Ingen vej uden om "Retten til at blive glemt": Sådan skal du forholde dig

Klumme: Persondataforordningen indfører retten til at blive glemt, så alle i højere grad kan kontrollere sine personlige oplysninger. Det kommer til at koste for virksomhederne.

Artikel top billede

(Foto: Computerworld US/CSO)

Den nye persondataforordning indfører en ny rettighed, som har skabt en del røre, nemlig "Retten til at blive glemt". 

Hvad består rettigheden "Retten til at blive glemt" faktisk af? Hvad får de omfattede personer ret til?

Reglen, som er anført i paragraf 7 i den nye Persondataforordning, uddyber og præciserer retten til sletning, berigtigelse eller blokering, som fandtes i det gamle persondatadirektiv.

I bund og grund betyder det, at en person kan kræve, at en virksomhed fjerner, retter eller blokerer personoplysninger vedrørende personen, som denne ikke længere ønsker offentliggjort, opbevaret eller behandlet.

Rettigheden er derved bestemt et nyttigt værktøj til at få personer til at føle, at de har bedre kontrol over deres personlige oplysninger.

Ikke en ny rettighed

Rettigheden er dog ikke noget helt nyt.

For det første fandtes en enklere men lignende regel i det gamle persondatadirektiv. For det andet er reglen for nylig blevet anvendt i en EU-dom vedrørende Google, hvor det blev vurderet, at Google skulle tage sig af forespørgsler fra enkeltpersoner om at fjerne links til frit tilgængelige websider, som kom frem, når de søgte på deres navne.

Google-dommen omtaler "Retten til at blive glemt"-reglen i den nye persondataforordning. Men da persondataforordning jo ikke var trådt i kraft endnu, henviste EU-domstolen ikke udtrykkeligt denne rettighed.

I stedet henviste retten til privatlivets fred og retten til beskyttelse af persondata i EU's charter om grundlæggende rettigheder.

Omkostningsfuld rettighed

Den nye rettighed vil helt sikkert skabe mere administrativt arbejde for virksomheder og være en byrde både økonomisk og tidsmæssigt.

Dette er allerede situationen nu for Google, som har måttet ansætte en hel medarbejderstab kun til at tage sig af forespørgsler i forbindelse med "Retten til at blive glemt".

For at håndtere "Retten til at blive glemt" skal man som virksomhed sikre sig, at man har implementeret både software til at slette data, værktøjer til at fjerne krypteringsnøgler og værktøjer til at fjerne malware samt sikre sig, at man har nok personale til at tage sig af forespørgslerne fra personer der ønsker at blive "glemt".

Hvem er forpligtet i forhold til "Retten til at blive glemt"?

I den ovennævnte Google-dom, blev Google - til Googles egen overraskelse - vurderet til at være dataansvarlig og derfor forpligtet til at imødekomme anmodningerne om "Retten til at blive glemt".

Men den nye persondataforordning fortæller os ikke, hvem der ellers vil være dataansvarlig med pligt til at efterleve "Retten til at blive glemt".

Det er for eksempel uklart, om Facebook, LinkedIn, Twitter eller andre service-udbydere på internettet er dataansvarlige med pligt til at efterleve "Retten til at blive glemt".

På mange måder vil det være mærkeligt, hvis Google skal følge reglerne, mens Twitter ikke skal. I givet fald skulle Google fjerne søgeresultater, der viser informationer om en person på Twitter, mens Twitter ikke skulle fjerne opslaget fra virksomhedens egen platform.

Men som nævnt er situationen uafklaret. Det er dog sikkert, at virksomheder, der ikke følger "Retten til at blive glemt", kan blive idømt store bøder - også selv om om fortolkningen af reglerne er uklar.

Hvad med tredjeparter, der bruger de personlige oplysninger?

Ifølge den nye persondataforordning er det også et krav, at virksomheder, som offentliggør personoplysninger, tager alle rimelige foranstaltninger - herunder tekniske - for at sikre, at tredjeparter, som behandler oplysningerne, bliver informeret om en persons forespørgsel om at få hans eller hendes oplysninger slettet.

Dette betyder for eksempel, at Google skal gøre alle rimelige foranstaltninger for at sikre, at alle, der har haft adgang til oplysningerne fra Google-servicen, og som nu behandler dem, bliver informeret om kravet om at slette disse.

Dette er en kæmpestor tidskrævende forpligtelse, som vil være en byrde for mange virksomheder.

Er der en udvej?

Der er også en undtagelse til "Retten til at blive glemt" i den nye persondataforordning.

Ifølge denne undtagelse kan behandlingen af personoplysninger med det formål at udøve retten til ytrings- og informationsfrihed ikke blive begrænset af "Retten til at blive glemt".

Dette betyder, at forespørgsler om "Retten til at blive glemt" kan afvises med begrundelse i ytrings- og informationsfriheden.

Det er dog en lidt problematisk udvej, da den nye persondataforordning ikke giver nogen retningslinjer for, hvordan ytrings- og informationsfrihed skal fortolkes.

Da erfaringen fortæller os, at medlemslandende har temmelig forskellige fortolkninger af, hvordan ytrings- og informationsfrihed skal balanceres i forhold til retten til privatlivets fred, er det meget sandsynligt, at den nye persondataforordning ikke vil give en harmoniseret tilgang til "Retten til at blive glemt" og ytringsfrihedsundtagelsen.

Fremtidsudsigterne

Kort fortalt giver "Retten til at blive glemt" personer nogle brugbare værktøjer til at føle, at det er mere sikkert at dele personlige oplysninger.

Set fra virksomhedernes synspunkt vil rettigheden betyde mange administrative omkostninger og et meget usikkert grundlag for, hvordan reglen skal overholdes og fortolkes korrekt.

Det bliver interessant at se, hvor mange gange reglen skal fortolkes af EU-domstolen, før virksomhederne får en klar forestilling om, hvad deres forpligtelser er i forbindelse med reglen.

(Tak til mine Bird & Bird kollegaer, advokatfuldmægtig Amalie Langebæk og advokat Kamilla Pierdola Mondrup for hjælp med indlægget.)

Annonceindlæg fra 7N A/S

7N: Specialisterne bag Europas digitale forsvarsparathed

Når Danmark og Europa skal ruste sig til en ny sikkerhedspolitisk virkelighed, handler det ikke længere kun om materiel og mandskab.

Navnenyt fra it-Danmark

EG Danmark A/S har pr. 1. december 2025 ansat Søren Jermiin Olesen som Senior Product Manager. Han skal især beskæftige sig med finans- og debitorstyring i det offentlige med ansvar for økonomistyringssystemet EG ØS Indsigt. Han kommer fra en stilling som Product Manager hos KMD A/S. Han er uddannet Cand. oecon. Han har tidligere beskæftiget sig med økonomi bl.a. i Aarhus Kommune og været med til at udvikle NemØkonom før og efter salget til KMD. Nyt job

Søren Jermiin Olesen

EG Danmark A/S

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

Jimmi Overgaard

Netip A/S

Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S