Bog: Hun lærte os at hacke vores genetiske skæbne – men er ikke sikker på, at vi bør gøre det

I The Code Breaker: Jennifer Doudna, Gene Editing, and the Future of the Human Race går Walther Isaacson bag om en af nyere tids mest enestående genetiske forskere og de mange overvejelser, hun gør sig om menneskehedens fremtid.

Dampmaskinen indvarslede industrialiseringen, mens computervidenskaben skød digitaliseringen i gang. Men vi er allerede ved at tage hul på den biovidenskabelige revolution, som vil få mindst lige så store følger for os som mennesker og for verdenssamfundet som helhed som de to andre.

Det er emnet for The Code Breaker: Jennifer Doudna, Gene Editing, and the Future of the Human Race af Walther Isaacson, der – blandt meget andet – skrev en fremragende biografi om Steve Jobs.

Bogens hovedperson, Jennifer Doudna, læste allerede i sjette klasse James Watsons bog The Double Helix om opdagelsen af DNA-molekylet og besluttede sig for at blive forsker.

I gymnasiet forklarede en velmenende studievejleder ganske vist, at forskervejen ikke var noget for piger. Men studievejledere siger jo så meget, og siden har Doudna stået bag talrige gennembrud indenfor genetik og bioteknologi.

I 2012 lagde hun og Emmanuelle Charpentier således fundamentet under CRISPR-teknologien, der gør det nemt at redigere DNA, og sidste år blev de belønnet med nobelprisen i kemi.

Hele dén historie fortæller Isaacson naturligvis – og endda spændende – i The Code Breaker.

Bioteknologiens potentiale
Men et lige så vigtigt element i bogen er de mange spørgsmål og overvejelser, Jennifer Doudna gør sig om bioteknologiens fremtid og om, hvordan man kan og bør anvende teknologien.

Hun har eksempelvis et mere klart blik end de fleste for genteknologiens potentiale. Men er heller ikke blind for de mange dilemmaer, som tegner sig, når vi i stigende grad kan redigere vores genetiske skæbne med omtrent samme besvær, som man udskifter ét ord i Word med et andet.

Og når man nu – som med COVID-19 – relativt nemt kan skabe effektive vacciner mod nye sygdomme, hvor langt skal vi gå for at udrydde sygdomme, genetiske fejl, depression, psykiske lidelser og andre ”uperfektioner” i det hele taget? Eller for at skabe børn, der er nummeret mere perfekte, stærke eller intelligente end resten af den gemene hob?

Det er også blandt emnerne i The Code Breaker, som har høstet ros i en lang række medier verden over. Eksempelvis er denne anmeldelse i The Guardian værd at læse.

Titel: The Code Breaker: Jennifer Doudna, Gene Editing, and the Future of the Human Race. Forfatter: Walther Isaacson