Over halvdelen af virksomheders webtrafik kommer fra robotter

Langt fra al webtrafik kommer fra internet-brugere af kød og blod. Ny løsning skal afsløre ”falske” annoncekliks fra robotter.

Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Ifølge it-virksomheden Akamai kommer op til 60 pct. af virksomheders webtrafik fra såkaldte bots, der er små computerprogrammer med gode eller ondsindede dagsordner. Ny løsning skal hjælpe virksomheder med at håndtere bot-trafikken, fx ved at afsløre ”falske” annoncekliks.

Op til 60 pct. af virksomheders webtrafik kommer fra bots, der bliver sat til at udføre opgaver på virksomhedens hjemmeside. Det viser tal fra en af verdens førende CDN-virksomheder Akamai, der håndterer 15-30 pct. af al internettrafik. Derfor lancerer Akamai nu Bot Manager, der skal hjælpe virksomheder med at håndtere deres bot-trafik.

”It-systemer på tværs af brancher og industrier bliver i stigende grad drevet af algoritmer og automatiske computerprogrammer. Derfor skal virksomheder i realtid have mulighed for at identificere, kategorisere, blokere og håndtere de forskellige typer af bots”, siger Per Sterner nordisk direktør for Akamai.

Good bot, bad bot

Der findes mange forskellige typer af bots – både gode og onde. De ”gode” bots kender vi eksempelvis fra webcrawlers, der bliver brugt i søgefunktioner eller til at holde en hjemmeside opdateret ved automatisk at validere HTML-koder og tjekke links. Men bots kan også have ondsindede dagsordner.

Den onde bottrafik kan fx være såkaldte ”skrabere”, der går ind på en hjemmeside og stjæler indhold eller prisinformation. Derudover kan onde bots også gå ind og producere falske kliks på onlinceannoncer, og dermed øge annonceomkostningerne for virksomheden. Eller de kan blive brugt til at opkøbe særlige tilbudsvarer på en hjemmeside, og dermed gøre dem utilgængelige for rigtige kunder.

”Internettet er fuld af bots, og indtil nu har virksomheder haft to valg: Enten at blokere alle bots eller lide i stilhed. Desværre er ingen af de to muligheder særlig gode. Derfor håber vi, at virksomehder emd den nye løsning kan få gennemsigtighed i deres bot-trafikken, og kan bruge disse data proaktivt på forskellige områder”, siger Per Sterner.

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

Benjamin Terp

Netip A/S

VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

Kelly Lyng Luvigsen

VisionBird