Google vs. Samsung: Hvem skal bestemme over Android?

Næsten halvdelen af alle smartphones og tablet-pc'er med Android kommer fra Samsung. Nu frygter Google, at partneren kan blive en trussel.

Artikel top billede

Den meget succesfulde alliance mellem Google og Samsung i de seneste år har knækket Apples dominerende stilling på markedet for smartphones og tablet-produkter. Det er nu mere end 40 pct. af alle Android-telefoner, der kommer fra Samsung.

Men Google-ledelsen frygter nu, at Samsung kan blive for magtfuld og dermed rykke balancen i deres partnerskab. Det skriver Wall Street Journal.

I denne uge er mobil-branchen samlet i Barcelona til verdens største mobilmesse, og Google holder møder med andre producenter for at skabe konkurrence til Samsung's Android-produkter.

Google satser på, at nye Android-enheder fra producenter som HP og HTC vil udfordre Samsung, skriver avisen.

Problemet for Google er, at Android bliver foræret gratis til producenterne - og dermed også Samsung. Pengene skal tjenes på annoncer og app-salget. Men Google frygter, at Samsung vil bruge sin stærke position til at genforhandle aftalerne og kræve en større del af annonce-indtægterne.

Googles Android-chef Andy Rubin har tidligere betegnet selskabets køb af Motorola Mobility som en form for "forsikringspolice" mod en situation, hvor en producent som Samsung har for stor indflydelse på Android og måske ligefrem forsøger at overtage kontrollen.

Samsung solgte 215,8 millioner smartphones sidste år, og næsten alle enhederne havde Android som operativsystem. Til sammenligning solgte Apple 136,8 millioner iPhones.

Dermed er den koreanske gigant også langt større end nr. 2 på Android-markedet, Huawei, der solgte omkring 60 millioner Android-smartphones.

På tablet-markedet ser situationen lidt anderledes ud. Samsung dominerer med 27,9 pct. af alle solgte Android-tablets i sidste kvartal, mens Amazon ligger på en andenplads med 21,8 pct. Amazon bruger en særlig version af Android i sine Kindle Fire produkter.

Blandt de mobile platforme har Android nu en markedsandel på 70 pct., mens iOS er faldet tilbage til 21 pct. og Blackberry ligger på sølle 3 pct.

Ifølge Wall Street Journal modtager Samsung allerede omkring 10 pct. af de Google-indtægter, der kommer fra annoncevisninger til brugere med Samsungs Android-enheder. Men koreanerne har signaleret, at de ønsker en større andel.

Det kan tænkes, at Samsung vil kræve at få tidlig adgang til nye Android-versioner inden andre producenter, og selskabet kan også vælge at erstatte Googles applikationer i Android med sine egne programmer.

Det kan få Google til at bruge sin egen Motorola-division til at udvikle Android-smartphones, der er bedre end konkurrenternes produkter. Google har dog lovet, at man ikke vil favorisere Motorola. Et sådant skridt kunne få producenterne til at søge efter andre platforme.

Samsung fremstiller også smartphones med Windows Phone og det nye Tizen, men de udgør kun en forsvindende lille del af salget indtil videre.

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Sikkerhed | København

Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

Andre events | København

Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

Sikkerhed | Aarhus C

Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

Johan Léfelius

IT Confidence A/S

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

Jimmi Overgaard

Netip A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S