Hvad enhver digitalt tænkende CxO bør lære sine lederkolleger og bestyrelse: Her har du CxO’ens pixibog om platforme

Klumme: Platformsejerne tjener de store penge i den digitale økonomi. Amazon, Apple og AirBnB er alle fine nutidige eksempler. Computerhistorien er spækket med en række andre eksempler på dygtig teknologisk platformstænkning, og nøglen er at tænke i økosystemer. Her kan du læse, hvad enhver digitalt tænkende CxO bør lære sine lederkolleger og bestyrelse om potentialet i platformstænkning.

Denne klumme handler ikke om brændende platforme.

Eller jo, det gør den måske også for i takt med, at platformsvirksomhederne boomer, snupper de jo markedsandele fra øvrige virksomheder.

Det er påfaldende, at man med den rette platform for en række interessenter kan blive en megavirksomhed på få år. Og måske er en platformsvirksomhed lige nu på vej ind i din branche?

Platformens styrke må man forholde sig til i enhver branche.

CIO’ens budskab til den øvrige ledelse kan tage udgangspunkt i en pixibog om platforme med tre centrale kapitler:

- Hvad kan vi lære af teknologihistorien?

- Hvad er forskellen på intern og ekstern digitalisering?

- Hvordan innoverer vi vores forretning inspireret af platformstænkning?

1: Hvad kan vi lære af teknologihistorien?
Amazon har lige taget et nyt spring i sin samlede markedsværdi, som nu overstiger GE med mange milliarder.

Virksomheden tjener stadig ikke penge, for den geninvesterer hele tiden alt overskud i fortsat ekspansion.

Hvad der begyndte som en internet-boghandel er nu et konglomerat af en platformsvirksomhed med inden for it-drift, detailhandel, e-commerce og meget andet.

Det havde ingen forudset for 10 år siden, hvor en gigant som GE var 1.000 gange større. Amazon er et prima-eksempel på, at platformsejeren har vind i sejlene og høster udbyttet af den eksponentielle udvikling. Men fænomenet er ikke nyt for den teknologikyndige.

Computerhistorien er præget af en løbende balance mellem den kontrollerede ”vi-styrer-det-hele-selv-tilgang”, og den åbne, standardiserede og ”vi-vil-være-noget-for-økosystemet-tilgang”.

Vi så det med mainframe op mod Unix, med pc mod Mac og med egenudvikling op mod standardsystemer på ERP-området.

Da Microsoft i sin tid spredte Windows på alle pc-baserede platforme, var det smart platformstænkning, som gav et defacto næsten-monopol på desktoppen. Og det gav mulighed for at udkonkurrere andre på delmarkeder, som da Explorer tog livet af Netscape.

Måske var Microsoft lige vel sen til at se, at desktoppen blev overgået af nettet som det centrale omdrejningspunkt, og det gav god plads til Google.

Men teknologiplatforme er tæt på at være en naturlov inden for software, og vi har set dem inden for operativsystemer, databaser, udviklingsværktøjer og så videre.

Ser vi på Apple i dag, så er virksomheden effektiv i at låse sikre teknologien til egen fordel og samtidig sætte innovation og brugervenlighed i et absolut højsæde - samtidigt med at Apple med App Store har vist vejen for platformstænkning.

Apple er på samme tid et lukket system og en åben spiller i et større økosystem.

Computerhistorien lærer os, at vi skal tage platforme meget alvorligt, for de ændrer verden, og hvis man reagerer for sent, kan det betyde udslettelse.

2: Hvad er forskellen på intern og ekstern digitalisering?
Den helt afgørende ressource nu er data.

Data er omdrejningspunktet for samtlige platforme, hvor forskellige parter udveksler data, og data giver anledning til at drive nye typer af forretninger.

For den danske digitalt tænkende CxO er denne problemstilling også hyper-relevant. Skiftet ligger mellem et internt og et eksternt fokus.

Værdiskabelsen ved at ”holde lysene tændt” på it-installationen er nu langt mindre end værdien ved at skabe ny forretning, skærme virksomheden for ny konkurrence og/eller understøtte kundeloyalitet ved hjælp af data.

Intern digitalisering er et spørgsmål om taktiks effektivitet ('udfører vi vores processer bedst muligt?'), mens ekstern digitalisering er strategisk efficiens ('udfører vi de rette processer?').

Den interne digitalisering kan outsources, standardiseres og cloudificeres – det er et spørgsmål om Total Cost of Ownership (TCO).

