It-afdelingerne i danske virksomheder er alt for dygtige til at kvæle idéer, der kunne være med at skabe nye og radikale innovationer som nye produkter, penetrering af nye markeder og helt nye forretningsmodeller.
Dermed går danske virksomheder glip af et meget stort potentiale.
Det er budskabet fra tænketanken CIO Innovation Forum, der i dag holder årsmøde i København.
Ny målestok
En arbejdsgruppe i tænketanken er derfor parat med en ny målestok for digitaliseringen af danske virksomheder. Forhåbningen er, at det vil skabe en fornyet debat om danske virksomheders digitale indsats.
"Digitaliseringen af virksomhederne handler ikke længere kun om at sætte strøm til eksisterende processer. Det handler også om at skabe ny værdi med den digitale teknologi," siger CIO hos Danfoss, Kenneth Egelund Schmidt, der er talsmand for arbejdsgruppen, som står bag den nye definition.
Koster ressourcer
Kenneth Egelund Schmidt, der i forsommeren blev kåret som Årets CIO 2007, understreger, at virksomhederne ikke nødvendigvis gør noget forkert i dag.
Et godt stykke hen ad vejen er det hans opfattelse, at danske virksomheders digitaliseringsevne hører til blandt de bedste i verden.
Pointen er blot, siger han, at der er i fremtiden bliver brug for at se på flere aspekter, når en virksomhed skal afgøre it-afdelingens succes.
"It-afdelingen har brug for et klart og komfortabelt rum, hvor der kan eksperimenteres i tæt kontakt med de resterende dele af organisationen. Det er netværket med ildsjæle i organisationen, der skal igangsætte og realisere de eksperimenter, som er så vigtige for organisationen," siger Kenneth Egelund Schmidt.
Men det kommer ikke af sig selv.
"Dette miljø skal opdyrkes og vedligeholdes, ligesom evnen til hurtigt og billigt via prototyper at teste idéen koster ressourcer. Innovation handler typisk om ping-pong frem og tilbage. Det rum mangler mange it-afdelinger i dag," siger Kenneth Egelund Schmidt.
De to nye facetter, som virksomheder ifølge tænketanken bør lægge vægt på, fokuserer på it-afdelingens evne til at udnytte den digitale teknologi til at skabe ny værdi for virksomheden.
It skal skabe "ekstraordinær" værdi
For det første bør virksomhederne vurdere sig selv på, om det er lykkedes at skabe en ekstraordinær værdiskabelse gennem den digitale teknologi.
"Det kan være der, hvor du leverer en ekstraordinær stor grad af kundeservice – eller hvis du har mulighed for at øge omsætningen til det dobbelte, uden eksempelvis at øge antallet af ansatte," siger erhvervsforsker Reimer Ivang, der i forbindelse med sin ph.d.-afhandling har set nærmere på virksomhedernes evne til at udnytte den digitale teknologi.
For det andet bør virksomhederne se på, om de rent faktisk har opnået differentieringsfordel i forhold til den gængse måde at drive forretning på.
"Det er her, nogle af de store innovationer ligger. Det er her, hvor du eksempelvis tager penge for en helt ny ydelse eller sælger din vare på en anden måde, som det for eksempel var tilfældet, da Telmore revolutionerede telemarkedet," siger Reimer Ivang.
De to parametre ligger ikke langt fra, hvad der er den gængse praksis i forbindelse med store innovationer.
Problemet er blot, at en it-afdeling typisk ikke er gearet til den form for nytænkning.
Store innovationer kommer af fejl
"De største innovationer kommer på baggrund af fejl og tilfældighed, men en typisk it-afdeling er kun gearet til at håndtere klart definerede projekter, som ikke må fejle. Der er af historiske grunde en helt anden mentalitet," siger erhvervsforsker Reimer Ivang.
Ifølge Kenneth Egelund Schmidt ligger det store potentiale lige for, hvis it-afdelingen flytter fokus fra udelukkende at understøtte forretningen og i stedet inddrage kunder, samarbejdspartnere, leverandører og andre interessenter i arbejdet med at udforme it-løsningerne.
Og at der er et potentiale, illustrerer de mange statistikker, som kortlægger it-Danmark.
I forbindelse med sin ph.d.-afhandling har Reimer Ivang forsøgt at sandsynliggøre potentialets omfang på baggrund af statistiker som IT i Praksis fra Rambøll Management og Danmarks Statistik.
Når man betragter digitaliseringen af administrative og økonomiske funktioner i en virksomhed, er 91 procent med på vognen.
Det ser også godt ud på webfronten, for hele 83 procent af danske virksomheder har en hjemmeside.
"Begge dele er eksempler på, hvordan man har høstet digitaliseringsgevinster ved at subsidiere eksisterende offline-processer," siger Reimer Ivang.
Potentialet ligger i kompleksiteten
Men det store potentiale ligger et andet sted.
Det findes i de mere specialiserede og komplekse digitaliseringsudfordringer, vurderer han.
Statistikkerne vidner nemlig om, at der her ligger nogle potentielle gevinster.
For eksempel tilbyder kun 27 procent af virksomhederne interaktiv kundeservice, kun 21 procent tilbyder en personlig brugerflade, og kun 13 procent leverer varer og ydelser via hjemmesiden.
Innovationspotentialet står også skrevet sort på hvidt: Kun henholdsvis 12 og 8 procent af virksomhederne kan rapportere om en høj grad af produkt- og procesinnovation som et resultat af digitaliseringen.
Også erhvervslederne tror på et stort potentiale i den digitale teknologi. 26 procent af erhvervslederne mener ifølge IT i Praksis 2007, at it vil være trumfkortet i den fortsatte udvikling af virksomhederne.
For at sætte maksimalt fokus på digitaliseringen af fremtidens virksomhed, har CIO Innovation Forum indledt et samarbejde med blandt andre IDC om en konkurrence, der med baggrund i de nye definitioner til næste år vil kåre Danmarks bedste it-initiativ.
Læs meget mere om emnet i Computerworlds trykte avis på fredag.