I de seneste måneder er krigen om kunderne på bredbåndsmarkedet spidset voldsomt til.
Hos de nye bredbåndsudbydere reklamerer Fullrate for tiden med en to Mbit bredbåndsforbindelse og fri telefoni for 299 kroner om måneden.
ComX tilbyder en ren internetforbindelse på to Mbit til 110 kroner, og Clearwire tilbyder Wimax-forbindelser helt ned til 99 kroner om måneden – men så får man også kun en hastighed på 160/128 Kbit.
Her stopper festen ikke.
Otte Mbit for 399 kroner
Hos de mere traditionelle bredbåndsudbydere annoncerede Cybercity i sidste uge, at kunderne nu kan få en bredbåndsforbindelse på otte Mbit for 399 kroner om måneden.
Tele2 forsøger sig med at sænke priserne, og tilbyder nu 160 Kbit til 99 kroner om måneden.
Og TDC har netop lanceret TDC Netway, der er et ungdomsprodukt, hvor man kan få en en Mbit bredbånds-forbindelse og bredbåndstelefoni med fri tale for 328 kroner om måneden.
Voldsomt prisfald
Ifølge IT- og Telestyrelsens beregninger er prisen på den billigste ADSL-forbindelse på 512 Kbit faldet fra 289 til 239 kroner inden for det seneste år.
Det skal sammenligned med, at prisen på den billigste forbindelse på 512 Kbit i 2000 var hele 599 kroner.
Men selv om både de traditionelle bredbåndsudbydere og elselskabernes fiberforretninger nu bruger slagtilbud og hastighedsforøgelser som kanonkugler i krigen om kunderne, så er effekten dog indtil videre begrænset. Det mener IDC-analytiker Karsten Fogh Ho-Lanng.
- Der skal meget til at rykke de største spillere, og det lader til, at der i hvert fald skal mere til end høj kapacitet og lave priser fra de nye udbydere, siger han.
Karsten Fogh Ho-Lanng vurderer dog, at de nye udbydere har haft en afgørende betydning for den udvikling, som man har kunnet konstatere på bredbåndbåndsmarkedet.
Bekvemmelige forbrugere
- De nye udbydere har helt sikkert en indflydelse på, hvordan produkt-udbudet og pris-sætningen er hos de gamle, men de har bare svært ved at tage signifikante markedsandele fra dem, siger Karsten Fogh Ho-Lanng.
- Det skyldes et eller andet sted nok bekvemmelighed. De fleste danskere har nok i den forbindelse, de allerede har, og det betyder, at vi er ude i nogle smalle frontløber-segmenter, der er interesseret i de meget høje hastigheder, tilføjer han.
Han peger på, at en anden forklaring kan være, at forbrugerne føler sig mere sikre ved virksomheder som TDC og Cybercity, fordi de virksomheder nok skal være her om et år også.
– Men hvad nu hvis de nye udbydere ikke viser sig at have den økonomiske baggrund, der skal til for at kunne være på markedet om et år eller to?, siger Karsten Fogh Ho-Lanng.