Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Danskerne shopper amok på nettet

Handel på nettet er eksploderet i Danmark det seneste år. Betalingstjenesten DIBS melder om en vækst på ikke mindre end 20 procent. Nemmere betalingsmuligheder er blandt årsagerne .

Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Selvom onlineforbruget i Danmark stadig er mindre end i Norge og Sverige, så viser friske tal fra Dansk E-handel 2016-rapporten, at dansk e-handel er i absolut topform: I alt omsætter danske webshops nu for 70,4 mia kroner mod 72 mia kroner i Norge og 79 mia kroner i Sverige. Det vækker begejstring:

»I de 10 år vi har taget temperaturen på e-handlen i de nordiske lande, har vi ikke set noget lignende: Med 20% vækst på ét år er Danmark uden sammenligning dét land i Norden, der vokser mest. Det er en monumental udvikling, der overgår alle forventninger og sætter en tyk streg under, hvorfor e-handel er en seriøs udfordrer til den fysiske detailhandel«, udtaler Henriette Høyer, Head of Sales i DIBS Payment Services, førende inden for online betaling og en del af Nets, der står bag analysen som baserer sig på svar fra i alt 5.000 respondenter interviewet af YouGov.

Danmark kan overhale Norge og Sverige

Ifølge nøgletallene fra den årligt tilbagevendende rapport vokser dansk e-handel med ca. 11,7 mia kroner i omsætning. Fra 58,7 mia kroner i 2015 til svimlende 70,4 mia kroner i 2016. Selvom årets fremgang på 20 procent er unik set i forhold til det forgangne år, hvor e-handlen voksede med "kun" 8 procent (2015), tegner der sig et uafbrudt og intensiverende vækstbillede over det seneste femår:

»Med en fremgang de sidste 5 år på 70 procent til over 70 mia kroner i omsætning er der udsigt til, at dansk e-handel kan overgå den norske og svenske e-handel indenfor de næste par år, hvis udviklingen fortsætter. Flere og flere danskere vælger at handle over nettet i takt med, at teknologien udvikler sig og brugervenlighed og sikkerhed forbedres. De sidste 3 år er der sket mere i form af vækst og teknologisk udvikling end i de forgange 15. Det tog eksempelvis DIBS Payment Services 15 år at runde den første milliard transaktioner. Og den næste milliard kun 3 år«, udtaler Henriette Høyer. Hun spår forrygende fremtidsudsigter for danske aktører i branchen.

Nemmere betaling øger forbruget

Årsagen til stigningen i e-handlen skal bl.a. findes i en kraftig vækst indenfor handel på mobile enheder. I dag har hele 45 procent af danskerne handlet via mobilen eller tablet ifølge rapporten. En fremgang på 5 procentpoint i forhold til 2015 (før 40 procent) og i alt en vækst i omsætningen på 112 procent siden 2012. Ifølge Henriette Høyer er det dog blot en forsmag på, hvad fremtiden kan bringe af vækst:

»Vores kæreste eje (mobilen, red) bærer vi i dag overalt. Vi kigger på mobilen et utal af gange i løbet af dagen. Derfor er det naturligvis ikke mærkeligt, at e-handlen fra de mobile enheder vokser eksplosivt. Faktum er, at det om blot nogle år vil blive endnu lettere at betale via din mobil. Det vil det være eftersom næsten al udvikling inden for betalingsløsninger på nettet har fokus på netop denne kanal. Dét øger forbruget. Det kommer aldrig til at gå langsommere end i dag«, vurderer Henriette Høyer.

 




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Hewlett-Packard ApS
Udvikling og salg af software, hardware, konsulentydelser, outsourcing samt service og support.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
ERP-trends 2024

Bliv derfor inspireret til, hvordan du kan optimere dine systemer og processer når af nogle af de fremmeste eksperter på ERP-markedet dele deres iagttagelser af det aktuelle marked og vurderinger af, hvad vi har i vente de kommende 3-5 år. Vi sætter også fokus på, hvordan udviklingen kommer til at påvirke din organisation, hvordan du bedst forbereder og planlægger ERP-indsatsen og om, hvilke faldgruber du skal være opmærksom på.

02. maj 2024 | Læs mere


Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere