Viden om it-kompetencerne i folkeskolen sejler

Det er uvist, hvor meget de mange tiltag på hardware-området i folkeskolen har betydet for elevernes it-kompetencer. Det skyldes, at eleverne ikke skal leve op til nogen formelle krav med hensyn til brugen af it.

Det er indtil videre et udbesvaret spørgsmål, om de mange tiltag på hardware-området i folkeskolerne har øget elevernes it-kompetencer.

En europæisk undersøgelse foretaget af EU-kommissionen i 2006 viser ganske vist, at den danske folkeskole ligger nummer ét i Europa med hensyn til antallet af computere per elev og andel af skoler med bredbånd.

Der er i gennemsnit 27 computere til 100 elever og med 95 procents dækning har næsten alle folkeskoler bredbåndsløsninger.

Men undervisningsmiljøet ved ikke, om udbredelsen af isenkrammet gør danske elever mere kompetente til at anvende it.

- Vi ved faktisk ikke, hvor elevernes formelle it-kompetencer ligger, siger sekretariatschef fra UNI-C på it-området, Lise Dalgaard.

Hun forklarer det med, at kompetencerne ikke er afprøvet, og at der ikke er lavet undersøgelser på området.

UNI-C er en virksomhed under Undervisningsministeriet, som arbejder med sammenhængende it-løsninger til uddannelsessektoren.

It er ikke et fag

Hovedårsagen til, at Undervisningsministeriet ikke kan teste it-kompetencerne er, at it ikke er et decideret fag.

Dermed kan man ikke bruge eksempelvis PISA-undersøgelser (Programme for International Student Assessment), som ellers benyttes til at måle niveauet i fag som dansk og matematik.

Formålet med PISA-undersøgelserne er at teste elevernes kundskaber og hjælpe til der, hvor der kunne være problemer.

- Men man undersøger eleverne på andre uformelle områder, hvor man gerne vil have en fornemmelse af kompetence-niveauet. Og det er også gjort på it-området med E-learning Nordic-undersøgelsen, forklarer Lise Dalgaard.

E-learning Nordic undersøgelsen blev foretaget af Rambøll Mangement for blandt andet Undervisningsministeriet i starten af 2006 i Danmark, Sverige, Norge og Finland.

Undersøgelsen konkluderede blandt andet, at anvendelsen og effekten af it i skolerne ofte er tilfældig.

Men sammenlignet med de andre nordiske lande i undersøgelsen er Danmark godt med i forhold til anvendelsen af it i skolerne.

Junior pc-kørekort skal fungere som gulerod

For at forbedre skoleelevernes kompetencer er it integreret i andre fags formålsparagraffer.

- Når man tester kundskaberne i andre fag, så har man samtidigt muligheden for at teste it-kompetencerne i en relevant sammenhæng. Og min egen fornemmelse er, at it-niveauet er fornuftigt. Men jeg har jo ikke noget formelt konkret bevis for det, erkender Lise Dalgaard.

Hun påpeger dog, at Undervisningsministeriet fra 2004 har tilbudt eleverne et såkaldt junior pc-kørekort med henblik på at højne niveauet. Det er dog ikke et krav, at man skal bestå det.

Forudsætningerne er til stede

Hos Danmarks Lærerforening er holdningen, at elevernes it-kompetencer er ”gode nok”. Men det er naturligvis ikke endestationen.

- Eleverne burde være it-kompetente, når de går ud af folkeskolen. Og jeg tror, at det er sådan for mange elever. Men alle videregående uddannelser savner dog flere kundskaber hos de elever, der starter på den slags uddannelser, siger konsulent Leif Helstrup fra Danmarks Lærerforening.

Han peger på at forudsætningerne er til stede for, at Danmark kan udklække de mest it-kyndige elever. Men det kræver ikke mindst en indsats på lærerområdet.

- Vi skal have videreudviklet uddannelsen til lærerne, der skal videreformidle kundskaberne til eleverne. Og derfor skal vi derfor bruge flere midler på uddannelsen. Ellers hænger udgifterne til hardware ikke sammen, udtaler han.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
EA Excellence Day

Hvad er det, der gør it-arkitektens rolle så vigtig? Og hvad er det for udfordringer inden for områder som cloud, netværk og datacentre, som fylder hos nogle af landets bedste it-arkitekter lige nu? Det kan du her høre mere om og blive inspireret af på denne konference, hvor du også får lejlighed til at drøfte dette med ligesindede.

23. april 2024 | Læs mere


AI Business Excellence Day – sådan folder du mulighederne ud

Mange danske virksomheder har eksperimenteret med AI-projekter af begrænset omfang, men kun de færreste har for alvor udforsket mulighederne i storskala. Det gør vi her! Du vil blandt andet få mulighed for at se eksempler på, hvordan AI kan anvendes som accelerator i storskala og skubber til grænserne for, hvordan det er muligt at integrere teknologien, så potentialet for alvor foldes ud.

24. april 2024 | Læs mere


Unbreakable - sådan sikrer du dig vedvarende og uafbrudt adgang til dine data

Vi dykker ned i værdien af en stabil og pålidelig storage-platform og hvilke muligheder der findes, for at sikre den højeste grad af redundans og tilgængelighed. Områder som date-beskyttelse og cyber-sikkerhed vil også blive berørt.

25. april 2024 | Læs mere