Hack for håbet: Innovation skal gøre os i stand til at overkomme efterdønningerne efter Covid-19

Klumme: I disse uger dyster 100 internationale teams i SAS Institute inden for adskillige forretningsområder og bæredygtige løsninger. Se her, hvad målet er - og hvordan vi griber opgaven an.

Artikel top billede

(Foto: Pr-foto: SAS Institute)

Denne klumme er et debatindlæg og er alene udtryk for forfatterens synspunkter

Marts måned er hackathon-måned i min virksomhed, SAS Institute. I disse uger dyster 100 internationale teams inden for adskillige forretningsområder såvel som bæredygtige løsninger.

I denne tid, hvor det kan være en hård kamp, for nogle umuligt, blot at holde ’business as usual’, kan det måske virke fjernt at bruge tid på at dyrke nysgerrigheden og den bredt udforskende tilgang til innovation.

Men vi får mere brug for innovation end nogensinde, når vi skal kæmpe os ud af de økonomiske konsekvenser af pandemien.

Et godt eksempel; Jim Nielsen fra Knowit beskrev for nylig her i Computerworld, hvordan deres vindende hackathonbidrag potentielt kan spare det offentlige for millioner i vejudbedringer.

I den klassiske udgave er hackathon som oftest en disciplin for unge - ofte studerede - data-entusiaster, som bænkes sammen over en weekend og udstyret med snacks og cola, mens de koder i døgndrift.

Denne type todøgns-hacks findes der stadig mange af, lige nu naturligvis primært faciliteret online.

Vores tilgang har været lidt anderledes af forskellige årsager. I denne klumme vil jeg gå lidt ind i, hvorfor vi har valgt denne tilgang og hvad jeg synes, det bidrager med til hackathon-formatet.

Længere

Vores hackathon er bredt ud over en hel måned.

Det er dels fordi, at vi inviterer teams fra vores partnervirksomheder til at deltage, og deres team leads er som oftest længere i karrieren og skal passe deres sædvanlige pligter, mens de deltager i hackathon.

Dels kommer de forskellige teams selv med en innovations-problemstilling, ofte for en eksisterende kunde. Alle arbejder ikke på samme datasæt eller med samme udfordring.

Vi bruger også en del tid på enablement i begyndelsen af forløbet, så deltagerne er helt opdaterede på, hvordan de kan bruge den teknologiplatform, vi stiller til rådighed.

Med det længere forløb er ambitionen i vores hackathon, at man skal have et mere færdigt Minimum Viable Product (MVP) ved udgangen af måneden. Det gør det mere attraktivt for de organisationer der lægger data til, og øger sandsynligheden for at MVP’en kan omsættes til driftsklar løsning.

Større

Vores hackathon har vokset sig langt ud over de nordiske lande, hvor vi oprindeligt startede for fire år siden.

Sidste år blev det nordiske SAS Hackathon holdt sideløbende med en europæisk pendant – i år er vi gået helt globalt med deltagere fra hele verden, over 70 lande i alt, som arbejder på løsninger inden for hele ni specifikke industrispor, bæredygtighed eller en startup-ide.

Det kan vi naturligvis klare i kraft af at vi selv er en global virksomhed som kan sætte ressourcer af til det i samarbejde med blandt andre Microsoft, som lægger cloud-teknologi til hackathonprojektet.

Det er ikke muligt for alle – men det er tydeligt, at det internationale islæt giver energi og en følelse af at arbejde samme for noget større i en tid, hvor grænserne er lukkede.

Bredere

Med den globale deltagelse og de mange spor er diversiteten helt sikkert højere på visse parametre, og ideerne mere varierede, end da vi primært holdt hackathon i Norden.

Men som i så mange dele af it-branchen er kønsfordelingen ofte skæv i udviklingsteams. Det kan påvirke både de problemstillinger, som tages op, og holismen i de endelige løsninger.

Derfor har vi teamet op med tre organisationer med fokus på diversitet i ICT, som hver især er stærke i forskellige regioner.

Her i Norden er det Women in Tech-netværket, som også har en dansk afdeling.

Det er med til at skabe synlighed om bredden i temaerne og forhåbentlig inspirere flere kvinder med forskellig baggrund til at kaste sig ud i innovative processer, ikke mindst inden for ICT.

Håb forude

Det giver mig en god fornemmelse, når jeg hører de mange innovative og til tider skæve forslag til, hvordan vi kan gøre tingene på nye måder.

Det bidrager sammen med solens tiltagende kraft, de grønne spirer og de stigende vaccinetal herhjemme og i verden, til min tro på, at vi kommer godt ud på den anden side.

Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling.

Har du en god historie eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt?

Læs vores klumme-guidelines og send os din tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.

Mere om samme emne

Annonceindlæg fra FPT Software

Flere Nordiske Virksomheder Ser mod Øst for Succesfuld Digital Transformation

Kunstig intelligens (AI) og digital transformation bliver i stigende grad centrale elementer i danske virksomheders strategier.

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 1. september 2025 ansat Caroline Harkjær Bach som Business Controller ved netIP's kontor i Thisted. Hun er uddannet med en kandidat i erhvervsøkonomi med speciale i organisation, strategi og ledelse. Nyt job
IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

Henrik Thøgersen

IT Confidence A/S

Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil