Ny teknologi giver danske patienter hurtigere svar

Er det kræft eller ej? Den besked har læger på Hillerød Hospital kunnet give patienterne hurtigere svar på. Se her hvordan.

Artikel top billede

Peter Ingeholm ved sin arbejdsstation på Hillerød Hospital. Foto: Anders Rasmussen, AV-afdelingen, Hillerød Hospital.

På Hillerød Hospitals Patologiafdeling har man siden 2004 benyttet talegenkendelse til journalskrivning baseret på et talegenkendelses modul fra den norske leverandør MaxManus, som også leverer talegenkendelse til sygehuse i Region Sjælland, Folketinget og medierne TV 2 og DR.

Brugen af talegenkendelse har været udsat for kritik fra Lægeforeningen, fordi foreningen frygter, at systemet vil tage tid fra patienterne.

Men hos lægerne i Hillerød har alle været meget tilfredse med teknologien, fortæller Peter Ingeholm, der er overlæge på afdelingen, hvor man eksempelvis undersøger vævsprøver, som skal påvise, om en patient har kræft eller ej.

Svartiden væsentligt ned

Han forklarer, at talegenkendelsen bragte svartiden på vævsprøver væsentligt ned på afdelingen, efter teknologien blev indført hen over sommeren i 2004.

"Det med at diktere og at få et svar ud, er ikke længere noget, som tæller i den samlede svartid," siger han.

Han vurderer, at årsagen til kollegernes skepsis kan skyldes den generelle mængde af it-systemer, som med varierende succes er blevet præsenteret for lægerne gennem årene.

"Alle de, som siger, at teknikken ikke virker, taler mod bedre vidende. De burde komme op og se, hvordan det fungerer," siger Peter Ingeholm, der ikke forstår, at der stadig findes skeptikere overfor talegenkendelsen.

Retter selv, når hænderne er rene

Peter Ingeholms arbejdssituation foregår primært omkring hans mikroskop, og det adskiller hans hverdag fra eksempelvis kliniske lægers, fordi han ikke går rundt på stuegang.

"Vi har været superglade for det her system i seks år, og jeg synes at det er så morsomt, at man stadig diskuterer for og imod," siger han.

Peter Ingeholm fortæller, at han normalt benytter systemets såkaldte online-diktering, hvor han med det samme kan følge med i den indtalte tekst på en skærm ved mikroskopet. Her kan han med det samme rette teksten, hvis der er fejl.

"Efterhånden retter jeg ikke så meget, for systemet lærer jo en at kende. Det er typisk endelser og bittesmå ting," siger han.

Ind i mellem benytter han også såkaldt batch-diktering, hvor diktatet bliver korrekturlæst af en sekretær, ud fra en talegenkendt lydfil.

"Det er fordi vi i nogle arbejdssituationer ikke samtidig kan betjene en computer," siger Peter Ingeholm, der peger på, at talegenkendelsen består af en palette af muligheder.

Efterspurgte selv taleteknologi

Han fortæller, at afdelingen selv bad om talegenkendelsen, fordi der i 2004 var mangel på sekretærer. Samtidig var afdelingen også så heldige, at teknikken virkede med det samme, forklarer han, og understreger at hans fagområde er et taknemmeligt miljø at indføre teknologien i.

Han mener, at der findes specialer, som eksempelvis billeddiagnostik og psykiatri, hvor man umiddelbart kan og burde indføre talegenkendelse, men at der også er steder, hvor man må gennemgå arbejdsgangene, for at undersøge om talegenkendelse kan anvendes, forklarer han.

"Det er nok bøvlet at online-diktere på en stuegang. Hvis du skulle bruge det meste af stuegangen på at kigge i en computer, ville det nok ikke virke så befordrende for kommunikationen med patienten," siger Peter Ingeholm.

Men andre former for diktat kan udmærket foregå på kontoret, efter at stuegangen eller operationen er overstået, forklarer han.

"Man skal tilpasse sig talegenkendelsessystemet. Man skal være åben overfor, at man ikke nødvendigvis kan gøre tingene som man har gjort siden Ruder Konge var knægt," siger han.

Men det er ikke kun lægerne som skal tilpasse sig. Systemet skal også bruges på den rigtige måde, så det passer til den enkelte læges arbejdssituation, understreger Peter Ingeholm.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

    Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

    Sikkerhed | Aarhus C

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Christian Homann som Projektleder ved netIP's kontor i Thisted. Han kommer fra en stilling som Digitaliseringschef hos EUC Nordvest. Han er uddannet med en Cand.it og har en del års erfaring med projektledelse. Nyt job

    Christian Homann

    Netip A/S

    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car