Virksomheder står med nøglen til at løse massivt elektronikspild

Klumme: De fleste virksomheder udskifter computere, tablets og telefoner efter faste cyklusser, på trods af at produkterne i mange tilfælde har markant længere levetid.  

Artikel top billede

(Foto: unsplash)

Denne klumme er et debatindlæg og er alene udtryk for forfatterens synspunkter.

Ifølge den årlige rapport om elektronikaffald udgivet af FN i marts 2024 vokser verdens produktion af elektronikaffald fem gange hurtigere end mængden af elektronikaffald, der bliver genbrugt.

Vi kasserer altså fem gange så mange computere, tablets, telefoner og al mulig anden elektronik i forhold til den mængde, vi er stand til at genbruge. Et vanvittigt scenario.

FN regnede sig i forbindelse med årsrapporten frem til, at de 62 millioner tons elektronikaffald optalt for 2022 kan fylde 1,55 millioner 40 tons lastbiler. Præcis lige så vanvittigt.

Virksomheder sidder fast i faste cyklusser

Problemet handler i vidt omfang om, at alverdens virksomheder arbejder med faste cyklusser, som bestemmer, hvornår hardware som computere og tablets skal udskiftes – frem for at forholde sig til hvor lang tid enhederne rent faktisk kan holde.

Den deprimerende sandhed er, at mange elektronikprodukter faktisk ikke er bygget til at holde.

Fænomenet har sågar et navn: Indbygget planlagt forældelse.

Her er tale om producenter, der bevidst forkorter levetiden for sine egne produkter med det formål, at du og jeg kan købe dem om og om igen.

Fire procent skifter computere efter et år

Problemet er også, at virksomhederne efter alt at dømme ikke tager hensyn til, hvorvidt deres hardware er bygget til at holde. Sådan at forstå at cyklusserne forbliver de samme, uanset hvilke produkter der er tale om.

Vi undersøgte området med en spørgeskemaundersøgelse tidligere på året.

Den viste, at cirka en tredjedel af danske virksomheder på fast basis udskifter deres hardware efter maksimalt tre år – uanset produkterne reelle levetid.

Fire procent af de danske virksomheder svarer sågar, at de udskifter deres computere og tablets efter mindre end et år.

Set ud fra et bæredygtighedsperspektiv er det voldsomt skadeligt. Men ikke voldsomt overraskende.

Vi er alle en del af problemet

Således bunder adfærden efter al sandsynlighed i et ønske om til enhver tid at kunne stille de nyeste modeller til rådighed for medarbejdere.

Det kan der i nogle tilfælde være gode grunde til, men som oftest vil denne iver efter det nyeste nye være mere eller mindre ligegyldig.

Inden du bliver alt for forarget over virksomhederne, vil jeg dog tillade mig at gætte på, at de fleste af os har prøvet at udskifte vores smartphone, fordi vi fik øje på en ny og smartere model. Uden at forholde os til, hvor lang tid den eksisterende model egentlig havde tilbage at leve i.

Vi er altså alle sammen en del af problemet.

Drop de faste cyklusser

Fakta er, at alverdens elektronikprodukter lever markant kortere liv, end hvad der er teknisk muligt – hvis produkterne vel at mærke er bygget til at holde.

Fakta er også, at tech-industrien er ansvarlig for 5-10 procent af verdens udledning af CO2 ifølge det internationale analyseinstitut IDC. Det er en udvikling, vi må og skal have brudt i bæredygtighedens og klimaets navn.

For mig at se er det virksomhederne, der sidder med alle muligheder for at tage første skridt imod en løsning af problemet.

Ved at droppe de faste cyklusser og i stedet forholde sig til diverse elektronikprodukters reelle levetid.

Vælger virksomhederne ovenikøbet produkter, der er bygget til at holde længe, er min påstand, at de vil opdage nogle ganske solide besparelser.

Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling.

Har du en god historie, eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt?

Læs vores klumme-guidelines og send os din tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.

Annonceindlæg fra SoftwareOne

Glem hypen: Her er tre steder hvor AI allerede leverer

Ifølge SoftwareOne ligger de reelle AI-gevinster gemt i områder af central betydning for forretningen.

Navnenyt fra it-Danmark

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

Johan Léfelius

IT Confidence A/S

Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S

Circle Of Bytes ApS har pr. 1. maj 2025 ansat Jeanette Kristiansen som Account Manager. Hun skal især beskæftige sig med at opbygge og styrke relationer til kunder og samarbejdspartnere, samt sikre det rette match mellem kunder og konsulenter. Nyt job

Jeanette Kristiansen

Circle Of Bytes ApS