Artikel top billede

Kom nu! Vi skal have mere fart og vildskab ind i den professionelle arbejdsform omkring digitalisering

Klumme: Vi gamle kernetropper i it-industrien har meget at byde ind med, for vi ved en rigtig god del om, hvad digitalisering og digital transformation handler om. Det er i mine øjne en myte, at unge per default er med på vognen. Det er de ikke. Men der er brug for, at vi tager føretrøjen selv.

Denne klumme er et debatindlæg og er alene udtryk for skribentens synspunkter.

Pyha, det var noget af en personlig turn-around for mig at få et internt jobtilbud om at lede et ”datateknologisk udstillingsvindue”.

Jeg var på det tidspunkt enterprise arkitekt, og jeg kendte alt til roadmaps, versioner, forberedende salgsmøder og diskussioner med andre medlemmer af it-folket om fordele og ulemper ved en opgradering i netop deres virksomhed. Der var gået lidt rutine i det.

Nu blev jeg i stedet smidt ud på dybt vand i en slags start-up inde i maven på en stor organisation. Spændende personlig erfaring.

Men jeg fik samtidig genopfrisket og genopdaget min teknologiske sult. Min nysgerrighed vendte tilbage, og i dag har jeg lyst til at grave dybere i AI, blockchain, IoT og alt det andet, som er en del af data-revolutionen.

Stadig 20 linjer kode

Jeg tror, at mange mennesker i it-branchen ligner mig. Vi har været med i mange år, og vi kender årets gang i Lidenlund, og vi arbejder cirka på den samme måde, som vi altid har gjort.

Vi er flasket op med en arbejdsform, og vi er vant til et sæt af processer. Hånden på hjertet minder udviklingsprocessen altså om sig selv årti efter årti.

For 30 år siden skrev man 20 linjer kode for at lægge to tal sammen, og man kunne selv bestemme om man ville gøre det i C eller pascal.

I dag skriver man så 20 linjer kode og får en fed app.

Udbyttet er markant større af den samme indsats, men processen ligner sig selv. Til gengæld kan den teknologisk nysgerrige i dag vælge at arbejde med mange forskellige teknologier inden for integration, dataanalyse, procesoptimering og den hypede kunstige intelligens.

It-folkets årshjul i trædemøllen

Hverdagen i den professionelle it-afdeling og hverdagen hos leverandørerne har efter min bedste mening ikke ændret sig ret meget.

Især udenlandske giganter og unge iværksættere viser os det eksponentielle udviklingspotentiale i data og software, mens virksomhederne langsomt kravler over på cloud-løsninger med funktionalitet som er sammenlignelig med fortidens on-premise-løsninger. Det bliver ikke ved med at gå.

Vi skal simpelthen have mere fart og vildskab ind i den professionelle arbejdsform omkring digitalisering.

Det skal ikke være Silicon Valley og Kina og unge iværksættere som alene skaber disse forandringer.

Vi skal have en metode som design thinking langt mere i brug, og vi skal have it-folket til at forlade de vante årshjul i den almindelige trædemølle og være med til at sætte den digitale dagsorden.

Den anden vej rundt i manegen

Vi gamle kernetropper i it-industrien har meget at byde ind med, for vi ved en rigtig god del om, hvad digitalisering og digital transformation handler om.

Det er i mine øjne en myte, at unge per default er med på vognen. Det er de ikke. De er gennemsnitligt set vildt dygtige brugere af nye platforme og services, men de har ikke nødvendigvis noget drive eller nogen dybere forståelse for en udviklings- eller forretningsproces.

I min tid som enterprise arkitekt oplevede jeg heller ikke, at kundens CIO kom til os med ild i øjnene og et brændende ønske om at ændre forretningsmodellen eller forretningsprocessen med data. Tværtimod.

Det ændrer sig givetvis mange steder i disse år, men vi må bare erkende, at nye faggrupper og nye ledertyper (fx Chief Data Officer, Chief Customer Officer) sætter dagsorden meget mere og høster de stående ovationer fra CEO og bestyrelse. Imens tramper it-folket videre i pedalerne for at holde lyset tændt i den eksisterende forretning, og CIO’en bliver måske ligefrem betragtet som en konservativ lyseslukker.

Data-revolutionen behøver den kompetence, erfaring og viden, som it-folket ligger inde med.

Men it-folket må samtidig smide seletøjet og af sig selv finde en anden vej rundt i manegen. Kom nu!

Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling.

Har du en god historie eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt?

Læs vores klumme-guidelines og send os noget tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.



Premium
Nyt kæmpesystem til politiet fra Netcompany bliver næsten 20 procent dyrere end planlagt: Forsinkes med mere end et år
Halvandet år efter kontrakt-underskrivelsen med Netcompany er omkostningerne til levering af politiets kommende planlægnings-system allerede steget med næsten 20 procent, mens hele projektet skal replanlægges. Det bliver nu mere end et år forsinket. Se her, hvornår det for politiet vitale system ventes klart.
CIO
Der findes ikke noget vigtigere for din virksomhedskultur end psychological safety
Klumme: Forskningen er entydig: Vidensarbejde er mere effektiv, når du tør stille spørgsmål, rejse kritik og indrømme fejl helt uden frygt for at blive straffet eller gjort til grin. Hvis du ikke har fokus på denne del af din virksomhedskultur, så lever din virksomhed og dine medarbejdere ikke op til deres fulde potentiale.
White paper
Sådan outsourcer du effektivt – og undgår fælderne
Nogle outsourcer for at minimere omkostningsniveauet, andre for at skaffe ressourcer og spidskompetencer, der er svære at skaffe lokalt – eller af en helt tredje årsag. Der er dog talrige forhold, der er gode at afdække, før man overhovedet begynder at lede en outsourcingudbyder. Man skal klarlægge egne projektbehov samt de spørgsmål og krav, man vil stille samt indsamle viden og erfaringer om, hvordan samarbejdet indledes, drives og styres optimalt. Dertil skal man kende til de hyppigste faldgruber, der kan få et ellers lovende outsourcingsamarbejde til at køre i grøften.