Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Morgen-briefing: Dustin lancerer nyt lavprisvaremærke / Legendariske AM Rens er tilbage - nu med certificeret rens til skærmen i din VW / Google sænker priserne for at lancere abonnementsbaserede apps i Play Store

Morgen-briefing: Dustin lancerer nyt lavprisvaremærke / Legendariske AM Rens er tilbage - nu med certificeret rens til skærmen i din VW / Google sænker priserne for at lancere abonnementsbaserede apps i Play Store / Facebook og franske nyhedstjenester er tæt på aftale om betaling for nyheder /

Yes ... så blev det fredag, og wekendens vejr ser lovende ud, så det skal nok gå alt sammen. Og velkommen til ugens sidste oversigt over korte men absolut vigtige it-relaterede nyheder indsamlet af Computerworlds lyttebøjer placeret et godt stykke syd for Køge. Ved knivafbryderne på betjeningspanelet: Niels Veileborg

Dustin lancerer nyt lavprisvaremærke

Den store elektronikforhandler Dustin sender nu varer under sit eget lavprisvaremærke på gaden.

Acutek er navnet på i første omgang en portion headset og hovedtelefoner med det, Dustin kalder forenklet design og bæredygtig funktion. Acuteksortimentet er Dustins svar på en voksende efterspørgsel efter enklere produkter til lavere priser.

Både design og emballage er forenklet for at opnå god bæredygtighed og ydeevne til en konkurrencedygtig pris.

– Med Acutek imødekommer vi den øgede efterspørgsel fra den offentlige sektor og større virksomheder med store volumener, enklere produkter og lave priser. For at kunne gøre det har vi nedskaleret alle produkter, så de opfylder grundfunktionen uden at slække på vores krav til kvalitet eller bæredygtighed, siger Vice President Private Label, Dustin, Robert Pap.

Dustin har allerede sine egne varemærker Voxicon, Prokord, Cirafon, Gilford og Tranzip.
Acutek fremstilles, ligesom Dustins øvrige egne varemærker, på virksomhedens egne fabrikker.

Legendariske AM Rens er tilbage - nu med certificeret rens til skærmen i din VW

Som udlært diskenspringer i radiobranchen tilbage i 1980 giver denne nyhed anledning til en lille tåre i knaphullet. Jeg har ikke tal på, hvor mange flasker blå væske og tilhørende børster til rens af LP-plader med det meget genkendelige AM-logo, jeg har langet over disken.

Og nu er AM Rens så tilbage. Sønnerne Jacob og Frederik Moesgaard har ifølge Børsen overtaget firmaet, og fokus er skiftet til rensevæsker til biler, som jo typisk har en eller flere LCD-skærme monteret.

AM Rens har gennemført et meget stort compliance-projekt i Tyskland, som tog over et år, og selskabet nu godkendt som leverandør af rensevæsker til Volkswagen Group globalt. Og det åbner døre til andre bilkoncerner.

Ifølge Børsen tåler det fleste skærme ikke almindelige renseprodukter, som ødelægger et beskyttelseslag. AM Rens’ godkendte formular er sæbebaseret men ødelægger ikke skærmen.

“Vi har også brugt en del energi på at finde frem til den helt rigtige mikrofiber, som både er ‘sikker’ at bruge på alle skærme, og samtidig suger tilstrækkeligt med væske. Det er faktisk en mindre videnskab,” siger Frederik Moesgaard til Børsen.

Google sænker priserne for at lancere abonnementsbaserede apps i Play Store

Efter kritik fra eksempelvis Spotify ændrer Google nu på den pris, appudviklere skal betale Google for at sælge abonnementsbaserede apps i Google Play Store.

Hidtil har udviklerne skullet betale 30 procent i abonnementsafgift det første år og 15 procent i de efterfølgende. Fra januar 2022 vil afgiften blot være 15 procent, skriver Reuters.

Den gamle prisstruktur gjorde det svært at få en rimelig forretning ud af abonnementsbaserede apps, fordi kunderne sjældent bliver hængende længe nok.

Den nye prisstruktur ventes at flytte udviklernes fokus fra engangsbetalte apps til abonnementsbaserede apps.

Facebook og franske nyhedstjenester er tæt på aftale om betaling for nyheder

Facebook har underskrevet en foreløbig aftale med franske nyhedstjenester, som kan bane vej for, at Facebook betaler for at bringe nyhedstjenesternes indhold på Facebooks medier i Frankrig. Det skriver Reuters.

Der bliver tale om to typer af betalinger, Dels for indhold bragt på de sædvanlige Facebook-platforme, dels for nyheder på Facebook News Service, som lanceres i Frankrig i løbet af 2022.