Ny direktør for Dell i Danmark: Sådan skal Dell banke alle rivalerne

Med 12 års erfaring i Dell-forretningen er det nu Adam Vieth, der skal sørge for at få den danske Dell-afdeling ud over stepperne, når det handler om services og salg.

Artikel top billede

(Foto: Picasa)

Adam Vieth er netop tiltrådt stillingen som øverste ansvarlige for den danske gren af Dell-forretningen. Med 12 års erfaring i koncernen er det en afslappet chef, der nu skal sørge for, at Dell's service-strategi for alvor slår igennem i Danmark.

"Jeg kender virksomheden og mine egne styrker i forhold til organisationen. Så det er med stor ro, at jeg tiltræder stillingen," siger Dell's nye general manager, Adam Vieth, til Computerworld.

Ifølge den nye chef er den største udfordring nu at få brændt Dell-mærket fast i hos offentlige og private virksomheder, når de skal vælge leverandør. Og her er det Dell's nye såkaldte landebaserede strategi, der skal føre ambitionerne ud i livet.

Dell: Vi har ikke været gode nok
Dell's forretning er gennem de seneste fem år blevet drejet fra et benhårdt fokus på rent hardware salg til et fokus på både ydelser og hardware, men det har ikke været et nemt kursskifte, mener den nye Dell-boss.

"Vi har noget vej endnu i forhold til at brande os selv som solution provider, og det hænger sammen med den omfattende transformation, vi har gennemgået over de seneste par år," fortæller Adam Vieth.

Hvad har manglet tidligere?

"Jeg ved ikke, hvad der har manglet. Det er nok mere tiden og de opkøb, vi har gjort, som er ved at være på plads nu med en væg til væg leverandør-løsning. Vi har købt en del software-virksomheder, og at få dem integreret i Dell tager nogle dage."

Senest har Dell opkøbt virksomheden Quest, der har 16 medarbejdere i Danmark.

Landebaseret strategi skal vende skuden

Men nu er tiden inde til at gå offensivt til værks, og her er det særligt Dell's services, der skal bringes i spil.

"Der vil komme væsentlig større fokus på salg af software samt at give vores forhandlere mulighederne for at sælge Dells produkter og løsninger, men det handler også lige så meget om, at få alle medarbejderne til at trække i den rigtige retning," fortæller Adam Vieth.

Hvorfor er markedet for services så vigtigt for Dell?

"Det er helt sikkert for at kunne sælge ind til kunderne gennem totalløsnings-tilbud. Mange taler om, at service kommer i første række, og at hardwaren nu kommer i anden række, så service-forretningen bliver driveren. Jeg vil næsten sige, at det er et must i dag at kunne levere konsulentydelser. Her har vores partnere også en vigtig rolle at spille."

Det bliver i familien

Adam Vieth har været ansat i Dell i de sidste 12 år og har gennem de seneste to år været ansvarlig for det offentlige salg i Danmark. Inden da håndterede han Medium Business i Norden og tidligere Benelux.

"Det er første gang, at jeg har ansvaret for 200 mennesker i en salgsorganisation, men ansvaret for omsætningen har jeg haft før. Blandt andet i udlandet for Dell i Sverige og i min tidligere rolle som ansvarlig for medium business i Norden og Benelux, hvor omsætningen var mere end dobbelt så stor," fortæller Adam Vieth.

Og det kan være sin sag at holde snor i det store antal medarbejdere, men den udfordring klarer Adam Vieth på sin egen måde.

"Jeg har ingen fast plads på kontoret og har valgt ikke at have noget bord. Jeg har min notebook og en tablet, så jeg er en nomade," siger Adam Vieth og afslutter:

"Eneste downside er, at folk ikke kan finde mig."

Læs også:

Dells indtjening styrtdykker - faldet med 72 procent

Michael Dell får grønt lys: Nu skal Dell sælges

Formpipe Software A/S

Senior Product Manager

Københavnsområdet

Styrelsen for Danmarks Fængsler

Souschef til tekniske projekter og arkitektur

Københavnsområdet

Lessor Group

Business Analyst for our Danløn Scrum team

Københavnsområdet

Event: Platform X 2026: Forretning, teknologi og transformation

It-løsninger | København V

Mød verdens stærkeste og mest effektive platforme der driver den digitale transformation samlet i København - og dyk ned i den nyeste teknologi.

27. maj 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

Jimmi Overgaard

Netip A/S

Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

Birthe Kamstrup

Norriq Danmark A/S