Artikel top billede

(Foto: Picasa)

Ny direktør for Dell i Danmark: Sådan skal Dell banke alle rivalerne

Med 12 års erfaring i Dell-forretningen er det nu Adam Vieth, der skal sørge for at få den danske Dell-afdeling ud over stepperne, når det handler om services og salg.

Adam Vieth er netop tiltrådt stillingen som øverste ansvarlige for den danske gren af Dell-forretningen. Med 12 års erfaring i koncernen er det en afslappet chef, der nu skal sørge for, at Dell's service-strategi for alvor slår igennem i Danmark.

"Jeg kender virksomheden og mine egne styrker i forhold til organisationen. Så det er med stor ro, at jeg tiltræder stillingen," siger Dell's nye general manager, Adam Vieth, til Computerworld.

Ifølge den nye chef er den største udfordring nu at få brændt Dell-mærket fast i hos offentlige og private virksomheder, når de skal vælge leverandør. Og her er det Dell's nye såkaldte landebaserede strategi, der skal føre ambitionerne ud i livet.

Dell: Vi har ikke været gode nok
Dell's forretning er gennem de seneste fem år blevet drejet fra et benhårdt fokus på rent hardware salg til et fokus på både ydelser og hardware, men det har ikke været et nemt kursskifte, mener den nye Dell-boss.

"Vi har noget vej endnu i forhold til at brande os selv som solution provider, og det hænger sammen med den omfattende transformation, vi har gennemgået over de seneste par år," fortæller Adam Vieth.

Hvad har manglet tidligere?

"Jeg ved ikke, hvad der har manglet. Det er nok mere tiden og de opkøb, vi har gjort, som er ved at være på plads nu med en væg til væg leverandør-løsning. Vi har købt en del software-virksomheder, og at få dem integreret i Dell tager nogle dage."

Senest har Dell opkøbt virksomheden Quest, der har 16 medarbejdere i Danmark.

Landebaseret strategi skal vende skuden

Men nu er tiden inde til at gå offensivt til værks, og her er det særligt Dell's services, der skal bringes i spil.

"Der vil komme væsentlig større fokus på salg af software samt at give vores forhandlere mulighederne for at sælge Dells produkter og løsninger, men det handler også lige så meget om, at få alle medarbejderne til at trække i den rigtige retning," fortæller Adam Vieth.

Hvorfor er markedet for services så vigtigt for Dell?

"Det er helt sikkert for at kunne sælge ind til kunderne gennem totalløsnings-tilbud. Mange taler om, at service kommer i første række, og at hardwaren nu kommer i anden række, så service-forretningen bliver driveren. Jeg vil næsten sige, at det er et must i dag at kunne levere konsulentydelser. Her har vores partnere også en vigtig rolle at spille."

Det bliver i familien

Adam Vieth har været ansat i Dell i de sidste 12 år og har gennem de seneste to år været ansvarlig for det offentlige salg i Danmark. Inden da håndterede han Medium Business i Norden og tidligere Benelux.

"Det er første gang, at jeg har ansvaret for 200 mennesker i en salgsorganisation, men ansvaret for omsætningen har jeg haft før. Blandt andet i udlandet for Dell i Sverige og i min tidligere rolle som ansvarlig for medium business i Norden og Benelux, hvor omsætningen var mere end dobbelt så stor," fortæller Adam Vieth.

Og det kan være sin sag at holde snor i det store antal medarbejdere, men den udfordring klarer Adam Vieth på sin egen måde.

"Jeg har ingen fast plads på kontoret og har valgt ikke at have noget bord. Jeg har min notebook og en tablet, så jeg er en nomade," siger Adam Vieth og afslutter:

"Eneste downside er, at folk ikke kan finde mig."

Læs også:

Dells indtjening styrtdykker - faldet med 72 procent

Michael Dell får grønt lys: Nu skal Dell sælges




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Jobindex Media A/S
Salg af telemarketing og research for it-branchen, it-kurser og konferencer

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere