Danmarks kamp mod momssvindel er endt i mere bureaukrati for it-firmaerne

Nye regler, der skal bekæmpe momskarruseller, rammer it-firmaer unødigt hårdt, lyder det fra IT Branchen. Politikere er tavse.

Politikernes ønske om at sætte en prop i hullet for svindel med momskarruseller er endt i et sandt bureaukratisk mareridt for it-virksomheder, der sælger bærbare pc'er, mobiltelefoner og forskellige former for it-komponenter.

Sådan lyder det fra IT Branchen, hvor direktør Mette Lundberg bakker op om kunder og it-forhandleres kritik af de nye regler om såkaldt "omvendt betalingspligt", som trådte i kraft 1. juli i år.

"Det er selvfølgeligt helt uacceptabelt, at der med komplicerede momskarruseller har været forsøg på at omgå lovgivningen. Men ved at vende betalingspligten rundt i en generel ordning, er vi endt med en stor administrativ belastning for erhvervslivet. Problemet bør løses med bedre og mere effektiv kontrol frem for bøvlet bureaukrati," siger Mette Lundberg.

Skal sætte en stopper for momskaruseller
De nye momsregler er indført for at sætte en stopper for de mange momskarruseller, som har floreret i de mere kulørte dele af it-branchen, og som i de seneste ti år har kostet de offentlige kasser store millionbeløb.

Reglerne betyder, at udvalgte typer af hardware fremover skal faktureres uden moms. Det er så op til slutkunden at få momsrefusion fra Skat. Men reglerne gælder kun for salg til erhvervskunder, men derimod ikke for salg gennem detailhandlen.

Og så alligevel ikke: For sælger man hovedsageligt sine varer til privatkunder, må man gerne fakturere med moms som hidtil.

Alt sammen meget besværligt, mener mange forhandlere og kunder, som blandt andet efterlyser en bagatelgrænse for forhandlere, der i løbet af et år leverer ganske små mængder af de varer, der er omfattet af de nye regler.

Det kan du læse mere om her.

De komplicerede regler øger også risikoen for, at slutkunderne bogfører deres indkøb forkert og dermed uforvarende kommer til at betale for lidt i moms.

Læs mere om det her.

Hos IT Branchen er direktør Mette Lundberg enig i kritikken.

Mere kontrol - mindre bureaukrati
Hun peger på, at de nye regler går stik imod Skats erklærede mål om at gøre skattereglerne mere enkle, så borgere og virksomheder kan betale den skat, de skal.

"It-forhandlere og -leverandører, skal nu bruge uforholdsmæssigt mange ressourcer på at bogføre selv simple køb. Det rimer dårligt med ønsket om større produktivitet og vækst," lyder det fra Mette Lundberg.

Hun vil tage sagen op med skatteordførerne i Folketinget for at få reglerne ændret.

"Her er en regel, som i et forsøg på at fange de få, der snyder, giver stort bureaukrat for de mange. Så det er endnu en af de ting, vi vil tage med i kataloget over, hvor man skal se på, om reglerne ikke bør ændres," siger hun til Computerworld.

Computerworld har forgæves forsøgt at få en kommentar fra skatteordførerne fra regeringspartierne, SF, Venstre og Dansk Folkeparti.

Læs også:

Nye momsregler rammer danske it-forhandlere: Derfor bliver det noget værre bøvl

It-leverandører raser: Nye momsregler jager vores kunder væk

Nye momsregler gør it-kunder til skattesnydere


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Konica Minolta Business Solutions Denmark A/S
Salg af kopimaskiner, digitale produktionssystemer og it-services.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Microsofts løsninger: Mod den store digitale transformation

Vi er for fuld fart i gang med den store digitale transformation, der med smarte it-systemer kommer til at ændre en meget stor del af vores processer, produktion og måde at arbejde på. På denne konference vil du kunne høre om de seneste bud på it-systemer, der i Microsoft-universet understøtter kursen mod den digitale transformation og smart it-udnyttelse.

28. februar 2017 | Læs mere


Bliv klar til EU's persondataforordning: It-opgaver, ansvar og teknologiske muligheder

EU's persondataforordning træder i kraft 25. maj 2018, og det er en stor opgave at få gjort it-setuppet i organisationerne klar. Få overblik over regler og konsekvenser for it-afdelingen og virksomhedens it-ansvarlige, samt indblik i en stribe teknologier, der kan hjælpe til at efterleve kravene.

01. marts 2017 | Læs mere


Bliv klar til EU's persondataforordning: It-opgaver, ansvar og teknologiske muligheder

EU's persondataforordning træder i kraft 25. maj 2018, og det er en stor opgave at få gjort it-setuppet i organisationerne klar. Få overblik over regler og konsekvenser for it-afdelingen og virksomhedens it-ansvarlige, samt indblik i en stribe teknologier, der kan hjælpe til at efterleve kravene.

08. marts 2017 | Læs mere





mest debaterede artikler

Computerworld
Denne programmør har fundet det perfekte våben mod Windows-svindlere og irriterende telefon-sælgere
Programmøren Roger Anderson har bygget en robothær, der bliver sendt i krig mod svindlere og irriterende telefonsælgere.
CIO
Sikkerhedsfolk: Sådan vil ransomware-plagen udvikle sig (det bliver meget værre)
Vi har kun set begyndelsen på ransomware-plagen, vurderer sikkerhedsfolk. Næste fase kan blive total nedlukning af hele fabrikker, anlæg og organisationer. Og hvad gør vi så?
Comon
Sådan installerer du Googles bil-system, Android Auto, på din smartphone
Android Auto har indtil nu krævet en bil med indbygget computer med touchskærm for at kunne fungere. Nu kan du installere systemet på din Android-telefon og benytte den som bil-computer og navigations-system. Se her, hvordan du gør.
Channelworld
Tidligere Atea-boss Claus Hougesen er færdig som direktør i 3A-it: Her er årsagen
Claus Hougesen er stoppet som administrerende direktør for 3A-it og har i stedet overladt posten til Preben Jensen, der ligeledes har en fortid hos Atea.
White paper
Sådan øger du din konkurrencefordel ved investering i nye it-systemer
Sådan øger du antallet af kunder uden at øge bemandingen, få mindre stress i hverdagen og et langt bedre forhold til kunderne end tidligere.