Danske virksomheder betaler millionbeløb til digitale gidseltagere

<span class="s9">En lang række danske virksomheder ender med at betale løsesummen, når de bliver ofre for cybertruslen ransomware</span><span class="s9">.</span><span class="s9">B</span><span class="s9">eløbene løber nemt op i flere millioner, viser en ny undersøgelse fra it-sikkerhedsvirksomheden Mimecast. </span>.

Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

2,1 millioner. kroner. Det er cirka størrelsen på den løsesum, en dansk virksomhed bliver bedt om at betale for sine filer, når den bliver ramt af ransomware. Og det gør langt de fleste, viser en ny international undersøgelse, som it-sikkerhedsvirksomheden Mimecast står bag.

Undersøgelsen afdækker dels, hvor mange virksomheder der bliver ramt af ransomware, og dels hvordan ofrene reagerer. Ifølge de 742 adspurgte sikkerhedsprofessionelle har 80 procent af alle organisationer været ramt af ransomware, hvoraf 24 procent af de danske ofre har betalt hele løsesummen, som ifølge undersøgelsenhar en middelværdi på 2.098.000 kroner for de ramte virksomheder i Danmark. Alligevel mener godt 77 procent af de adspurgte ledere, at de står godt rustet til ransomware-angreb.

”Det er markant, at så mange virksomheder bliver ramt af ransomware, og at en så stor andel også betaler løsesummen. Det er desværre med til at gøre angrebene profitable og resulterer unægteligt i flere og mere avancerede angreb. Virksomheder er derfor nødt til at gøre sig klart, at de kan blive ramt og tage deres forholdsregler. Det kan for eksempel være ved at skærpe sikkerhedstræningen og ved at sikre offline backup samtnødsystemer til at opretholde forretningen, hvis man bliver ramt,” siger Niels Frederiksen, Senior Sales Engineer i Mimecast i Danmark.

Ny ransomware kan koste liv

Ransomware-angreb har i langt de fleste tilfælde økonomiske konsekvenser for virksomheder – enten direkte i form af løsesummen eller ved tab af omsætning eller omdømme. Ifølge undersøgelsen har 36 procent oplevet, at et angreb har ført til markant nedetid, mens 28 procent har tabt omsætning og 21 procent har mistet kunder grundet angreb.

Selvom de økonomiske konsekvenser kan være ødelæggende, har der inden for de seneste år været angreb med mere vidtrækkende konsekvenser grundet en ny gren af ransomware, som ifølge Mimecast ventes at blive mere udbredt. Truslen er døbt killware og kan koste menneskeliv. Sundhedsudstyr bliver i stigende grad kobletpå internettet, og de cyberkriminelle kan dels forhindre udstyret i at fungere optimalt, og dels kan de potentielt aflure pulstal og bruge oplysningerne til at true patienter med pacemakere om, at de vil slukke for enheden, advarer Mimecast.

”Cyberkriminelle er kyniske i jagten på økonomisk gevinst – selv hvis det koster menneskeliv. Indtil videre er de fleste forsøg på killware-angreb blevet afværget, men vi har allerede oplevet de første dødsfald, og i takt med at biler, medicinaludstyr og lignende kommer på nettet, får bagmændene flere muligheder for at angribeog afpresse, fordi konsekvenserne kan være fatale,” siger Niels Frederiksen.

Ifølge Mimecast er det derfor vigtigere end nogensinde, at virksomheder styrker deres forsvar mod ransomware og implementerer handleplaner, der kan mindske effekten af et ransomware-angreb. Derudover bør virksomhed skabe en sikkerhedsinfrastruktur med flere sikkerhedsniveauer, tage offline backup og skærpe sikkerhedstræningen af medarbejdere.

Læs hele Mimecasts State of Ransomware Readiness her.

Fakta om State of Ransomware Readiness

Undersøgelsen er udført af Mimecast og analysevirksomheden Hannover Research. Den globale undersøgelse bygger på interview med 742 it-sikkerhedsprofessionelle fra Australien, Canada, Denmark, Holland, Sverige, Sydafrika, Tyskland, Storbritannien og USA. Målet har været at forstå, hvordan beslutningstagere håndterer det stigende antal ransomware-angreb, både deres forebyggelse og deres reaktion i tilfælde af, at de bliver ramt.

Om Mimecast

Mimecast er udbyder af cybersikkerhed og sikkerhedspolitik, der hjælper tusinder af organisationer over hele verden med at gøre emails mere sikre, gendanne tillid og styrke it-sikkerheden mod angreb. Mimecasts udvidede cloud-løsning giver organisationer mulighed for at implementere en omfattende cybersikkerhedsstrategi. Fra email- og websikkerhed, arkiv- og databeskyttelse til medarbejdertræning i it-sikkerhed. Mimecast hjælper organisationer med at stå stærkere overfor cyberangreb, compliance-risiko samt menneskelige og tekniske fejl.

Mere om samme emne

Læses lige nu

    Capgemini Danmark A/S

    Cloud Architect

    Københavnsområdet

    KMD A/S

    Product Owner til KMD Nexus

    Københavnsområdet

    TV2

    Android App Developer til TV 2

    Københavnsområdet

    Annonceindlæg fra Jyske Bank

    Jyske Bank styrker tilstedeværelsen i København med indflytning i Glaskuben

    Jyske Bank er rykket ind i Glaskuben på Kalvebod Brygge, et markant byggeri i hjertet af København. Knap 1.000 arbejder her, heraf 200 i IT, med nye rammer for samarbejde, innovation og udvikling.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

    Birthe Kamstrup

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Jacob Vildbæk Jensen som Datateknikerelev ved afd. Herning og afd. Rødekro. Han har tidligere beskæftiget sig med tjenerfaget,. Nyt job