Den eksterne digitalisering udnytter virksomhedens unikke data, faglighed og relationer til at udvikle forretningen. Det er et spørgsmål om agilitet (Total cost of change).

Det er helt centralt i den digitale CxO’s pixibog: Virksomheden skal se sig selv som en platform eller vælge hvilke platforme, den skal spille på.

Hvordan kan vigennem ekstern digitalisering udvikle vores øko-system, skabe mere værdi for andre, udvikle nye løsninger og dermed knytte kunder og leverandører tættere til os?

Dermed bliver opgaven for den digitale CxO langt større end at få infrastrukturen til at køre videre.

Den eksterne digitalisering kræver tværgående teams og tværgående tænkning i virksomheden og den rækker meget hurtigt ud til kunder og andre eksterne aktører.

3: Hvordan innoverer vi vores forretning inspireret af platformstænkning?
I alle brancher og principielt i alle virksomheder må man stille nogle store strategiske spørgsmål: Er vi store nok til at eje platformen i vores industri? Kan vi finde et udsnit – hvor end smalt - hvor vi kan være unikke?

Sagen er jo, at hvis vi ikke gør det, så gør andre det.

Kraften i brugeroplevelsen og tilhørsforholdet på platformen kan på få år udkonkurrere den kvalitet den etablerede virksomhed levere.

Derfor er den allervigtigste lektie i platformstænkningen, at langt de fleste virksomheder ikke er stærke nok alene, og derfor må de i et spor af innovation åbne for samarbejde med andre, trække på andre aktører i økosystemet og jagte den forbedrede kundeoplevelse.

Den digitale CxO spiller en nøglerolle i dette arbejde, for i praksis kommer man længere med innovation ved at prøve, end ved at snakke om det.

Byg en prototype, brug dine data, involver brugerne hurtigt – og gør det i en åben proces med ægte nysgerrighed.

Tankegangen er markant anderledes end ved driften i hverdagen.

For her er det vildskab, gåpåmod, hurtige og kreative teams, som kan levere varen.

”Lyset skal være tændt” stadigt hele tiden, men vi skal skabe et parallelt spor hvor vi udelukkende arbejder med den digitalt drevne forretningsinnovation og her er platformene en god inspiration for de nye forretningsmodeller.


Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling. 

Har du en god historie eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt? 

Læs vores klumme-guidelines og send os noget tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.




Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...

Premium
Tung Atea-dominans på hardware-markedet helt ok, mener SKI: "Hvis en virksomhed vokser sig stor, er det typisk også fordi, den gør et eller andet rigtigt. Der er ikke noget i vejen med at være dominerende"
Der er glimrende konkurrence på markedet for det offentliges hardware-indkøb, selv om Atea lander de fleste ordrer, mener SKI. "Det er min opfattelse, at der er en glimrende og benhård konkurrence på hardwaremarkedet. Det er ikke nemt at være aktør på det marked," siger udbudsdirektør i SKI, Christian Lunding.
Computerworld
Kæmpe-cyberangreb afsløret: Millioner af computere hacket - pilen peger (igen) mod Rusland
Pilen peger entydigt mod Rusland, mener USA og Storbritannien. Se stor advisory om angrebet, der har inficeret millioner af routere, switche og lignende i virksomheder og myndigheder.
CIO
Allersidste opdatering på vej: Om en uge er det slut med stor-version af Windows 10 - skynd dig at opdatere
Om en uge er det slut for altid med den første store udgave af Windows 10, som Microsoft efter 29 måneder ikke længere vil supportere.
Job & Karriere
Klassiske brokere af it-konsulenter står over for kæmpe udfordring - forretningsmodellen er under pres
Klumme: Eksterne konsulenter er populære og en god løsning i en branche i vækst. Men selve forretningsmodellen bag it-konsulenterne er under alvorligt pres.
White paper
Hvilken slags CRM understøtter bedst din forretning?
Hvordan vælger jeg det rigtige CRM-system? Hvad skal jeg prioritere? Denne guide giver dig et solidt grundlag for at vælge det CRM-system, der understøtter netop din virksomhed og jeres processer bedst – og som støtter op om arbejdet med bl.a. salg, marketing og service gennem den samlede kunderejse. Du får også konkrete og brugbare tips til, hvordan du øger sandsynligheden for, at CRM bliver en naturlig og selvfølgelig del af dine medarbejderes dagligdag. Hvilket jo er grundlaget for, at det samlede CRM-projekt bliver til en succes.