Er der en køber tilstede til dit it-system?

Klumme: Mange it-systemer opnår ikke den ønskede effekt. Og ofte er årsagen, at vi ikke har styr på, hvem den interne køber er til systemet. Her er nogle spørgsmål, som du skal kunne svare klokkeklart på.

Artikel top billede

Denne klumme er et debatindlæg og er alene udtryk for skribentens synspunkter.

Vi ser ofte it-systemer, der ikke opnåede den ønskede effekt.

Men hvad går galt – stiller vi for store krav til systemet, eller glemmer vi brugerne?

Det kan være nogen forklaring – men har vi egentlig styr på, hvem der er køberen til systemet?

Hvis der ikke er en køber eller en sælger i virksomheden, der brænder igennem, ja så ender vi med at sætte os mellem to stole.

Hvordan undgår vi dette? Hvem er sælgeren og hvem er køberen internt?

Forandringsproces

Det er vigtigt, at man har en eller flere personer, der vil sælge systemet, da vi oftest skal i gang med en forandringsproces.

Vi skal have en sælger, der kan se visionen og som kan forklare organisationen, hvorfor vi ønsker at gennemføre ændringer. Ideen skal sælges først, inden vi bestemmer it-platformen.

En sælger skal jo brænde for ændringen, for ellers bliver det bare en klods om benet.

Når der er en sælger, er der så en køber, der er klar til at tage imod.

En sælger kan jo godt have en god ide – men kan køberen og brugerne af systemet se meningen? Eller føler de, at det er et system, der bliver trukket ned over hovedet på dem?

Det lyder banalt, men tjek lige, om der var en sælger og en køber internt sidste gang, I solgte et it-system.

Formålet

Mange glemmer det simple spørgsmål, når it-systemer skal implementeres: Hvorfor?

Når man skal i gang med et it-projekt, er man nødt til krystalklart at kunne svare på dette spørgsmål: Hvorfor?

Her er angivet nogle svarmuligheder:

• Er det for at få digitaliseret processen?

• Er det for at undgå fejl?

• Er det fordi vores nuværende it-platform er gammel og ikke kan opgraderes?

• Er det for at opnå konkurrencemæssige fordele?

Der kunne nævnes mange flere årsager - men det er forskelligt fra virksomhed til virksomhed.

Det vigtigste er, at jeres virksomhed har taget stilling til spørgsmålet: Hvorfor

Forventet udbytte

Hvad regner vi med at få ud af it-systemet, når det er implementeret?

Igen har mange virksomheder en alt for urealistisk tilgang. Et it-system kan sætte strøm til en proces - men det kræver, at processen vil ændres af mennesker og virksomhedens strategi.

Derfor er man nødt til at gøre sig klart, hvad får man med det nye it-system?

Det kunne være disse eksempler:

• Hurtige gennemløbstid.

• Automatisering af manuelle processer .

• En fremtidssikret platform.

Hvad er alternativet?

Det var bedre i gamle dage er jo en klassisk sætning. Men vi skal som virksomhed bevæge os, så er der reelt alternativ ved at beholde den nuværende platform.

Mange systemer bliver jo forældet og med cloud-teknologi og app, der skyller hen over i disse år, er vi nødt til at være kritisk med henblik på hvilke it-platforme, der er på vej ud. Så der bliver i de kommende år brug for både proaktive interne sælgere og nogle købere, der er forandringsparate.

Opsummering

At træde et skridt tilbage kan ofte være godt givet ud, inden vi hovedløst kaster os ud i et it-projekt, der kan være dyrt, ressourcekrævende og skabe frustrationer:

Et par hints:

• Hvorfor vil vi denne forandring?

• Fik I identificeret en køber og en sælger internt, inden vi går igang?

• Har vi et forventet udbytte, der er afstemt med køberen?

• Er alle klar over, at de er med i en forandringsproces, eller skal vi lige have alle med på toget?

Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling.

Har du en god historie eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt?

Læs vores klumme-guidelines og send os noget tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

    Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

    Sikkerhed | Aarhus C

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

    Hans Christian Thisen

    Norriq Danmark A/S

    Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse
    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S

    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse