Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data
Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.
Den nye generation af LiDAR-teknologi rekonstruerer et 3D-billede i realtid af køretøjets omgivelser med en hastighed på 4,5 millioner pixels og 25 billeder i sekundet. Sammenlignet med den forrige generation er opløsningen øget 12 gange, rækkevidden 3 gange og betragtningsvinklen 2,5 gange.
Den nye måleteknologi tilbyder markant forbedret ydeevne og gør autonom mobilitet til en realitet, samtidig med at trafiksikkerheden bliver løftet til nye niveauer.
"Tredje generation af LiDAR fra Valeo er et stort teknologisk fremskridt for fremtidens førerløse køretøjer. Denne opgradering styrker Valeos tekniske og industrielle position på området, en virksomhed, der er den eneste leverandør på markedet, der i øjeblikket masseproducerer en LiDAR køretøjsscanner. Vores hovedmål med denne enhed forbliver det samme - at redde liv på vejene," siger Geoffrey Bouquot, Valeos Senior Vice President, R&D and Strategy.
Ser mere end mennesket
Takket være sin evne til at aflæse omgivelserne, kan denne nye LiDAR se ting, som mennesker, kameraer og radar ikke kan. Det betyder, at kørsel kan delegeres til køretøjet i mange situationer (automatiseringsniveau 2 og højere), herunder på motorvejen ved hastigheder op til 130 kilometer i timen. Selv i sådanne situationer kan et køretøj udstyret med tredjegenerations LiDAR håndtere nødsituationer fuldstændig autonomt.

Valeos LiDAR registrerer, genkender og klassificerer alle genstande omkring bilen. Hvis objekterne bevæger sig, måler den deres hastighed og retning. LiDAR-scanningen kan tilpasses alle lysforhold, uanset om det er blændende lys eller kulsort. Den måler endda tætheden af regndråber for at beregne den korrekte bremselængde. Den sporer nærliggende køretøjer, selv når de ikke længere er i førerens synsfelt, og bruger algoritmer til at forudsige deres vejbaner og udløse nødvendige sikkerhedsmanøvrer.