Er der en køber tilstede til dit it-system?

Klumme: Mange it-systemer opnår ikke den ønskede effekt. Og ofte er årsagen, at vi ikke har styr på, hvem den interne køber er til systemet. Her er nogle spørgsmål, som du skal kunne svare klokkeklart på.

Artikel top billede

Denne klumme er et debatindlæg og er alene udtryk for skribentens synspunkter.

Vi ser ofte it-systemer, der ikke opnåede den ønskede effekt.

Men hvad går galt – stiller vi for store krav til systemet, eller glemmer vi brugerne?

Det kan være nogen forklaring – men har vi egentlig styr på, hvem der er køberen til systemet?

Hvis der ikke er en køber eller en sælger i virksomheden, der brænder igennem, ja så ender vi med at sætte os mellem to stole.

Hvordan undgår vi dette? Hvem er sælgeren og hvem er køberen internt?

Forandringsproces

Det er vigtigt, at man har en eller flere personer, der vil sælge systemet, da vi oftest skal i gang med en forandringsproces.

Vi skal have en sælger, der kan se visionen og som kan forklare organisationen, hvorfor vi ønsker at gennemføre ændringer. Ideen skal sælges først, inden vi bestemmer it-platformen.

En sælger skal jo brænde for ændringen, for ellers bliver det bare en klods om benet.

Når der er en sælger, er der så en køber, der er klar til at tage imod.

En sælger kan jo godt have en god ide – men kan køberen og brugerne af systemet se meningen? Eller føler de, at det er et system, der bliver trukket ned over hovedet på dem?

Det lyder banalt, men tjek lige, om der var en sælger og en køber internt sidste gang, I solgte et it-system.

Formålet

Mange glemmer det simple spørgsmål, når it-systemer skal implementeres: Hvorfor?

Når man skal i gang med et it-projekt, er man nødt til krystalklart at kunne svare på dette spørgsmål: Hvorfor?

Her er angivet nogle svarmuligheder:

• Er det for at få digitaliseret processen?

• Er det for at undgå fejl?

• Er det fordi vores nuværende it-platform er gammel og ikke kan opgraderes?

• Er det for at opnå konkurrencemæssige fordele?

Der kunne nævnes mange flere årsager - men det er forskelligt fra virksomhed til virksomhed.

Det vigtigste er, at jeres virksomhed har taget stilling til spørgsmålet: Hvorfor

Forventet udbytte

Hvad regner vi med at få ud af it-systemet, når det er implementeret?

Igen har mange virksomheder en alt for urealistisk tilgang. Et it-system kan sætte strøm til en proces - men det kræver, at processen vil ændres af mennesker og virksomhedens strategi.

Derfor er man nødt til at gøre sig klart, hvad får man med det nye it-system?

Det kunne være disse eksempler:

• Hurtige gennemløbstid.

• Automatisering af manuelle processer .

• En fremtidssikret platform.

Hvad er alternativet?

Det var bedre i gamle dage er jo en klassisk sætning. Men vi skal som virksomhed bevæge os, så er der reelt alternativ ved at beholde den nuværende platform.

Mange systemer bliver jo forældet og med cloud-teknologi og app, der skyller hen over i disse år, er vi nødt til at være kritisk med henblik på hvilke it-platforme, der er på vej ud. Så der bliver i de kommende år brug for både proaktive interne sælgere og nogle købere, der er forandringsparate.

Opsummering

At træde et skridt tilbage kan ofte være godt givet ud, inden vi hovedløst kaster os ud i et it-projekt, der kan være dyrt, ressourcekrævende og skabe frustrationer:

Et par hints:

• Hvorfor vil vi denne forandring?

• Fik I identificeret en køber og en sælger internt, inden vi går igang?

• Har vi et forventet udbytte, der er afstemt med køberen?

• Er alle klar over, at de er med i en forandringsproces, eller skal vi lige have alle med på toget?

Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling.

Har du en god historie eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt?

Læs vores klumme-guidelines og send os noget tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Deloitte

    Teknologiens frontløbere i en forandringsfyldt verden

    CIO’erne spiller en centrale rolle i at drive moderne virksomheder fremad i en usikker tid.

    Navnenyt fra it-Danmark

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Christian Homann som Projektleder ved netIP's kontor i Thisted. Han kommer fra en stilling som Digitaliseringschef hos EUC Nordvest. Han er uddannet med en Cand.it og har en del års erfaring med projektledelse. Nyt job

    Christian Homann

    Netip A/S

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Kristian Kveiborg Yde som BI-konsulent ved netIP's kontor i Thisted. Han er uddannet med en Cand.merc. i økonomistyring. Nyt job
    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S