Test: Webservices-register

CTO Testcenter har set nærmere på Systinet Registry 6.0 webservices- register.

Webservices- registre er en nødvendig del af en funktionel SOA af tre grunde: For det første fungerer et register som en slags “system of record” for virksomhedens webservices – registret bliver den centrale reference for andre distribuerede services, som er svære at finde. For det andet er et register, det sted hvor udbydere kan avertere med deres services, og forbrugerne kan finde dem. Og for det tredje er det et kontrolpunkt, hvorfra man kan styre de services, der er tilgængelige, styre versionering og sikre, at virksomhedens og de ydre krav overholdes.

Systinet Registry 6.0 klarer alt dette på en platform der er moden, stabil og velpoleret.

Jeg installerede Systinet Server for Windows XP Service Pack 2 med JVM 1.5. Systinets wizard gør installationen let og smertefri. Registret anvender den indlejrede Hypersonic SQL database for at gøre opsætningen let, men den understøtter også Oracle, DB/2, Microsoft SQL, Sybase og PostgreSQL til produktionsbrug.

Man kan anvende Systinet Registry 6.0 på to måder. Når man udvikler en ny service, kan udviklerne kigge i eller lede efter services i registret. Det fremmer kode-genbrug og hjælper udviklere med at finde de services, der er klar til produktionsbrug.

Alternativt kan den kørende applikation spørge registret om, hvordan den skal anvende services. I denne mode fungerer produktet som et register i en hvilken som helst anden RPC-applikation (Remote Procedure Call), hvor man kan finde services ved navn i stedet for indlejrede end-point data.

Systinet leveres med to forskellige konsoller: Registry Admin Console og BSC (Business Service Console). Den første bruges til at konfigurere og styre selve registret, og i enkle installationer vil den sjældent være i brug.

Den anden konsol er der, hvor Registry 6.0 virkelig er af værdi for virksomheden – og hvor jeg brugte størstedelen af testtiden. BSC er den primære grænseflade til registret for udviklere og arkitekter. Med BSC kan man publicere beskrivelser af services og styre metadata om offentliggjorte services, der for eksempel viser, hvilke der er under udvikling, hvilke der er i QA, og hvilke der er i produktion.

Som bruger kan man registrere sig og få besked om de services, man interesser sig for; når en service er blevet opdateret eller dens metadata er blevet ændret, får brugeren besked enten via BSC-grænsefladen, via e-mail eller via et brugerdefineret kald konfigureret ved hjælp af SOAP.

Systinet Registrys rapportering var god - ikke noget usædvanligt, men den giver et godt billede af de registrerede services. Rapporterne er foruddefinerede søgninger på de metadata, der hører til services og som tilrettes.

Systinet Registry 6.0 kan anvendes i en stand-alone mode, men mange virksomheder vil nok foretrække at anvende mere end et register, så der også bliver mulighed for at tilfredsstille mere specielle behov. For eksempel kan to registre køres parallelt – et der fungerer til publicering, hvor udviklere offentliggør services, og et andet, der fungerer som register over opdagelser, hvor forbrugerne finder de services, de vil bruge.

Konklusion: Systinet Registry 6.0 leverer en solid platform til at bygge SOA-governance og etablere et system til records for web-services i virksomheden. Registry 6.0 giver godt udbytte af investeringen for virksomheder, der vil styre flere sæt af webservices på tværs af forskellige grupper og versioner - men det er et dyrt produkt, især for mindre virksomheder.

Dette er en forkortet version af testen, der blev bragt i CTO, 9. december 2005.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
EG Danmark A/S
Udvikling, salg, implementering og support af software og it-løsninger til ERP, CRM, BA, BI, e-handel og portaler. Infrastrukturløsninger og hardware. Fokus på brancheløsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Den digitale trussel er konstant, kompleks og stadigt stigende - også i den offentlige sektor

I dagens Danmark har vi indrettet os sådan, at alt kommunikation mellem det offentlige og borgerne foregår på forskellige digitale platforme, hvilket gør både borgerne og de offentlige institutioner skrøbelige overfor cyberkriminalitet. Samtidig lyder det fra rapporter, at de offentliges it-systemer er støvede og fulde af teknisk gæld. Dette er en farlig cocktail for de offentlige institutioner, men en særdeles lækker drink for cyber-kriminelle.

20. juni 2024 | Læs mere


Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere