Hele 27 procent af de danske it-virksomheder har i de sidste par år opkøbt eller fusioneret med andre firmaer.
Det viser It-vækstbaromteret 2008, som Deloitte laver i forbindelse med, at Computerworld i næste måned kårer Danmarks bedste it-virksomhed i Top 100-magasinet.
Deloitte spørger over 300 it-direktører om forventninger til vækst og andre forhold.
Kim Gerner, leder af Deloittes division for teknologi, medier og tele, vurderer dog, at opkøbsaktiviteten i it-branchen er aftagende.
"Dog ser vi en stigende grad af konsolidering," siger han.
Kim Gerner forklarer, at de lidt dystre fremtidsudsigter og frygt for recession - kombineret med bankernes begrænsede lånevillighed - har sat priserne under pres.
"I en periode har sælgerne valgt at fastholde salgsprisen. Det har betydet, at køberne ikke har ønsket at handle. Der er nu en tendens til faldende værdiansættelses multipler (priser, red.), og derfor et stigende antal transaktioner, hvor køber og sælger kan mødes," siger Kim Gerner.
Problemet med kulturen
Det ubetinget største problem ved sammenlægningerne er, at få sammensmeltet kulturerne i de to virksomhederne, viser rundspørgen.
70 procent af direktørerne peger på den øvelse, som det sværeste ved købet eller fusionen.
Til gengæld lader det til, at prisfastsættelse, forhandling og jura volder mindre problemer.
De ting peger under syv procent af direktørerne på som det sværeste.
Selvom forhandlingerne om købspris og vilkår ofte er meget tunge og tidskrævende, så er det for intet at regne imod den tid, der bør bruges på at få sammensmeltet kulturerne og organisationerne, forklarer Kim Gerner.
"Det er her, kimen til et succesfuldt køb eller en succesfuld fusion ligger", siger Kim Gerner.
Derfor går fusioner og opkøb galt
70 procent: Organisationsopbygning. Sammensmeltning af kulturer.
7 procent: Værdiansættelses. Prisfastsættelse, forhandling og jura.
4 procent: Planlægning og strategi for købet/fusionen.
3 procent: Tidspres, tidsforbrug, ressourceforbrug.
0 procent: Finde den rette virksomhed at fusionere/opkøbe.
5 procent: Andet.
5 procent: Ved ikke.
Kilde: Deloittes IT-vækstbarometer 2008
Spørgsmålet lød: Hvad oplevede du som det sværeste element ved selve købet/fusionen?