Artikel top billede

Fusioner og opkøb blæser ind over it-branchen

Opkøb og fusioner er fortsat en del af hverdagen i it-branchen, men omfanget er aftaget en smule, viser en ny undersøgelse.

Hele 27 procent af de danske it-virksomheder har i de sidste par år opkøbt eller fusioneret med andre firmaer.

Det viser It-vækstbaromteret 2008, som Deloitte laver i forbindelse med, at Computerworld i næste måned kårer Danmarks bedste it-virksomhed i Top 100-magasinet.

Deloitte spørger over 300 it-direktører om forventninger til vækst og andre forhold.

Kim Gerner, leder af Deloittes division for teknologi, medier og tele, vurderer dog, at opkøbsaktiviteten i it-branchen er aftagende.

"Dog ser vi en stigende grad af konsolidering," siger han.

Kim Gerner forklarer, at de lidt dystre fremtidsudsigter og frygt for recession - kombineret med bankernes begrænsede lånevillighed - har sat priserne under pres.

"I en periode har sælgerne valgt at fastholde salgsprisen. Det har betydet, at køberne ikke har ønsket at handle. Der er nu en tendens til faldende værdiansættelses multipler (priser, red.), og derfor et stigende antal transaktioner, hvor køber og sælger kan mødes," siger Kim Gerner.

Problemet med kulturen

Det ubetinget største problem ved sammenlægningerne er, at få sammensmeltet kulturerne i de to virksomhederne, viser rundspørgen.

70 procent af direktørerne peger på den øvelse, som det sværeste ved købet eller fusionen.

Til gengæld lader det til, at prisfastsættelse, forhandling og jura volder mindre problemer.

De ting peger under syv procent af direktørerne på som det sværeste.

Selvom forhandlingerne om købspris og vilkår ofte er meget tunge og tidskrævende, så er det for intet at regne imod den tid, der bør bruges på at få sammensmeltet kulturerne og organisationerne, forklarer Kim Gerner.

"Det er her, kimen til et succesfuldt køb eller en succesfuld fusion ligger", siger Kim Gerner.

Derfor går fusioner og opkøb galt

70 procent: Organisationsopbygning. Sammensmeltning af kulturer.

7 procent: Værdiansættelses. Prisfastsættelse, forhandling og jura.

4 procent: Planlægning og strategi for købet/fusionen.

3 procent: Tidspres, tidsforbrug, ressourceforbrug.

0 procent: Finde den rette virksomhed at fusionere/opkøbe.

5 procent: Andet.

5 procent: Ved ikke.

Kilde: Deloittes IT-vækstbarometer 2008

Spørgsmålet lød: Hvad oplevede du som det sværeste element ved selve købet/fusionen?




IT-JOB

Capgemini Danmark A/S

Financial Controller

Capgemini Danmark A/S

Cloud Architect

Netcompany A/S

Managing Architect
Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Targit A/S
Udvikling og salg af software til business intelligence.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Cyber Security Summit 2025: Her er truslerne – og sådan beskytter du dine kritiske data

Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

19. august 2025 | Læs mere


Cyber Security Summit 2025 i Jylland

Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

21. august 2025 | Læs mere


AI i det offentlige: Potentiale, erfaringer og krav

Hør erfaringerne med at anvende AI til at transformere og effektivisere processer i det offentlige – og med at sikre datakvalitet, governance og overholdelse af retningslinjer.

27. august 2025 | Læs mere