Stort strategiskift for Elgiganten, men der er en god grund: Derfor køber Elgiganten Fona

ComputerViews: Elgigantens køb af stumperne efter Fona åbner ny front, der sætter hovedkonkurrenten under pres. Men det er en dristig manøvre, som let kan ende galt.

Artikel top billede

Elgigantens danske direktør, Peder Stedal, skal sørge for at omkostningerne til at drive de ti gamle Fona-butikker ikke løber løbsk.

To og en halv måneds dødskamp er nu slut. Elektronikkæden Fona forsvinder fra Danmarkskortet, og kun 10 butikker får lov at bestå.

I de 10 butikker pilles de gamle stilrene sort-hvide facadeskilte ned og erstattes med de lidt mindre kønne discountede blå-grønne skilte fra Elgiganten, som har købt stumperne af det skibbrudne Fona.

Læs mere her: Elgiganten overtager Fona

For to måneder siden skrev vi her på Computerworld, at den mest sandsynlige udgang på Fona-miseren var en regulær konkurs.

På en skala fra 1 til 10 satsede vi på et stort 7-tal, og vi anså det for meget lidt sandsynligt, at Elgiganten ville tage over.
For to måneder siden satte vi sandsynligheden for denne udgang - som nu er blevet til virkelighed -  til blot 0,5 på en skala fra 1 til 10.

Men vi tog altså fejl.

Ud over de 10 butikker, som nu skifter navn til Elgiganten, lukker 46 butikker. Hundredevis af medarbejdere mister deres job, og en lang stribe af vareleverandører vil formentlig tabe penge, når de store varelagre nu sættes på brandudsalg.

På papiret er det ikke en konkurs. Men ih, hvor det ligner.

Læs mere her: Her er de mulige - og mest sandsynlige - købere af Fona

Hvad vil Elgiganten med nye (dyre) butikker?

Alligevel er det noget af en overraskelse, at det er Elgiganten, der nu overtager resterne af Fona.

Over de sidste 10 år har Elgiganten sat sig solidt på store dele af detailhandelen med computere, fladskærms-tv og andre former for forbrugerelekronik.

Det er sket via et finmasket net af kæmpebutikker placeret i butikscentre spredt over hele landet. Prisernee har været lave og omsætningen har været stor.

Så hvad pokker vil Elgiganten med 10 dyre Fona-butikker, hvor af hovedparten er placeret på centrale cityadresser i Købehavn, Aarhus og Aalborg?

Svaret på det spørgsmål handler om Elgigantens nye konkurrent - det Expert-ejede Power - som siden sidste efterår har åbnet flere megavarehuse i direkte konfrontation med Elgiganten.

For lige så trist en skæbne Fona har lidt, lige så usentimentalt er markedet for forbrugerelektronik, hvor lave priser og stort vareudvalg er et must, hvis man vil overleve.

Eksklusivt udvalg

Med de 10 nye butikker flytter Elgigantens ejere nu slagsmålet over på en helt anden bane.

Med de nye butikker kan man nu arbejde målrettet på at banke Elgigantens brand ind i hovederne på strøgkunderne.

De nye butikker er ikke så store, og derfor vil man formentlig se, at de vil blive domineret af såkaldte A-brands.

Det vil være Apple-produkter sammen med topmodeller af pc'er og tablets, der vil dominere sammen med de nyeste modeller af lydanlæg og fladskærms-tv.

Og bliv ikke overrasket, hvis der i de nye city-udgaver af Elgiganten vil stå en stribe skærme, hvor kunderne online kan bestille varer til levering på hjemadressen.

Det er et træk, som vil skærpe profilen over for konkurrenter som Power, som endnu ikke er gearet til at give kunderne den slags service.

Vil styrke Elgigantens brand

Og når kunderne vover sig ud forstædernes butikscentre, vil de så forhåbentlig være mere tilbøjelige til først at tjekke butikshylderne hos Elgiganten frem for hos Power.

For selv om mange kunder har vænnet sig til at købe elektronik i store varehuse, er der lang vej før de store butikskæder har knækket koden, der skal få de fysiske butikker til at fungere sammen med onlinesalget.

For trods lave priser, strømlinede onlinebutikker, hurtig levering og gratis fragt den stigende onlinehandel, kommer en stor del af en butikskædes goodwill hos kunderne fra fysiske butikker, som helt banalt er synlige i bybilledet.

Så de 10 gamle Fona-butikker kan blive et forsøgslaboratorium for udviklingen af fremtidens elektronikhandel.

Det kan ende med at blive dyrt for Elgiganten, for huslejen er høj inde i byerne.

Kan man ikke holde omkostningerne i ro, kan man selvfølg bare lukke butikkerne. Det mønster så man for år tilbage, da Expert overtog det krakkede Merlin.

Men gevinsten for Elgigantens brand kan blive endnu større.

Læs også:

Flere købere var interesserede i Fona: "Vi har selvfølgelig solgt til højestbydende"

På besøg i tre Fona-butikker: Fire kunder købte tilsammen én cd og ét iPhone-cover

Supporters A/S

It-driftskonsulent på Sjælland

Region Sjælland

Netcompany A/S

Test Consultant

Midtjylland

Netcompany A/S

IT Manager

Nordjylland

Netcompany A/S

Erfaren Linux Operations Engineer

Midtjylland

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Infrastruktur | Hellerup

Sikker, compliant og suveræn AI supercomputer

Oplev den danske vej til sikker og suveræn AI. Computerworld viser, hvordan Danish Center for AI gør high-performance computing sikkert, compliant og made in Denmark. Se hvordan danske virksomheder accelererer AI uden at gå på kompromis med...

Digital transformation | København Ø

Analytics, BI og AI

Integrer data på tværs af systemer og skab en intelligent dataplatform. Lær hvordan du opfylder krav, styrker governance og udnytter AI til valide analyser. Få konkrete løsninger, der gør din data til forretningens stærkeste aktiv. Se programmet...

Andre events | København Ø

People Tech 2025 – hvor HR møder IT

Deltag og oplev, hvordan People Tech 2025 kan gøre HR til en nøglespiller i fremtidens forretningsstrategi.

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job