Af Klaus Krabbe
Selvom ergonomiske direktiver og krav til møbler og indretning lyder kedeligt, så er de rygskader og musealbuer, der følger i halen på en dårligt udformet arbejdsplads betydelig kedeligere. Og selvom emnerne ikke lugter stærkt af IT, så er det emner, der er oppe i tiden.
– De to seminarrækker Ergonomiske standarder og Distancearbejdspladser ligger i spidsen med antal tilmeldinger. Det overrasker os noget, men viser klart, hvor branchen i øjeblikket koncentrerer interessen, siger Jane Pfeiffer, projektleder hos konferencearrangøren IDG Conference Group.
Minimer museskaderne
Forskningschef Marie-Therese Hoppe, Instituttet for Fremtidsforskning, åbner Kontormøbeldagen den 29. september med et indlæg om Fremtidens digitale verden, og hvilken betydning denne digitale fremtid får for arbejdspladsen.
Dansk Standard følger op med at fortælle om den europæiske og internationale udvikling på området, og fra Arbejdsmiljøinstituttet kommer der en halvvidenskabelig udredning af muskelbelastninger ved computerarbejde, og hvad man kan gøre for at minimere museskaderne. To industrielle designere slutter dagen med deres visioner for fremtiden, og hvordan kontorindretningen fremover i højere grad vil afspejle arbejdsprocesserne.
Gå på arbejde derhjemme
Antallet af hjemmearbejdspladser er også støt stigende, og hjemme i privaten skal forholdene faktisk også være i orden og leve op til de efterhånden mange krav fra såvel EU som fra vores egne nationale myndigheder.
Der vil blive mulighed for at høre resultater fra en forsøgsperiode med hjemmearbejdspladser hos ATP (Arbejdsmarkedets Tillægspension), og hvordan arbejdet derhjemme kombineres med arbejde på firmaadressen, og hvordan arbejdsopgaverne blev fordelt.
Den Danske Bank kommer på banen med et indlæg om de strategiske overvejelser bag etableringen af hjemmearbejdspladser og fakta om, hvordan en arbejdsgiver bærer sig ad med at varetage ansvaret for sine ansattes arbejdsvilkår i hjemmet.
Kontoret er blevet digitalt
Ikke overraskende er Organisering af fremtidens digitale kontormiljø også en topscorerne i konferenceafdelingen. Fredag den 2. oktober indleder administrerende direktør for Bruhn A/S Mogens Mølgaard Jensen med at tale om de ledelsesmæssige udfordringer, der dukker op i forbindelse med implementeringen af det digitale kontor. Det digitale kontor er blandt andet kendetegnet ved, at stort set alle kontormaskiner, det være sig fax, printer, kopimaskine, scanner med mere, kan kobles til virksomhedens lokalnetværk - også selvom virksomheden er kæmpestor og netværket måske når repræsentationer i flere lande.
Også den 2. oktober er tele-, distance- og hjemmearbejdspladser på agendaen. Her taler udviklingschef i Dansk Handel & Service om de konkrete erfaringer på området - herunder overenskomster og virksomhedsaftaler, og de drivkræfter, barrierer og fremtidsvisioner, der præger det at arbejde på afstand af den egentlige arbejdsgiver.
Og så er det gratis
Lørdag den 3. oktober rundes konferencerne af med en IT-karrieredag. Her er det planen dels at skabe interesse blandt studerende på sidste del af studiet for at vælge IT-branchen som deres fremtidige arbejdsplads, dels at få flere til at vælge IT-relaterede studier.
– Her er interessen også rigtig stor. Der kommer masser af unge mennesker den dag, siger Jane Pfeiffer, der ikke vil afvise, at den store interesse muligvis hænger lidt sammen med, at lige præcis den dag, er det gratis at komme til konference for studerende og dimittender.