Samsung har skabt "verdens mest uhyggelige film" - se den her ...

På baggrund af videnskabelige studier og med hjælp fra de fremmeste skrækeksperter, har Samsung produceret "verdens mest uhyggelige kortfilm". Tør du se den?.

Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Det er ikke filmproduktion man almindeligvis forbinder Samsung med. Producenten har imidlertid set en udfordring i at udnytte sin omfattende ekspertise i billed- og lydtekologi til at skabe uhygge med maksimal effekt.

Videnskabelige studier danner basis for hvad Samsung selv kalder "verdens mest uhyggeligste gyserfilm".

Samsung har rakt ud til professor Lauri Nummenmaa – en fremtrædende forsker inden for psykologi, neurovidenskab og gys – for at få ham til at skrive et videnskabeligt studie om neurobiologi og psykologi i gyserfilm.

Studiet adresserer basale neurobiologiske og psykologiske aspekter af frygt og angst. Professor Nummenmaa undersøger, hvordan den menneskelige psyke påvirkes og diskuterer, hvordan specifikke mekanismer og strategier, såsom teknologi, kan bruges til at skabe og forstærke kraftige, simulerede oplevelser af frygt hos publikum.

- Mange faktorer bidrager til det, vi opfatter som skræmmende i gyserfilm. Ved at kombinere forskning i grundlæggende sensoriske processer, følelsesmæssig bearbejdning og menneskelig socialitet med lyd- og billeddesign kan vi skræddersy en utrolig stærk filmoplevelse. At skabe en god gyserfilm handler ikke kun om kunst, men også i vid udstrækning om videnskab, siger professor i molekylær neurovidenskab Lauri Nummenmaa.

Sætter videnskabens resultater på prøve

For at undersøge, hvordan professor Numenmaas forskning netop kunne komme til udtryk, fik Samsung den prisbelønnede instruktør og gyserfilmentusiast Gustav Egerstedt til at lave en kortfilm baseret på konklusionerne fra studiet. Resultatet beskrives som "et feberagtigt mareridt, der maksimerer frygt baseret på moderne videnskabelig forskning snarere end en klassisk fortælling".

For at få den ultimative gyser-oplevelse anbefales det at se filmen på et TV med høj opløsning og stor skærm. Filmen skal helt ses med høj lydstyrke, på et lydsystem med mulighed for et tredimensionelt lydbillede, som også kan genskabe lavfrekvente lyde, da de er med til at udløse ubehagelige følelser, kvalme og angst.

Samsung forspilder selvfølgelig ikke chancen for at fremhæve deres egne produkters fortræffeligheder på disse punkter:

- Der er umiddelbart ingen genre, hvor lyd- og TV-teknologi af høj kvalitet er lige så afgørende som, når det kommer til gyserfilm. Samsungs QLED-TV med 8K giver brugerne en dybere fornemmelse af virkeligheden, hvor vores soundbars med et tredimensionelt lydbillede får lyde og effekter til at placere sig helt rigtigt i rummet, så du får en mere intens gyserfilmoplevelse, siger Magnus Nilsson, Nordic Product Manager TV.

Se filmen her:

https://www.youtube.com/watch?v=n0Rof_CpV9M&feature=emb_logo

Uddrag fra studiet:

• Jo mere realistiske filmbegivenhederne er, jo stærkere reagerer vores hjerne på dem. Film kan gå ud over, hvad der er muligt i den virkelige verden, men ikke for meget. Gode gyserfilm engagerer hjernens frygt og angstkredsløb på samme måde som reelle farer.

• Filmhændelser skal igennem hjernens "reality check" -system før vi anser dem som værende ægte.

• Frygt for det ukendte er den mest magtfulde frygt for alle, så uforudsigelighed og chok er en iboende del af skrækbiografen.

• Truende usikkerhed og spænding øger seernes tro på det overnaturlige.

• Seere føler med filmkarakterernes følelser. Sårbare karakterer gør dermed publikums frygt mere intens. For eksempel opfattes børn eller uerfarne personer som forsvarsløse mod trusler.

• Når det kommer til frygt, er timing altafgørende. Når filmens tone nogle gange skifter til neutral eller endda positiv, kan publikum blive chokeret med en pludselig frygt.

• Menneskelige karakterer falder i den såkaldte ”uncanny valley”: når noget er meget tæt på mennesket, men hjernen ikke rigtig synes, det er sandt. Zombier, spøgelser og aliens udløser således ubevidst uhyggelige følelser af uro og frygt hos os fordi vores hjerner bliver forvirrede, uanset om de virkelig er mennesker eller ej.

• Lyddesign muliggør indirekte manipulation af spændinger og angst. Akustisk information behandles konstant af seeren og kan bruges til at kontrollere opmærksomhed og følelser. Syntetiske lyde kan ikke identificeres, og lavfrekvente lyde øger ubehaget yderligere.

• Når vi bliver bange, fokuserer vores hjerne på det, vi ser, og de følelser, det skaber, hvilket betyder, at hjerneaktiviteten hos mennesker, der ser film på samme tid, bliver synkroniseret. Dette betyder, at vi midlertidigt bliver mere ens, når vi ser gyserfilm sammen.

Folkekirkens Nødhjælp

ERP IT System Owner

Københavnsområdet

Netcompany A/S

Linux Operations Engineer

Københavnsområdet

Netcompany A/S

Managing Architect

Nordjylland

Supporters A/S

It-driftskonsulent på Sjælland

Region Sjælland

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

It-løsninger | København Ø

Automatisering med Copilot & Agentic AI

Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

Sikkerhed | Online

Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

Andre events | Valby

CIO Challenges: Teknologi, transformation og ledelse der flytter forretningen

Hvordan moderniseres en it-platform uden legacy? Hvordan skaber man nye AI‑ og cloud‑drevne forretningsmodeller – uden at miste medarbejdere eller brugere undervejs? På CIO Challenges 2025 får du hands‑on erfaringer fra fire danske CIO’er, der...

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

Henrik Thøgersen

IT Confidence A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

Birthe Kamstrup

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S