Artikel top billede

Microsoft-chef: Partnerne skal bare tage sig sammen og komme op i skyen

Med Computerworld til WPC Topchef i Microsoft giver på tomandshånd svar på, hvordan og hvorfor partnerne skal forberede sig på den ny strategi.

Houston: Vahé Torossian, Microsofts corporate vice president, erkender, at ny partner-strategi for brug af skyen kan være en stor udfordring for partnerne.

"Al forandring er noget, som er ubehageligt for alle," siger han til Computerworld efter offentliggørelsen af selskabets nye partner-strategi.

Nu handler det altså om at komme ud af starthullerne og gøre brug af skyen, og her et af hovedargumenterne, der skal overbevise partnerne, til at tage og føle på.

En IDC undersøgelse, der er sponsoreret af Microsoft, viser nemlig, at de partnere, der allerede er etableret i skyen, oplever en vækst, der er mere end 2,4 gange større, end væksten for de partnere, der ikke er etableret i skyen.

Partnerne betyder alt

Sammen med flere andre af Microsoft spidser præsenterede Vahé Torossian søndag Microsofts nye partner-strategi til et såkaldt executive summit, hvor blandt andet danske Cloud People deltog.

Cloud Peoples CEO, Finn Krusholm, beskrev efterfølgende, hvordan strategien ikke ligefrem havde vagt begejstring blandt de indbudte partnere.

Hvordan reagerer du på de bekymringer, som nogle af jeres partnere gav udtryk for efter udmeldingerne om den nye strategi?

"Hvis det kommer fra partnerne, så er det jo en vigtig pointe. De vågner jo ikke om morgenen og tænker: Hvordan kan vi være bekymrede bare for at være bekymrede?," siger Vahé Torossian og fortsætter:

"Men partnerne beder samtidig Microsoft om at være lederen inden for it-teknologi, og hvis Microsoft er leder på it-området, så vil partnerne også opleve vækst."

Ingen bliver efterladt på perronen

Men selv om meget kommer til at handle om skyen og dens muligheder, så vil partnere, som ikke hopper på vognen med det samme, ikke blive efterladt på perronen.

"Vi gør det muligt for kunderne at være fleksible i skyen, og de kan jo stadig beholde it-elementer lokalt i virksomheden. Forudsigelserne siger jo, at selv de 2.000 største virksomheder i verden stadig vil have 20 procent af infrastrukturen lokalt i virksomheden i år 2020." forsikrer siger Vahé Torossian.

Han understreger dog, at strategien vil ændre partnernes vilkår.

"Set i et historisk perspektiv er den ny strategi af stor betydning, fordi den dels ændrer nogle af fremgangsmåderne for partnernes salgsindsats, dels måden de servicerer på og dels selve rollen for partnerne." siger han.

Partner: Flere er i chok over ny Microsoft-strategi

Microsoft: Sådan vil vi genskabe vores forretning

Alle muligheder er stadig åbne nu

Vahé Torossian vurderer, at partnerne med den nye strategi får  nye muligheder for vækst, men det kræver selvfølgelig, at partnerne kommer i gang.

"Det, jeg ser i dag, er, at de mest skeptiske er mindre skeptiske end tidligere. First-moverne er dem, der leder markedet i dag," siger han.

"Skyen gør det muligt at sælge til helt nye kunder, der ser muligheder for billige løsninger i skyen. Det gælder især for small-business kunderne, der nu kan handle meget hurtigt."

21 års erfaring giver ro i sindet

Med 21 års erfaring hos Microsoft er Vahé Torossian en erfaren mand, der kan sætte den nye strategi i perspektiv, og det er bestemt ikke første gang, han har set og hørt reaktionerne på nye strategier.

"Forandringerne er jo altid forgået i mine 21 år hos Microsoft. For 15 år siden havde vi TCP/IP-resellere, og her var TCP/IP ikke en del af Windows-operativsystemet. Da vi besluttede at gøre det en del af operationssystemet, sagde mange partnere, at Microsoft ville dræbe deres forretning, og der blev skabt en masse drama," siger han.

"I dag ville vi jo sige, at det var da tåbeligt, hvis vi ikke havde gjort det. Sådan er det også med cloud-produkterne nu. Vi siger, at teknologien vil give partnerne og deres kunder flere muligheder, end de har i dag."




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Fiftytwo A/S
Konsulentydelser og branchespecifikke softwareløsninger til retail, e-Commerce, leasing og mediebranchen.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning 2022: Sæt data på den strategiske dagsorden

Lær hvordan du tænker automatisering, data og digitalisering ind i dagligdagen, over for kunderne og hvordan du får skabt ny forretning.

31. maj 2022 | Læs mere


Sådan gør du din forsyningskæde mere robust

Vi sætter fokus på standardværktøjer og tillægsløsninger til Microsoft Dynamics 365 FO i produktionsvirksomheder, som vil planlægge og drive en effektiv supply chain.

31. maj 2022 | Læs mere


AI & machine learning i praksis: Sådan får du gevinst i din dagligdag

Kunstig intelligens, machine learning og algoritmer er i fuld gang med at forandre måden, vi arbejder og driver virksomhed på. På seminaret kan du møde førende eksperter på området, leverandører, beslutningstagere og praktikere, der fokuserer på best practise på området.

02. juni 2022 | Læs mere






CIO
Årets CIO 2022: Nu skal Danmarks dygtigste CIO findes - er det dig? Eller kender du en, du vil indstille?