Værktøjer alene skaber ikke det gode online-møde: Der er stadig behov for at vi øver os på effektiv mødedeltagelse, god formidling og online-samarbejde

Klumme: Vi bør udnytte tiden nu til at skabe de bedste forhold for fremtidens måde at arbejde på - både når det handler om at investere i de rette værktøjer og processer og om at sikre optimal brug af de værktøjer, som vi nu engang har for hånden.

Artikel top billede

(Foto: Photo by Bench Accounting on Unsplash)

Denne klumme er et debatindlæg og er alene udtryk for forfatterens synspunkter.

Jeg holdt for nylig et foredrag om virtuel ledelse, der er et emne, som jeg er særdeles passioneret omkring efter syv år som salgsleder for velfungerende virtuelle teams i Microsoft.

Men vi kender det alle: Der er altid noget, der ikke fungerer, når man skal mødes virtuelt. Dårlig lydkvalitet, manglende båndbredde, folk, der ikke kan logge sig på konference systemet, eller begrænsninger i platformen generelt.

Det er super frustrerende, når teknikken ikke virker, og jeg skal være ærlig og indrømme, at der ikke er mange ting, der kan irritere mig mere end it, der står i vejen for mennesker.

Nu skal vi måske også lige huske på, at for otte år siden, da jeg tiltrådte i mit job som virtuel leder, hed platformen Microsoft LYNC, båndbredden på kontoret tabte mildest talt pusten over det stigende kommunikationsbehov og vores Jabra-konferencetelefoner lød som om, at de var udstyret med lidt for billige kinesiske kopihøjtalere, der kun var sat i verden for at pine øregangen på den stakkels mødedeltager.

Så jeg havde jo egentlig tænkt mig at bruge en del taletid på at snakke om it som den begrænsende faktor. Om hvordan det var teknikken, der stod i vejen for at kunne høre hinanden ordentligt på mødet. Eller hvordan det var nærmest umuligt at holde en effektiv remote workshop med de værktøjer, som vi havde til rådighed.

Havde selv et ansvar

Jeg var helt parat til at skyde skylden på teknikken og it-afdelingen, da det pludselig gik op for mig, at jeg måske selv havde et ansvar for de udfordringer der til tider opstod.

For var det kun teknikkens skyld, at det gik galt, eller var det mig, der ikke havde brugt den fornødne tid på at sætte mig ind i de værktøjer, som vi nu havde for hånden?

Var det tilhørender, der bare brugte for meget tid på mails under mødet, eller kunne jeg måske havde forberedt aktiviteter, der kunne engagere de 50 online-deltagere undervejs?

Under og efter mit foredrag fik jeg en god dialog med virksomhedslederne om deres oplevelser og erfaringer med virtuel ledelse.

Og det var tydeligt, at selv om der flere steder var implementeret tiltag for at fremme virtuelt samarbejde og trivsel, så var der også helt overordnet store udfordringer hos de fleste.

Heldigvis er værktøjerne kommet langt bare inden for det seneste år, og der er flere gode features på vej.

Men værktøjer alene skaber ikke det gode online-møde eller den engagerende workshop. Der er stadig behov for at ledere og ansatte bliver trænet i effektiv mødedeltagelse, god formidling og online samarbejde.

Du kan stille dig selv disse spørgsmål

Så her er nogle af de spørgsmål, som jeg tænker, at man kan stille sig selv som leder eller ansvarshavende i en virksomhed:

- Har I udformet en stærk virtuel onboarding-plan, der også tager højde for den vigtige uformelle tilknytning til arbejdspladsen for nye kolleger?

- Investerer du i kvalitets headsets til alle medarbejdere? Det er simpelthen dræbende at sidde i lange møder med dårlig lyd.

- Sættes der klare forventninger til, hvad det vil sige at mødes virtuelt? Jeg er selv en stor tilhænger af frihed og fleksibilitet, men jeg synes godt, at man kan kræve, at man altid er kamera-parat, når man går på online-møder – og så kan man eventuelt selv definere hvad det vil sige.

- Prioriterer du altid at sætte dig ind i den platform, som du skal præsentere på inden mødet?. Der er stor forskel på Zoom, Teams, Google Meet mm, og det kan være jævnt dræbenden når der fumles rundt for at finde skærmdeling.

- Har I investeret i træning af ledere og medarbejdere i virtuel mødekultur og effektivt online samarbejde? Træner I jeres nøglepersoner i effektive online-præsentationer? Lyssætning, gestik, stemmeføring og udformning af præsentationer er bare nogle af de områder, der kan gøre den store forskel på medarbejdernes oplevelse.

- Bruger du tid nok til at forberede dine virtuelle møder og sikrer du, at der er elementer undervejs, der engagerer deltagerne

- Italesætter I vigtigheden af ordentlig arbejdsstilling, jævnlige pauser, uformel dialog mellem medarbejdere og trivsel generelt?

Mange venter utålmodigt

Selv om mange af os venter utålmodigt på at kunne komme tilbage til en mere normal arbejdsdag, så viser undersøgelser også, at langt størstedelen af større danske virksomheder forventer en mere hybrid arbejdsstyrke fremover med større mulighed for hjemmearbejde.

Derfor tror jeg også, at der er et stort potentiale i at udnytte tiden nu til at skabe de bedste forhold for fremtidens måde at arbejde på.

En del af dette er selvsagt at investere i de rette værktøjer og at få udarbejdet de processer, der fuldt ud understøtter en hybrid arbejdsstyrke.

Men min egen læring er, at en lige så stor del af ansvaret ligger hos mig selv, og hvordan jeg som leder sikrer mig, at mit team og medarbejderne har de optimale betingelser for at samarbejde og udvikle sig med de værktøjer, som vi nu har for hånden.

Har du eksempler på hvordan I har skabt optimale betingelser for møder, samarbejde eller virtuel onboarding? Så må du meget gerne kommentere nedenfor.

Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling.

Har du en god historie eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt?

Læs vores klumme-guidelines og send os din tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

    Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

    Sikkerhed | Aarhus C

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Kristian Kveiborg Yde som BI-konsulent ved netIP's kontor i Thisted. Han er uddannet med en Cand.merc. i økonomistyring. Nyt job
    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil