyggede problemer i optioner. Som Lars Krull mener, der er både argumenter for og imod at bruge.

"Optionsordninger er ikke altid kun positive. Hvad hvis markedet nu falder?  Det kan sagtens ske - og er også set - at en virksomheds værdi falder, selv om den går godt og drevet godt, men det vil markedet bare ikke honorere. I sådan en situation, vil lederne så i stedet for begynde at efterspørge en højere løn i stedet. Derfor mener jeg at man skal være forsigtig med, hvordan man bruger optioner," siger Lars Krull.

Han udtaler sig dog generelt ikke mod optioner.

"Jeg synes, at optioner som incitament er gode, så længe det ikke fylder for meget," siger han og fortsætter;

"En tommelfingerregel er, at optioner skal være så store, at de er vigtige for den enkelte leder/medarbejder, der får dem tildelt. Men de skal ikke være så store, at det kommer til at give et forkert billede af virksomhedens omkostningsstruktur."

Mere om samme emne

Annonceindlæg fra DE-CIX

Edge computing: behandling ved kilden

Edge computing revolutionerer den måde, data behandles på, ved at bringe kapacitet og ydeevne tættere på dér, hvor der er behov for det.

Navnenyt fra it-Danmark

Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

Jimmi Overgaard

Netip A/S

Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

Christian Kamper Garst

Enterprise Rent-A-Car

Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S