Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data
Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.
Det klassiske albumformat på cd eller lp var engang det vigtigste for danske musikere og pladeselskaber.
Sådan er det ikke nødvendigvis længere. En ny generation af musikere arbejder i dag målrettet på at skabe enkeltnumre, der fanger tidsånden blandt de unge på sociale medier. Numre der har potentiale til hurtigt at hitte stort på streamingtjenester som Spotify, YouSee og Apple Music, der i dag udgør mere end 80% af danskernes musikforbrug.
I takt med, at musikfans lytter til flere numre med flere artister, sætter tjenesterne fokus på playlister, ikke albums. Tendensen ses tydeligt på hitlisterne, hvor et stigende antal helt nye navne i disse år blander sig i toppen.
Det stiller krav til de danske musikselskaber og derfor går Hurricane Records nu som de første ud og sigter 100% efter at skabe Danmarks førende label for ny musik og virale hits.
Head of Hurricane Records, Christian Møller, fortæller:
”Jeg har udgivet hits i mere end 10 år, og aldrig har tingene flyttet sig så hurtigt som nu. Der er simpelthen behov for et selskab, der afspejler og reagerer på forbrugernes behov nu og her. Vi vil spotte trends, signe de stærkeste nye artister og hurtigt hjælpe dem opad charten. Med Hurricane får vi hele fleksibiliteten ved at være et lille selskab, men samtidig den power der kommer af at være en del af Universal Music. Det er helt optimalt.”
Hurricane Records medlem af Universal-familien
Hurricane Records opstår således som et underselskab til Danmarks og verdens største musikselskab, Universal Music. De erfaringer, Universal Music har gjort med artister som fx Gulddreng, der nærmer sig 50 mio. streams på under et halvt år, bruges nu til at dyrke hit-formatet i det nye selskab.
Hurricane vil som det nye familiemedlem omfavne udviklingen i streamingtjenesterne og teen-kulturen, og skabe synergi med nye sociale platforme som Snapchat og Musical.ly, hvor de unge musikfans færdes.
Hurricane Records adskiller sig ved at arbejde ud fra fire grundprincipper når de signer artister:
- Musikken skal som udgangspunkt være single-baseret
- Den skal altid sigte efter at ramme de unge musiklyttere på streaming
- Den skal have viralt potentiale på sociale medier
- Artisten være indstillet på at rykke hurtigt
Hurricane Records har allerede det første hit i bogen med artisten Bro’s ”Hvor Er Du Bro?” som netop har streamet platin (9 mio streams).
Hurricane vil udover at være trendspottende uanset genre, tilbyde artister redskaber til at opnå succes på sociale medier og hjælp til at skabe det skarpeste digitale indhold. Derudover vil selskabet tilbyde plugging til radio og streamingtjenester, eksportkompetencer via Universal Musics internationale netværk af selskaber, og for relevante artister også booking på klubber og venues. Kort sagt hele pakken for nye hitskabende artister.