3 må punge ud for sit navn
En næsten fire år lang retstvist om et 3-tal er nu endt i et forlig. Mobilselskabet 3 får lov til at beholde sit navn, men må til gengæld punge ud til TV3, der groft sagt mente at have eneret på 3-tallet som varemærke.
Det er ikke lykkes at få kommentarer fra nogen a parterne, men i branchen lyder et kvalificeret gæt, at 3 har betalt TV3 i omegnen af 10 millioner kroner. (Børsen)
Unge siger det med sms
Når unge er forelskede, sender de en sms i stedet for en buket blomster. En undersøgelse foretaget af Analyse Danmark viser, at over 70 procent af de 16-25-årige aldrig har givet en buket blomster til en, de var interesseret i, hvorimod næsten 90 procent har sendt en flirtende sms til en, de var vild med. (Børsen)
Mobilmusik er en dårlig forretning
Sonofon indrømmer, at samarbejdet med musikportalen Box.dk om salg af digital musik er en ringe forretning, men snart kommer eksplosionen, mener teleselskabet. For Sonofon betyder samarbejdet, at selskabet via sin portal E-go kan give sine cirka 1,6 millioner kunder adgang til et musikkatalog på cirka 4 millioner numre. Begge virksomheder erkender dog, at samarbejdet i første omgang ikke vil give den store økonomiske gevinst. (Børsen)
Internetcensur breder sig syd for Sahara
Flere og flere lande begynder at censurere "upassende" hjemmesider, så landenes borgere må klikke forgæves, når de vil ind på dem. Senest er regeringskritiske hjemmesider i Etiopien og Uganda blevet blokeret. Kina er censurens sværvægter, og et land som Tyrkiet valgte i starten af marts at spærre for YouTube. I Qatar er Wikipedia udelukket. (Politiken)
Mediehuse i kamp om det digitale tv
Kampen om den digitale tv-fremtid i Danmark er på vej ind i en afgørende fase. Mens branchen utålmodigt venter på en embedsmandsrapport, der skal opridse rammerne for det nye digitale tv-net, har de største aktører travlt med at sondere terrænet. Rapporten skal levere anbefalinger til politikerne om, hvor mange kanaler der skal være plads til i det nye net. Den skal også opridse grundlaget for en skønhedskonkurrence, som afgør, hvem der får den vigtige rolle som såkaldt digital gatekeeper. Gatekeeperen skal sammensætte programtilbud til brugere af det nye net og sidder dermed i en potentielt magtfuld situation. (Jyllands-Posten)