Vild rækkevidde: Mercedes nye elbil giver baghjul til Tesla

Den nye Mercedes-EQS er afsløret. En eldreven luksus-sedan med med intelligente features, hurtig opladning og en rækkevidde på helt op til 770 kilometer.

Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Først var det midsize-SUV’en EQC, så fulgte MPV’en EQV, herefter kompakt-SUV’en EQA – og nu kan Mercedes-Benz så endelig løfte sløret for fjerde fuldelektriske model i Mercedes-EQ familien: EQS. Den nye, 100 procent elektriske luksus-sedan er den første af sin slags og lanceres i første omgang i to udgaver, nemlig som EQS 450+ med baghjulstræk og 333 hestekræfter samt EQS 580 4MATIC med firehjulstræk og hele 525 hestekræfter.

Mercedes-EQ, EQS 580 4MATIC, Exterieur, Farbe: hightechsilber/obsidianschwarz, AMG-Line, Edition 1;( Stromverbrauch kombiniert: 20,0-16,9 kWh/100 km; CO2-Emissionen kombiniert: 0 g/km) // Mercedes-EQ, EQS 580 4MATIC, Exterior, colour: high-tech silver/obsidian black, AMG-Line, Edition 1; (combined electrical consumption: 20.0-16.9 kWh/100 km; combined CO2 emissions: 0 g/km)

Verdens mest aerodynamiske bil

Den officielle WLTP rækkevidde for EQS 450+ er opgivet til imponerende 770 kilometer på en fuld opladning. Det er længere end selv den bedste Tesla. Den lange rækkevidde skyldes ikke mindst det særlige og ekstremt aerodynamiske ‘one-bow’ design, som tydeligt adskiller EQS fra modelprogrammet med forbrændingsmotor og samtidig sikrer lav vindmodstand og minimal vindstøj. Med en Cd-værdi på bare 0,20 holder EQS verdensrekorden som den mest aerodynamiske bil i produktion.

Mercedes-EQ, EQS 580 4MATIC, Exterieur, Farbe: hightechsilber/obsidianschwarz, AMG-Line, Edition 1;( Stromverbrauch kombiniert: 20,0-16,9 kWh/100 km; CO2-Emissionen kombiniert: 0 g/km) // Mercedes-EQ, EQS 580 4MATIC, Exterior, colour: high-tech silver/obsidian black, AMG-Line, Edition 1; (combined electrical consumption: 20.0-16.9 kWh/100 km; combined CO2 emissions: 0 g/km)

“EQS er designet med det formål at overstige forventningerne hos selv vores mest kræsne og krævende kunder. Det er nøjagtigt, hvad S’et i modelnavnet repræsenterer, for netop dét finder man kun i toppen af vores modelprogram,” siger Ola Källenius, CEO i Daimler og Mercedes-Benz.

Hurtig opladning

Batteriet har en nettokapacitet på 107,8 kWh og kan lades med en effekt på op til 200 kW – og dermed er det muligt at lade energi nok til op mod 300 kilometers kørsel på et kvarter, når man benytter en lynladestation fra eksempelvis IONITY-netværket. Med en 11 kW hjemmelader eller offentlig ladestander kan en fuld opladning klares på 10 timer.

Underholdning på forsædet

Den nye EQS fås med et væld af udstyrsmuligheder. Det er blandt andet muligt at vælge automatiske komfortdøre. Når føreren nærmer sig bilen, kører bilens dørhåndtag ud – og førerdøren åbner automatisk og byder velkommen. Fra MBUX-systemet i kabinen er det desuden muligt for føreren at åbne og lukke bilens øvrige døre.

Mercedes-EQ, EQS 580 4MATIC, Exterieur, Farbe: hightechsilber/obsidianschwarz, AMG-Line, Edition 1;( Stromverbrauch kombiniert: 20,0-16,9 kWh/100 km; CO2-Emissionen kombiniert: 0 g/km) // Mercedes-EQ, EQS 580 4MATIC, Exterior, colour: high-tech silver/obsidian black, AMG-Line, Edition 1; (combined electrical consumption: 20.0-16.9 kWh/100 km; combined CO2 emissions: 0 g/km)

MBUX Hyperscreen er et af kabinens absolutte højdepunkter. Det store, buede og ekstremt detaljerede skærmunivers, som smyger sig på tværs af instrumentpanelet, når næsten fra A-stolpe til A-stolpe og byder på ikke færre end tre skærme, som visuelt smelter sammen til én.

Mercedes-EQ, EQS, Interieur, MBUX Hyperscreen
Mercedes-EQ, EQS, Interior, MBUX Hyperscreen

Forsædepassageren har sågar sin egen 12,3” OLED-skærm, som gør det muligt at styre et bredt udvalg af komfort- og underholdningsfunktioner, der specifikt henvender sig til lige netop denne position. Og hvis kabinens intelligente kamera-teknologi registrerer, at føreren kigger på passagerdisplayet under kørslen, dæmpes displayet automatisk.

Mercedes-EQ, EQS, Interieur, MBUX Hyperscreen
Mercedes-EQ, EQS, Interior, MBUX Hyperscreen

De ekstremt kraftfulde Digital Light forlygter, som er forberedt til at kunne projektere symboler direkte på kørebanen, kendes også fra S- og den nye C-Klasse. Aktiv bagakselstyring sikrer samtidig stærke køreegenskaber ved alle hastigheder.

Kommer senere på året

Dansk lanceringsdato er endnu ikke præciseret, udover at Mercedes-EQS vil blive tilgængelig senere på året. Prisen kender vi heller ikke, men man slipper næppe meget billigere end en million kroner.

Læs også:

https://www.altomdata.dk/prisen-er-klar-hyundais-nye-elbil-bliver-overraskende-billig/

Læses lige nu

    Event: SAP Excellence Day 2026

    It-løsninger | Nordhavn

    Få konkrete erfaringer med S/4HANA, automatisering og AI i praksis. Hør hvordan danske virksomheder realiserer gevinster og etablerer effektive SAP-løsninger. Vælg fysisk deltagelse hos SAP eller deltag digitalt.

    24. februar 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Christian Homann som Projektleder ved netIP's kontor i Thisted. Han kommer fra en stilling som Digitaliseringschef hos EUC Nordvest. Han er uddannet med en Cand.it og har en del års erfaring med projektledelse. Nyt job

    Christian Homann

    Netip A/S

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Kristian Kveiborg Yde som BI-konsulent ved netIP's kontor i Thisted. Han er uddannet med en Cand.merc. i økonomistyring. Nyt job