Særligt hårdføre computere til erhvervskunder er et marked i vækst, lyder det fra producenten Panasonic, som det seneste år har spyttet en million euro og mandskab i at opbygge en forhandlerkanal for sine special-pc'er, som markedsføres under varemærket Toughbook.
På europæisk plan har Panasonic omkring 500 partnere fordelt på distributører, softwareudviklere og forhandlere. Herhjemme, i Sverige og Norge er det Tech Data, der står for distributionen, og alt salg foregår gennem forhandlerkanalen, som også tager sig af support og ordrehåndtering for kunderne.
For at støtte forhandlerne har Panasonic et support-team på plads med dedikerede salgsfolk og teknisk support. Det suppleres med fælles marketingkampagner, online produktoplæring og certificering og kundeleads.
"Det har aldrig før været så vigtigt som nu at arbejde mere og mere strategisk med kanalpartnerne. Satsningen på udviklingen af vores kanalnetværk er en central del af vores go-to-market-strategi og meget vigtig for at kunne tilbyde kunderne de bedste løsninger, der er tilgængelige på markedet i dag," siger Magnus Isaksson, partner account manager hos Panasonic.