Apple overtager 'Lynet' fra Harley-Davidson

En varemærke-konflikt mellem iPhone og de berømte motorcykler bliver nu undgået.

Artikel top billede

Det ser ud til, at Apple igen har været nødt til at betale for at undgå en potentiel juridisk konflikt, der kunne ramme selskabets produkter. Denne gang handler det om det nye Lightning-stik, der findes i iPhone 5, den femte generation af iPod Touch, den fjerde generation af iPad og den nye iPad Mini. Apple har erstattet det gamle 30-pin stik med det nye slankere Lightning-stik, som kun har otte kontakter.

Nu fortæller Patently Apple, at der er sket en delvis overdragelse af det europæiske "Lightning" varemærke fra motorcykel-producenten Harley-Davidson til Apple. Den officelle overdragelse af rettighederne er sket den 24. november. Men det vides ikke, hvor meget Apple har betalt for varemærket.

Patently Apple har fået fat i dokumenterne, der bekræfter, at Apple har overtaget rettighederne til varemærket, og her fremgår det bl.a., at beskyttelsen gælder for fjernsyn, briller og spil.

I USA har et firma kaldet Lightning Car Company ansøgt om varemærket, men ansøgningen er ikke godkendt endnu.

Det nye Lightning-stik har generelt fået en blandet modtagelse. Der er tale om en helt ny standard, og dermed er Apple igen gået sine egne veje. Det betyder også, at de nye produkter ikke kan bruges sammen med dock-stationer og andet udstyr med det gamle stik uden en passende adapter.

Desuden er der indbygget en autentificerings-chip, så man kun kan bruge stikket med udstyr, der er godkendt af Apple.

Det nye stik er lanceret på en tidspunkt, hvor stort set alle producenter af mobiltelefoner støtter micro-USB som fælles standard til opladning. Apple sælger dog en adapter, der konverterer mellem Lightning og micro-USB.

Netcompany A/S

Business Cloud Engineer

Københavnsområdet

PensionDanmark

Scrum Master

Københavnsområdet

Schilling ApS

Support Specialist

Københavnsområdet

Annonceindlæg fra Conscia

Få en hurtigere, billigere og mere sikker AI-rejse

Slip for uforudsigelige omkostninger i skyen og opnå fuld datakontrol med en AI-pod, der samler al nødvendig infrastruktur i dit eget datacenter.

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

Katrine Køpke Rasmussen

Norriq Danmark A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse