Derfor har du slet ikke brug for den nye Office

Skal du opgradere til den nye Office-pakke? Her er fire gode grunde til at lade være.

Artikel top billede

Som du utvivlsomt har bidt mærke i, så er Microsoft Office 2013 landet. Det er også Microsoft Office 365. Microsoft promoverer sidstnævnte for fuld skrue, men i denne artikel vil jeg argumentere for, at man faktisk ikke har brug for nogen af dem.

Det er nok ikke nødvendigt at forklare, men Office er den pakke af kontorprogrammer, som er mest udbredt i erhvervslivet. De fleste mindre virksomheder er især afhængige af tre af programmerne: Word, Excel og PowerPoint. Ikke desto mindre kan du her læse fire grunde til, hvorfor du slet ikke har brug for den nye Office.

1. En ny grænseflade betyder nye ting, der skal læres

Microsoft har endnu en gang foretaget rimeligt væsentlige ændringer i den grafiske brugergrænseflade i Office. Mange af dem er rent kosmetiske (såsom båndet, der har mistet sin farve og dybde), men der er også ændringer i programmernes funktionalitet.

Det er ikke nødvendigvis negativt (den nye Office er for eksempel mindre rodet), men det introducerer en læringskurve, og det sidste, du har brug for at bruge tid og penge på, er oplæring af dig selv og dine ansatte i at bruge en ny version af Office.

2. Det kan være problematisk at opgradere

Som det blev bemærket i en anmeldelse af Office 2013 i amerikanske PC World, kan det give vanskeligheder, hvis man skifter mellem 32- og 64-bit udgaver af kontorpakken: "Microsoft oplyser, at en licens til Office 365 kan dække en blanding mellem 32- og 64-bit installationer, men hvis man opgraderer fra Office 2010, så kan man ikke skifte mellem 32- og 64-bit. Man kan altså ikke opgradere en 32-bit udgave af Office 2010 til en 64-bit udgave af Office 365 eller omvendt."

Hvorfor nu det? Det virker tosset, at Microsoft ikke gør det muligt for kunder, som aktuelt kører Office i 32-bit, at skifte til 64-bit. Men sådan er det altså.

3. Stadig ingen apps til Android og iOS

Selvom Office 365 understøtter mobile enheder, så gælder det altså kun mobile enheder med Windows. Det betyder, at man ikke kan bruge Word, Excel og så videre på sin Android-tablet eller iPad. Man kunne ellers forestille sig, at det var noget, der kunne overtale folk til at opgradere, men indtil Microsoft vælger at tilbyde sådanne apps (og det er stadig ikke sikkert), så er der ingen mobilrelaterede fordele ved at opgradere til Office 2013.

4. Der findes både billige og gratis alternativer

Den største grund til at styre helt uden om Office 2013 er nok prisen. Selvom Microsoft nu tilbyder en abonnementsmodel, så man ikke behøver slippe så mange penge på én gang, så ændrer det ikke, at man stadig kan anskaffe sig en ganske anvendelig pakke af kontorprogrammer meget billigere - eller endda helt gratis.

Faktisk findes der ikke færre end fem udmærkede open source-alternativer til Office, der koster nul kroner. Får man alle de funktioner, som er i Office 2013? Nej. Men sådanne alternativer indeholder som regel 90-100 procent af de funktioner, de fleste virksomheder har brug for. Og hvis man foretrækker at have sine dokumenter liggende i skyen, hvor man kan få adgang til dem hvor som helst og når som helst, så bør man tage et kig på Google Dokumenter og Zoho Docs, som begge også er gratis.

Oversat af Thomas Bøndergaard

KMD A/S

Customer Support Consultant

Københavnsområdet

Capgemini Danmark A/S

Presales Lead End User Services

Københavnsområdet

Netcompany A/S

IT Consultant

Københavnsområdet

Event: Computerworld Cloud & AI Festival

Digital transformation | Ballerup

Med den eksplosive udvikling indenfor cloud & AI er behovet for at følge med og vidensdeling større end nogensinde før. Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.500 it-professionelle, møde mere end 60 leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

16. & 17. september 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

Henrik Thøgersen

IT Confidence A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S