Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data
Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.
Først var det midsize-SUV’en EQC, så fulgte MPV’en EQV, herefter kompakt-SUV’en EQA – og nu kan Mercedes-Benz så endelig løfte sløret for fjerde fuldelektriske model i Mercedes-EQ familien: EQS. Den nye, 100 procent elektriske luksus-sedan er den første af sin slags og lanceres i første omgang i to udgaver, nemlig som EQS 450+ med baghjulstræk og 333 hestekræfter samt EQS 580 4MATIC med firehjulstræk og hele 525 hestekræfter.

Verdens mest aerodynamiske bil
Den officielle WLTP rækkevidde for EQS 450+ er opgivet til imponerende 770 kilometer på en fuld opladning. Det er længere end selv den bedste Tesla. Den lange rækkevidde skyldes ikke mindst det særlige og ekstremt aerodynamiske ‘one-bow’ design, som tydeligt adskiller EQS fra modelprogrammet med forbrændingsmotor og samtidig sikrer lav vindmodstand og minimal vindstøj. Med en Cd-værdi på bare 0,20 holder EQS verdensrekorden som den mest aerodynamiske bil i produktion.

“EQS er designet med det formål at overstige forventningerne hos selv vores mest kræsne og krævende kunder. Det er nøjagtigt, hvad S’et i modelnavnet repræsenterer, for netop dét finder man kun i toppen af vores modelprogram,” siger Ola Källenius, CEO i Daimler og Mercedes-Benz.
Hurtig opladning
Batteriet har en nettokapacitet på 107,8 kWh og kan lades med en effekt på op til 200 kW – og dermed er det muligt at lade energi nok til op mod 300 kilometers kørsel på et kvarter, når man benytter en lynladestation fra eksempelvis IONITY-netværket. Med en 11 kW hjemmelader eller offentlig ladestander kan en fuld opladning klares på 10 timer.
Underholdning på forsædet
Den nye EQS fås med et væld af udstyrsmuligheder. Det er blandt andet muligt at vælge automatiske komfortdøre. Når føreren nærmer sig bilen, kører bilens dørhåndtag ud – og førerdøren åbner automatisk og byder velkommen. Fra MBUX-systemet i kabinen er det desuden muligt for føreren at åbne og lukke bilens øvrige døre.

MBUX Hyperscreen er et af kabinens absolutte højdepunkter. Det store, buede og ekstremt detaljerede skærmunivers, som smyger sig på tværs af instrumentpanelet, når næsten fra A-stolpe til A-stolpe og byder på ikke færre end tre skærme, som visuelt smelter sammen til én.
Forsædepassageren har sågar sin egen 12,3” OLED-skærm, som gør det muligt at styre et bredt udvalg af komfort- og underholdningsfunktioner, der specifikt henvender sig til lige netop denne position. Og hvis kabinens intelligente kamera-teknologi registrerer, at føreren kigger på passagerdisplayet under kørslen, dæmpes displayet automatisk.
De ekstremt kraftfulde Digital Light forlygter, som er forberedt til at kunne projektere symboler direkte på kørebanen, kendes også fra S- og den nye C-Klasse. Aktiv bagakselstyring sikrer samtidig stærke køreegenskaber ved alle hastigheder.
Kommer senere på året
Dansk lanceringsdato er endnu ikke præciseret, udover at Mercedes-EQS vil blive tilgængelig senere på året. Prisen kender vi heller ikke, men man slipper næppe meget billigere end en million kroner.
Læs også:
https://www.altomdata.dk/prisen-er-klar-hyundais-nye-elbil-bliver-overraskende-billig/