Artikel top billede

Tine Thygesen er grundlægger af den danske iværksættervirksomhed Everplaces, der har fået omtale i hele verden. Foto: Kasper Villum Jensen.

Iværksætter-tip: Sådan fik jeg min virksomhed på Techcrunch

En dansk iværksætter fik sit produkt omtalt i alle de store internationale medier. Se her hvordan hun gjorde det.

De fleste tech-iværksættere drømmer om at blive omtalt i store internationale techmedier som eksempelvis Techcrunch, Wired og Gizmodo.

Den danske startup-virksomhed Everplaces har opnået netop dette.

Everplaces er en rejse-app, der gør det muligt for brugerne at gemme restauranter og seværdigheder, når de er på farten.

Det er blot lidt over et halvt år siden, at app'en blev lanceret, men i dag er den blevet omtalt i 180 artikler i 29 forskellige lande, fortæller Tine Thygesen, stifter af Everplaces.

Blandt de meste prominente medier, der har omtalt Everplaces, er Techcrunch, Wired UK, Forbes, FastCompany, TheNextweb og naturligvis ComON.

Omtale er ikke noget du bestiller

Tine Thygesen mener, at mange virksomheder begår den fejl, at de tror, at journalister og bloggere er en ressource, de kan benytte sig af, når det passer dem.

"De tror, at de bare lige kan ringe eller sende en pressemeddelelse, når de har behov for omtale. Men sådan er det sjældent. Derfor er vi meget relationsbaserede i vores mediekontakt," siger hun.

Det betyder ifølge Tine Thygesen, at hun ser journalister og blogger som en integreret del af det faglige netværk, som hun gennem årene har opbygget.

Før Everplaces kom til verden, var hun direktør for videotjenesten 23video, hvor hun etablerede en del kontakter i medieverdenen, som hun stadigvæk plejer.

Møder hun en ny journalist til en konference, som hun mener kunne have interesse for Everplaces, udveksler hun gerne kontaktoplysninger og sender en kort mail bagefter.

Akkurat som hun vil gøre med enhver anden kontakt.

Hjælper gerne journalister

Hun fortæller også, at hun oplever, at mange journalister - og især dem, der arbejder på blogs og netmedier - er udsat for et stigende produktionspres. Det betyder, at de ofte ikke har så meget tid til at researche på historier som tidligere.

"Jeg er meget opmærksom på, at journalisten er under et tidspres og har stramme deadlines. Derfor tænker jeg meget på, hvordan jeg kan gøre journalistens arbejde lettere. Eksempelvis ved at fortælle en masse fakta og relevante oplysninger," siger Tine Thygesen. 

Men det er desværre for hende ikke altid sådan, at den historie, som Everplaces helst vil fortælle, også er den, som interesserer mediets læsere mest.

"Derfor hjælper vi også gerne journalisterne med en historie, selv om vi måske blot spiller en mindre rolle i den. Eller måske ikke indgår direkte i historien," siger hun.

Derfor har omtale ikke altid nogen effekt

Eksempelvis indgår Everplaces ofte i artikler om iværksætteres vilkår, i rejseguides eller som del af en gennemgang af forskellige rejse-apps.  

Det er ofte tilfældet, når det er artikler i de store etablerede medier. Det er dog ikke alltid helt samme vilkår, når nogle af de mange nyere blog-medier omtaler Everplaces.

Et eksempel på det kan være iværksætter-bloggen Techcrunch, der er fast læsestof for mange tech-iværksættere og investorer. 


"Sider som Techcrunch er interesseret i en helt anden type historier. Derfor er det et af de medier, der er lettest for founders at komme i. Det skyldes, at det er et medie, der tænker meget som os. I Techcrunch kan du eksempelvis godt lave en historie om, at nu lancerer vi en ny feature, der styrker os i forhold til vores konkurrenter," siger Tine Thygesen. 

Hun forklarer, at kontakten til Techcrunch opstod, fordi hun kommer til mange af de samme konferencer som Techcrunch' europæiske reporter, Mike Butcher. 

"Folkene bag Techcrunch er nogle mennesker, som vi efterhånden har lært at kende. Vi har kendt dem gennem mange år og kender dem privat," siger hun.
Forvent ingen øjeblikkelig effekt
Har du held med at få omtale i et stort medie, skal du dog langt fra forvente, at din lykke er gjort. 

Ifølge Tine Thygesen har det sjældent nogen stor øjeblikkelig effekt, når Everplaces får omtale i et stort medie. 

Til gengæld vurderer hun, at det er med til at øge kendskabet til Everplaces.

"Jeg har personligt en teori om, at ingen folk begynder at bruge dit produkt, første gang de læser om det. Når de læser om det første gang, bemærker de det knap nok. Anden gang tænker de 'hov, det har jeg hørt om før. Men først når de læser om det igen, vil de overveje at hente den. Typisk hvis de får anbefalet det af en kilde, som de stoler på," siger hun. 

Hun forklarer, at de gange, hvor hun har oplevet den største direkte effekt på antallet af downloads, har været, når mindre, men mere personlige og subjektive, blogs har anbefalet Everplaces.

Eksempelvis er antallet af downloads steget med til fire til fem gange, efter at Everplaces blev omtalt af en populær tysk iPhone-blogger og en række rejseblogs.

Læs også:

Sådan skriver du en god pressemeddelelse  

5 tip: Sådan får du nye kontakter på 30 sekunder




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Fiftytwo A/S
Konsulentydelser og branchespecifikke softwareløsninger til retail, e-Commerce, leasing og mediebranchen.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Summit 2021

En moderne digital vindervirksomhed bringer nye teknologier i spil, skaber digital innovation, udnytter data som styringsværktøj og ser verden som én stor markedsplads. Men succes kræver, at du ved, hvor den dyre teknologi kan gøre den største forskel i forretningen. Den kræver, at du ved i hvilken retning den øgede politiske regulering af teknologi og data bevæger sig hen. Og den succes kræver, at du kan udnytte teknologien til at automatisere og skalere til gavn for bundlinjen og budgettet.

26. oktober 2021 | Læs mere


CIO Trends 2021: Sådan ser teknologiradaren ud hos Danmarks bedste CIOs

Teknologien i virksomheder spiller i den grad en større og større rolle, hvor vi er nødt til at stille endnu større krav til, hvordan vi udnytter den, og hvilke muligheder den giver. Spørgsmålet er dog, hvordan man formår at lede en virksomhed, der konstant skal forholde sig til teknologiens forandringer.

16. november 2021 | Læs mere


How to Sikkerhed: Awareness, email fraud og phishing

Man kan aldrig vide sig sikker, for uanset hvor godt man sikrer sig mod hackerangreb og anden svindel, vil hacker næsten altid være et skridt foran. De går efter organisationernes svageste led i håbet om at kunne snyde sig til data, penge eller andet værdifuldt. Få derfor konkrete bud på, hvordan du kan gribe opgaven an og understøtte et effektivt awareness-niveau i din organisation med enkel, men velfungerende, teknologi.

17. november 2021 | Læs mere