Microsoft-chef: Partnerne skal bare tage sig sammen og komme op i skyen

Med Computerworld til WPC Topchef i Microsoft giver på tomandshånd svar på, hvordan og hvorfor partnerne skal forberede sig på den ny strategi.

Artikel top billede

Houston: Vahé Torossian, Microsofts corporate vice president, erkender, at ny partner-strategi for brug af skyen kan være en stor udfordring for partnerne.

"Al forandring er noget, som er ubehageligt for alle," siger han til Computerworld efter offentliggørelsen af selskabets nye partner-strategi.

Nu handler det altså om at komme ud af starthullerne og gøre brug af skyen, og her et af hovedargumenterne, der skal overbevise partnerne, til at tage og føle på.

En IDC undersøgelse, der er sponsoreret af Microsoft, viser nemlig, at de partnere, der allerede er etableret i skyen, oplever en vækst, der er mere end 2,4 gange større, end væksten for de partnere, der ikke er etableret i skyen.

Partnerne betyder alt

Sammen med flere andre af Microsoft spidser præsenterede Vahé Torossian søndag Microsofts nye partner-strategi til et såkaldt executive summit, hvor blandt andet danske Cloud People deltog.

Cloud Peoples CEO, Finn Krusholm, beskrev efterfølgende, hvordan strategien ikke ligefrem havde vagt begejstring blandt de indbudte partnere.

Hvordan reagerer du på de bekymringer, som nogle af jeres partnere gav udtryk for efter udmeldingerne om den nye strategi?

"Hvis det kommer fra partnerne, så er det jo en vigtig pointe. De vågner jo ikke om morgenen og tænker: Hvordan kan vi være bekymrede bare for at være bekymrede?," siger Vahé Torossian og fortsætter:

"Men partnerne beder samtidig Microsoft om at være lederen inden for it-teknologi, og hvis Microsoft er leder på it-området, så vil partnerne også opleve vækst."

Ingen bliver efterladt på perronen

Men selv om meget kommer til at handle om skyen og dens muligheder, så vil partnere, som ikke hopper på vognen med det samme, ikke blive efterladt på perronen.

"Vi gør det muligt for kunderne at være fleksible i skyen, og de kan jo stadig beholde it-elementer lokalt i virksomheden. Forudsigelserne siger jo, at selv de 2.000 største virksomheder i verden stadig vil have 20 procent af infrastrukturen lokalt i virksomheden i år 2020." forsikrer siger Vahé Torossian.

Han understreger dog, at strategien vil ændre partnernes vilkår.

"Set i et historisk perspektiv er den ny strategi af stor betydning, fordi den dels ændrer nogle af fremgangsmåderne for partnernes salgsindsats, dels måden de servicerer på og dels selve rollen for partnerne." siger han.

Partner: Flere er i chok over ny Microsoft-strategi

Microsoft: Sådan vil vi genskabe vores forretning

Alle muligheder er stadig åbne nu

Vahé Torossian vurderer, at partnerne med den nye strategi får  nye muligheder for vækst, men det kræver selvfølgelig, at partnerne kommer i gang.

"Det, jeg ser i dag, er, at de mest skeptiske er mindre skeptiske end tidligere. First-moverne er dem, der leder markedet i dag," siger han.

"Skyen gør det muligt at sælge til helt nye kunder, der ser muligheder for billige løsninger i skyen. Det gælder især for small-business kunderne, der nu kan handle meget hurtigt."

21 års erfaring giver ro i sindet

Med 21 års erfaring hos Microsoft er Vahé Torossian en erfaren mand, der kan sætte den nye strategi i perspektiv, og det er bestemt ikke første gang, han har set og hørt reaktionerne på nye strategier.

"Forandringerne er jo altid forgået i mine 21 år hos Microsoft. For 15 år siden havde vi TCP/IP-resellere, og her var TCP/IP ikke en del af Windows-operativsystemet. Da vi besluttede at gøre det en del af operationssystemet, sagde mange partnere, at Microsoft ville dræbe deres forretning, og der blev skabt en masse drama," siger han.

"I dag ville vi jo sige, at det var da tåbeligt, hvis vi ikke havde gjort det. Sådan er det også med cloud-produkterne nu. Vi siger, at teknologien vil give partnerne og deres kunder flere muligheder, end de har i dag."

Annonceindlæg fra Conscia

Få en hurtigere, billigere og mere sikker AI-rejse

Slip for uforudsigelige omkostninger i skyen og opnå fuld datakontrol med en AI-pod, der samler al nødvendig infrastruktur i dit eget datacenter.

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

Jimmi Overgaard

Netip A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job