Doubleclick afviser overvågning

I går købte Doubleclick, verdens største annoncestyrings-bureau i online-verdenen, personoplysninger om 80 millioner amerikanere. Men firmaet kan ikke automatisk sammenkøre oplysningerne med webadfærd og ønsker ikke at overvåge forbrugerne, siger det til IDG Online.

Af Arne R. Steinmark, IDG Online

Verdens største online-annoncebureau, Doubleclick, kan og vil ikke overvåge 80 millioner amerikanere. Det siger firmaet i en reaktion på kritisk international medieomtale i forbindelse med Doubleclicks investering på 7 milliarder kroner i personoplysninger fra millioner af amerikanere.

- Det kan slet ikke lade sig gøre automatisk at sammenkoble webadfærd med oplysningerne i databasen. Og de oplysninger, som folk afgiver om sig selv, tilhører webstedet, ikke os, siger administrerende direktør Christian Hjorth fra Doubleclick i Danmark til IDG Online.

Men hvad er så pointen med det hele? I øjeblikket kan Doubleclick styre bannerannoncer, så hvis man søger efter et bilmærke på en søgemaskine, så ser man annoncer for eksempelvis Alfa Romeo eller Skoda. Eller hvis man surfer på websteder i USA, så vises danske annoncer.

Skal selv give tilladelse

Doubleclicks talskvinde i USA, Ami Shapiro, vil gerne redegøre for investeringen:

- Hvis du registrerer oplysninger på et websted, som er i vores annoncenetværk, og aktivt giver tilladelse til, at vi må bruge dem, så kan vi målrette vores annoncering ved at kombinere med oplysninger i databasen. Annoncerne bliver personlige og svarer til dine behov, siger hun.

Den database, som Doubleclick har købt, er en postordrekatalog-database. Det vil sige, at den indeholder oplysninger om amerikanernes interesser afspejlet i de køb, de har gennemført ved tradtionel postordrehandel. De amerikanske websurfere, der giver tilladelse til det, vil hos Doubleclick kunne få sammenkoblet deres IP-nummer med eventuelle oplysninger i "postordredatabasen".

Det betyder, at Doubleclick i langt større udstrækning inden for sit annoncenetværk, vil kunne målrette reklamerne. Så hvis web-brugeren i forvejen er registreret i databasen som interesseret i biler, vil web-brugeren blive mødt med bilannoncer på flere forskellige sites - annoncestyrings firmaet vil kunne målrette reklamer til den enkelte frem for en grov justering efter nationalitet og søgeord.

Indtil videre sker denne udvikling dog kun i USA og ikke herhjemme. Både direktøren i Danmark og talskvinden i USA afviser nemlig, at der er aktuelle planer om lignende tiltag i Danmark.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Summit 2025, København – AI transforming business

Årets uomgængelige konference for dig, der er med til at træffe beslutninger om din organisations teknologiske fremtid, og vil have det samlede overblik over aktuelle tendenser i IT-branchen.

27. maj 2025 | Læs mere


Årets CIO 2025

Vi skal finde Årets CIO 2025 og den kvinde eller mand, som i et helt år kan bryste sig af at være landets bedste CIO.

03. juni 2025 | Læs mere


Computerworld Summit 2025, Aarhus – AI transforming business

Årets uomgængelige konference for dig, der er med til at træffe beslutninger om din organisations teknologiske fremtid, og vil have det samlede overblik over aktuelle tendenser i IT-branchen.

03. juni 2025 | Læs mere