Artikel top billede

"Giv mig hurtigere internet - eller jeg flytter"

Lave internethastigheder spænder ben for arbejde og de gode digitale tjenester. ComON har talt med telekunder, der har trukket de korteste strå i Bredbåndsmålingen 2012.

Ifølge ComONs bredbåndsmåling får mange danskere i gennemsnit 17 procent langsommere internet, end de betaler for. Men for en stor gruppe er afvigelsen endnu større - og svær at forbedre.

ComON har talt med tre personer, der savner mellem 30 og 40 procent af den hastighed, de betaler for.

Jeg flytter væk

Niels Høj fra Brønshøj betaler for en 20/2 Mbit-forbindelse hos TDC men måler den typisk til reelt at give 12 Mbit. En afvigelse på cirka 40 procent.

"Jeg arbejder en smule med forskellige egne websites, og upload-hastigheden er i den sammenhæng det mest irriterende. Den dårlige upload betyder, at jeg så nogen gange efterlader computeren, hvis der skal uploades - selv relativt små datamængder. Det tager simpelthen bare for lang tid til, at man gider at vente. Hvis jeg brugte computeren, så ville jeg bare forsinke processen yderligere".

"Det betyder i praksis, at jeg har overvejet at flytte derfra, fordi området virker dødt med hensyn til udbud af løsninger," siger Niels Høj.

Det lyder dramatisk at flytte adresse på grund af langsomt internet?

"Jeg bor i en lejelejlighed, som jeg selvsagt ikke er bundet til, og hvor jeg med tiden alligevel ikke bliver boende. Internetspørgsmålet ville være en fremrykning af processen," siger Niels Høj, der har undersøgt alternativerne på sin adresse.

Det er den hurtigste løsning, TDC kan levere på stedet. Hverken Waoo, Stofa eller TDC Fiber leverer på adressen. Fullrate er det eneste alternativ, som han ikke tør satse på kan give hurtigere forbindelse.

Hastighed er slet ikke et parameter

TDC's kommentar til ComONs opmåling er, at hastigheder kun er ét af mange kriterier, når danskerne køber internet. Ifølge TDC er hastighed ikke længere værd at markedsføre og brande sig på, fordi mange kunder i stedet sætter pris på at kunne købe pakkeløsninger, hvor de får telefoni, internet og tv fra den samme leverandør.

Men det argument bider ikke på Kim Borup fra Taastrup, der stadig vægter høj og stabil hastighed højt. Han betaler for en 20 Mbit-forbindelse, men får 13 leveret, og TDC's kundeservice har over for ham indrømmet, at den maksimale teoretiske hastighed på hans adresse er 16 Mbit.
"TDC er gal på den på mange måder. Ja klart der er nogen, som vil have det hele i en løsning. Men der er andre, som ikke gider blive låst til diverse underlige bokse, fordi man nu engang skal bruge deres. Jeg kan da godt se fordelen for ældre mennesker, som ikke har det store overskud til teknologier. Som bare vil have en pakkeløsning. Men for de unge vil jeg ikke mene, det kan betale sig at købepakkeløsninger grundet de forskellige prisforandringer, der hele tiden sker," siger Kim Borup.

 
"Det handler i bund og grund om hastighed. Jo hurtigere hastighed i alle ender; jo hurtigere starter dit program, din film eller den serie, som du har lyst til at se, og i en kvalitet hvor du har lyst til at se det, og når hele husstanden bruger internet på alle devices i hele huset, så kræver det lidt af båndbreden."
Videokonferencer er uden mig
Allan Skovgaard Pedersen i Sønderborg betaler for en 20/1 Mbit-forbindelse, men får typisk leveret 12 Mbit hos Telia. En overgang var hastigheden helt nede på 3-4 Mbit, men efter klager blev forbindelsen forbedret.

"Da jeg arbejder via Lync 2010, er det et problem. Det er jo et redskab til at samle diverse kommunikation, og hvis jeg sidder med i en videokonference med nogen i Danmark og Grønland, så bliver det tit uden mig," siger han.

"Mit internet svinger meget, typisk er det fordi, at internet latency svinger rigtig meget. Mellem 20-200 Ms. Jeg forstår det ikke. Om aftenen kan det være helt fint. Men så svinger det pludselig helt vildt om formiddagen," siger Allan Skovgaard, der har forsøgt at klemme mere hastighed ud af Telia.

"De har været ude at måle og siger, at de kan levere 14 Mbit. Men selv det er jo kun i et splitsekund under optimale forhold," siger Allan Skovgaard Pedersen.

LÆS OGSÅ:

Her får du det hurtigste internet

Disse selskaber giver dig langsommere internet end du betaler for

LINK: Kort over Bredbåndsmålingen 2012




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
CIO Trends 2021: Sådan ser teknologiradaren ud hos Danmarks bedste CIOs

Teknologien i virksomheder spiller i den grad en større og større rolle, hvor vi er nødt til at stille endnu større krav til, hvordan vi udnytter den, og hvilke muligheder den giver. Spørgsmålet er dog, hvordan man formår at lede en virksomhed, der konstant skal forholde sig til teknologiens forandringer.

16. november 2021 | Læs mere


How to Sikkerhed: Awareness, email fraud og phishing

Man kan aldrig vide sig sikker, for uanset hvor godt man sikrer sig mod hackerangreb og anden svindel, vil hacker næsten altid være et skridt foran. De går efter organisationernes svageste led i håbet om at kunne snyde sig til data, penge eller andet værdifuldt. Få derfor konkrete bud på, hvordan du kan gribe opgaven an og understøtte et effektivt awareness-niveau i din organisation med enkel, men velfungerende, teknologi.

17. november 2021 | Læs mere


Microsoft 365: Gør klar til store prisstigninger

For første gang i mange år hæver Microsoft til foråret priserne på enterprise-udgaverne af Microsoft 365, som er meget udbredte i danske organisationer. Hør om mulighederne i Microsoft 365-pakkerne. Og hør, hvordan du med god license management har mulighed for at trimme dit setup, inden prisstigningerne på op til 25 procent træder i kraft 1. marts 2022.

19. november 2021 | Læs mere