Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data
Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.
Wordious indeholder de ting, som du vil forvente at et klassisk ordspil – men også meget mere. Spillet starter omkring en kvadratisk spilleplade med 3x3 felter, hvorpå der lægges bogstaver som danner et ord. Hver spiller har et antal spilleplader med forskellige bonusfelter: 2x letter, 3x letter, 2x word og 3x word.
Når spillepladen på skærmen bliver for lille udbygges pladen ved at trække flere plader ind i spillet. Men hver ubrugt plade er point værd og giver modstanderen nye bonus muligheder, så det handler om at være strategisk og spille smart. Intet er afgjort før spillet er slut – og næste spil er en helt ny udfordring.
En App i realtime udvikling
App’en kommer i 2015 med tre gamemodes: Classic, Random og Battle, som alle er forskellige og giver en hver spiller udfordringer med ord. Man kan ikke bare spille 2 imod hinanden, men også 3 og 4 – hvilket forøger både det sociale og konkurrence elementet.
Wordious har mulighed for login med Facebook, så man kan spille mod sine Facebook venner – samt sine Wordious venner og hele Wordious community’et. Der kan altså spilles ikke bare på dansk, men også på alle de sprog, som Wordious er lanceret på.
Ordbøgerne, som er kernen i et hvert ordspil, er i Wordious drevet af brugerne og tilføjes realtime. Mangler et ord, foreslår man det mens man spiller, har nok spillere manglet samme ord kommer det til afstemning og kan stemmes ind af brugerne.
Desuden er Wordious pakket med features til at tilpasse ens profil, visninger og notifikationer. Wordious er gratis.
Designet i Danmark af Dan
Dan Kjærsgaard er opvokset i en kreativ familie og har beskæftiget sig som designer for bl.a. LEGO. I dag er han partner og konceptudvikler i et designbureau – og sideløbende udvikler af brætspil. Idéen til Wordious kom på en sommerferie med familie og venner for nu over 3 år siden. Efter lang tid med design, udvikling, fabriksbesøg, messer og møder – er det nu en drøm som bliver opfyldt og Dan’s første eget design er en realitet! I november sidste år udkom Wordious brætspillet, som nu også er lanceret som mobil app til android.
Ambitiøse planer for Wordious
”Brætspillet var skridt ét, App’en er skridt to – men planerne for Wordious stopper ikke her! Vi er ambitiøse og der knokles på at finde samarbejdspartnere for gøre Wordious kendt og udbredt inden for leg og læring med bogstaver. Det at spillepladen er små moduler, der nærmest invitere til at blive brugt på nye måder, gør at vi begejstre både børn og voksne, dem som selv vil opfinde deres egne regler og dem som vil spille et kortere spil” siger Dan Kjærsgaard. Som min distributør har sagt til mig: ”Så har Wordious bare en taktisk dybde og enkelthed, over sig på en gang, det er den type spil som bliver de største succeser! ” Wordious som brætspil er allerede lanceret i Danmark, Norge og Sverige, Holland og Belgien – og flere lande er på vej.
Gode partnere er vigtigt
Til at sælge og distribuere Wordious brætspillet har Dan teamet op med Bergsala Enigma, der blandt andet står bag succeserne: Bezzerwizzer, Sequence, Settlers, Carcasonne, Ticket to Ride og Game of Thrones. Wordious app’en er udviklet i samarbejde med Lani Pixels, der blandt andet står bag produktionen af ’The LEGO Story’ der vandt guld i Cannes Corporate Media & TV Awards 2013.