Antallet af finansielle malware-angreb stiger igen

Efter en periode med færre finansielle malware-angreb er antallet af angreb designet til at stjæle penge og værdifulde finansielle oplysninger igen for opadgående. Kaspersky Lab rapporterer en stigning på hele 46 procent i 2016 sammenlignet med 2015.

Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Kaspersky Lab har identificeret en stigning i antallet af finansielle malware-angreb. Det sker på trods af, at virksomheden sidste år kunne rapportere et fald i antallet af finansielle malware-angreb. Her faldt antallet af angreb med 15 procent i fjerde kvartal af 2015 sammenlignet med antallet af angreb i samme periode af 2014.

Årsagen til, at antallet af finansielle malware-angreb tidligere har været på tilbagetog, er blandt andet den voldsomme stigning i ransomware-angreb, som har domineret trusselsbilledet de sidste par år. Men den aktuelle stigning i finansielle malware-angreb antyder, at it-kriminelle igen er begyndt at investere i udviklingen af malware, som stjæler finansielle oplysninger såsom kreditkortinformationer og loginoplysninger til net- og mobilbank.

Forklaringen på de it-kriminelles øgede interesse for finansiel malware, er den stigende økonomiske gevinst ved at inficere smartphones. Det har blandt andet betydet, at antallet af angreb målrettet Android i 2016 er steget med 450 procent sammenlignet med 2015. Det viser, at de it-kriminelle i høj grad er opmærksomme på brugervaner og målretter deres angreb herefter.

“Nu hvor antallet af finansielle malware-angreb stiger igen, bør alle de it-kriminelles tænkelige mål – fra ejere og forbrugere af webshops til kreditkortindehavere og banker – være opmærksomme på truslen,” siger Leif Jensen, nordisk direktør i Kaspersky Lab.

“Vi rådgiver alle til løbende at holde et vågent øje med deres finansielle transaktioner. It-kriminelle venter ofte flere uger eller måneder, før de trækker penge fra stjålne kort. De vil sjældent begynde at bruge kortet lige efter tyveriet, og derfor kan man ikke vide sig sikker på, at man ikke er kompromitteret, selvom balancen på kontoen passer.”

Kaspersky Lab giver her tre råd til, hvordan man beskytter sig selv imod finansiel malware:

• Klik aldrig på links fra ukendte personer eller på mistænkelige links fra dine venner på sociale medier eller via e-mail. De kan være skadelige.
• Indtast aldrig dine kortoplysninger på ukendte eller mistænkelige hjemmesider. Hvis hjemmesider tilbyder tilbud, der er for gode til at være sande, tilhører de sandsynligvis it-kriminelle.
• Dobbelttjek altid om en hjemmeside er reel, før du indtaster legitimation eller fortrolige oplysninger (kig som minimum på URL’en). Falske hjemmesider kan ligne de rigtige hjemmesider på en prik.

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

It-løsninger | København Ø

Automatisering med Copilot & Agentic AI

Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

Sikkerhed | Online

Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

Andre events | Valby

CIO Challenges: Teknologi, transformation og ledelse der flytter forretningen

Hvordan moderniseres en it-platform uden legacy? Hvordan skaber man nye AI‑ og cloud‑drevne forretningsmodeller – uden at miste medarbejdere eller brugere undervejs? På CIO Challenges 2025 får du hands‑on erfaringer fra fire danske CIO’er, der...

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

Ahmed Yasin Mohammed Hassan

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

Hans Christian Thisen

Norriq Danmark A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil