At spamme eller ikke at spamme: Hvor går grænsen når du udsender nyhedsbrev?

Klumme: I den perfekte verden modtager alle dine nyhedsbreve. Desværre er virkeligheden ikke perfekt, og sandheden er, at reglerne for overhovedet at få folk til at tilmelde sig ikke er så ligetil endda.

De fleste webshopejere vil (naturligvis) gerne ramme så mange som muligt med deres markedsføring.

Men det ønske får nogle erhvervsdrivende til at læse spamreglerne, som Fanden læser Bibelen.

Inden vi kigger nærmere på, hvad spam egentlig er, har vi fundet tre af de mest kreative fortolkninger af reglerne om tilmelding til nyhedsbreve, som vi er stødt på:

1. Jeg må gerne sætte fluebenet for kunderne, hvis bare det står i handelsbetingelserne.

2. Det er kun e-mærkede webshops, der ikke må sætte flueben for kunderne.

3. Tilmelding? Jeg sender da nyhedsbreve til alle.

Ingen af overstående er selvfølgelig rigtige.

Tag spamreglerne alvorligt
Juridisk set er spam en elektronisk henvendelse med reklame, som modtageren ikke selv har bedt om.

Hvis du allerede har sat et flueben for kunden i feltet "tilmeld nyhedsbrev," er det ikke kunden selv, der har bedt om dine nyheder, og så lander du med begge ben i spamkategorien.

Det har du ikke lyst til. Kikser du i spamreglerne, risikerer du nemlig en bøde, som hurtigt kan blive en dyr fornøjelse.

Typisk begynder spambøder ved 10.000 kroner, mens den højeste spambøde i Danmark indtil videre lød på 800.000 kroner. Det fortæller noget om, hvor alvorligt man tager spamreglerne.

Kunden skal altså selv havde bedt om at modtage nyhedsbreve, før du kan tilføje ham til listen over modtagere.

Og det er altså ligegyldigt, om du er e-mærket eller har skrevet det i dine handelsbetingelser - reglerne for fluebenet er ens for alle.

Kvalitet frem for kvantitet
En ting er bødeniveauets skræmmeeffekt, men har du tænkt over, hvilke konsekvenser det har for din webshop, hvis du spammer?

Der er ingen tvivl om, at du med spam rammer mange kunder, og at det kan booste din shops bundlinje.

Men! Det kan være relevant at overveje, om kunderne overhovedet gider handle hos dig, hvis du tvinger dem til at modtage nyhedsbreve, som de ikke selv har bedt om?

Måske skriver de endda dårlige anmeldelser af din webshop på grund af et enkelt flueben?

Der er nemlig ikke noget som uønskede nyhedsbreve, som kan få danskerne op i det røde felt.

Hver måned modtager Forbrugerombudsmanden over 1.000 klager over webshops, som spammer.

Så danskerne hidser sig ikke bare op over spam. De tager sig faktisk også tid til at klage.

Vil du ikke meget hellere sende nyheder til de kunder, der virkelig gerne vil høre fra dig?

Need to know eller nice to know
Ovenstående til trods, må du dog gerne sende en servicemeddelelse til alle dine kunder - uanset om de er tilmeldt dit nyhedsbrev eller ej.

Du skal bare være opmærksom på, at formålet udelukkende skal være i dine kunders interesse og ikke må indeholde reklamemateriale.

Det kan eksempelvis være en besked om, at I flytter adresse.

Den information er interessant, fordi flere af dine kunder sikkert stadig har reklamationsret og skal vide, hvor varerne i så fald skal sendes hen.

I en servicemeddelelse må der ikke være spor af reklame for nogle af dine produkter eller ydelser. Så bliver det nemlig til spam.

En god tommelfingerregel til at forstå forskellen mellem servicemeddelelse og nyhedsbreve er:

Servicemeddelelse: Need to know.

Nyhedsbrev: Nice to know.

Det er en regel, som er værd at huske på, og som hjælper dig med at styre uden om både spambøder og sure kunder.

Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling. 

Har du en god historie eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt? 

Læs vores klumme-guidelines og send os noget tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.





Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Kompetera A/S
Hardware, licenser, konsulentydelser

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Kompetera SolutionsDay 2017

Som it-professionel i dag forventes du at have et bud på fremtiden, fod på sikkerheden og fuldt styr på driften. På Kompetera SolutionsDay 2017 får du inspiration og svar - kom og hør spændende indlæg fra blandt andre Jakob Scharf tidligere chef for PET og Ken Bonefeld Nielsen, head of corporate security & ACA Department hos Sony Mobile Communications.

05. oktober 2017 | Læs mere


Få mere fart på og kvalitet i udviklingsafdelingen med DevOps

Få indsigt i den populære DevOps-tankegang, der kendetegner den moderne it-organisation, hvor samarbejde og integration er nogle af nøgleordene. Kom og hør konkrete cases fra virksomheder, der arbejder efter DevOps og mød de førende leverandører, der fortæller, hvordan du kommer derhen, hvor udviklingsafdelingen kan understøtte den digitale innovation med de ideer og i det tempo, som der forventes.

10. oktober 2017 | Læs mere


EU persondataforordning - praktiske løsninger på dataudfordringer

Seminaret sætter fokus på dataportabilitet, Right to be Forgotten og 72-timers notifikationsreglen. Den 25. maj 2018 skal det hele være på plads! Her skal danske virksomheder leve op til EUs nye regler om databeskyttelse. Deltag og få indsigt i metoder og praktiske eksempler.

11. oktober 2017 | Læs mere





mest debaterede artikler

Computerworld
Apples nye iOS 11 skaber store batteriproblemer på iPhone og iPad: Disse fire ting kan du gøre ved det
Apples nye iOS 11 skaber batteriproblemer for mange brugere, der oplever, at iPhonen pludselig ikke længere holder til en hel dag på jobbet. Du kan dog selv minimere problemet med disse fire lette trin.
CIO
Bare glem alle advarsler og alarmklokker: ”Din smartphone får ikke virus”
Sikkerhedsfirmaer advarer jævnligt om, at almindelige menneskers smartphone står pivåbne for virus og malware. Men ifølge en kendt sikkerhedsekspert findes det stort set ikke i Danmark.
Comon
Oversigt: Her er de bedste Android-smartphones der kan købes i Danmark
Det vrimler med spændende Android-smartphones på markedet. Vi har samlet en oversigt over de bedste Android-telefoner, du kan købe herhjemme netop nu.
Job & Karriere
Se listen: Disse it-folk bliver ansat på stedet - cheferne skriger efter helt bestemte it-kompetencer
Der er en markant mangel på it-folk med helt bestemte kompetencer samtidig med, at it-cheferne er i gang med at øge bemandingen i it-organisationerne. Se listen med de mest efterspurgte it-kompetencer netop nu.
White paper
Sådan anvender du Microsofts Assessment og Planning Toolkit i dit it-miljø
Dette whitepaper gennemgår hvordan du anvender du Microsofts Assessment og Planning Toolkit i dit it-miljø og kommer med specifikke råd og konkret vejledning til anvendelsen.