Artikel top billede

Bog: Sådan bygger du et produkt – og gør det godt!

I Build: An Unorthodox Guide to Making Things Worth Making deler mangeårig udviklingschef i Silicon Valley ud af sine erfaringer fra både toppen af Apple og som selvstændig. Han fortæller også, hvordan det er at sælge et firma til Google for 3,2 mia dollar og se dem tabe livsværket på gulvet med et skuldertræk.

I mange år handlede hverdagen hos Apple om overlevelse. Man var klar over, at det kunne koste virksomheden dyrt – ja, måske endda true selskabets overlevelse – hvis en satsning floppede. Dén lærdom har sat sig i virksomhedskulturen.

Så da Steve Jobs og hans løjtnanter besluttede at sætte alt ind på at bygge iPhone, så gjorde man det faktisk. Og man bekymrede man sig mere om at få den til at virke perfekt end på, om iPhone kannibaliserede markedet for den stadig succesfulde iPod.

Når Google derimod køber en virksomhed eller sætter et projekt i gang, har nærmest altid været med den viden i baghovedet, at det ikke for alvor betød noget, om projektet blev en succes eller ej.

For der er altid de uendeligt mange fantasilliarder ad-dollars at falde tilbage på, hvis det kikser. Og hvis man skulle kede sig undervejs i processen, er der gratis massage og en fantastisk frokost at glæde sig til.

Denne sense of urgency er stærkt medvirkende til, at virksomheder som Apple og Tesla har udviklet globalt markedsledende succeser. Hvorimod den smådovne ”går den, så går den – og går det ikke, så går det sgu’ nok alligevel”-holdning hos Google har fastholdt mange af søgegigantens produkter i en evig halvbagt beta-status.

Det er blandt pointerne i den helt nye bog Build: An Unorthodox Guide to Making Things Worth Making. Bogen er skrevet af Tony Fadell, der selv var med i front, da iPod og iPhone blev udviklet og solgte sit egen startup, Nest, til Google for 3,2 mia. US-dollar.

Tony Fadell lægger ikke skjul på, at Googles efterfølgende stedmoderlige behandling af Nest måske har farvet hans egen opfattelse af søgemastodonten en lillebitte smule.

På den anden side er hans erfaringsgrundlag efter mere end 30 år i Silicon Valley ekstremt omfattende, og i Build: An Unorthodox Guide to Making Things Worth Making fortæller han om de erfaringer, han har gjort sig på godt og ondt.

I en række korte og velstrukturerede kapitler giver han læseren konkrete råd om, hvordan man bygger en karriere, et produkt, en virksomhed og et hold. Samt om, hvordan man bliver en god og inspirerende chef.

Man kan – som altid – læse et uddrag af bogen på Amazon, og ellers er denne artikel, hvor chefredaktøren fra The Verge interviewer forfatteren, absolut også værd at bruge et kvarters tid på.

Titel: Build: An Unorthodox Guide to Making Things Worth Making / Forfatter: Tony Fadell