HP Danmark: Nu skruer vi ned for det direkte salg

Salget gennem forhandlerkanalen er nøglen til at genvinde det tabte terræn, lyder det fra HP, som især vil satse på at hjælpe de mindre forhandlere.

Artikel top billede

HP i Danmark lægger nu an til en mere "kanalvenlig" strategi for at genvinde sin gamle styrkeposition i den lavere ende af markedet. Blandt andet sætter hardwareproducenten flere kræfter ind på at gøre det enklere for især de mindre og mellemstore forhandlere at gøre forretning med HP.

Sådan lyder budskabet fra kanalchef i HPs danske pc- og print-division, Thomas Persson. Han erkender samtidig, at HP de senere år har lagt for stor vægt på sit direkte salg til slutkunderne.

"Vi arbejder nu med en mere kanalvenlig strategi i erkendelse af, at vi i en periode er gået for meget i retning af direkte salg. Den balance vil vi gerne ændre nu. Jeg tror, det har været grunden til, vi har mistet meget forretning i mid-market, og det bliver et stort fokus for os at vinde det tilbage," siger Thomas Persson.

Det bliver især de mindre og mellemstore forhandlere, der kommer til at mærke det ændrede fokus hos HP Danmark. I mid-market skal der fokus på at skabe salgsleads til en udvalgt gruppe af omkring 30 forhandlere, mens der bliver sat ekstra ressourcer af til at servicere en bredere gruppe på omkring 700 mindre forhandlere, som HP rubricerer under overskriften Small Busines - Small Office (SBSO).

For at vise sin gode vilje dropper HP samtidig sine interne salgsmål for direkte salg til slutkunder for at undgå, at HP's egne sælgere kommer til at ligge i konkurrence med forhandlerne.

"Fremover måler vi vores salgsorganisation på det samlede salg. Det vil sige også det salg, som går gennem forhandlerne," forklarer Thomas Persson.

Han lægger ikke skjul på, at de nye toner fra HP også skal ses i sammenhæng med den tumult, som har præget HP-koncernen de seneste par år. Det har også smittet af på HP Danmark, der ligesom resten af koncernen har været gennem fyringsrunder og en række omorganiseringer.

Uroen smittede også stærkt af på forhandlernes vurdering af HP i Channelworlds årlige Image-undersøgelse, hvor HP gik tilbage fra en samlet tredjeplads til en mere ydmyg syvendeplads.

"Vi har i en periode været meget internt fokuserede. Nu er vores fokus at gøre det mere enkelt at lave forretning med HP. Hver forhandler får en kontakt til os via en account manager. Hvad forhandlerne bruger af tid på at finde rundt i vores organisation skal reduceres, så de i stedet kan bruge tiden på at sælge vores produkter," siger Thomas Persson.

Læs mere:

Mere om samme emne

Csis Security Group A/S

Product Marketing Manager

Københavnsområdet

Netcompany A/S

Business Cloud Engineer

Københavnsområdet

LB Forsikring

Digital delivery manager

Københavnsområdet

Capgemini Danmark A/S

Presales Lead End User Services

Københavnsområdet

Annonceindlæg fra NetNordic

De danske virksomheders kritiske infrastruktur er under pres

Geopolitiske spændinger og NIS2-direktivet gør det stigende nødvendigt at have styr på sikkerheden omkring sin IT-infrastruktur.

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S

Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

Benjamin Terp

Netip A/S

Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Marck Stadel Klaris som Datateknikerelev ved netIP's kontor i Herning. Nyt job