Af Malene Grouleff, IDG Online
Softwarehusene kæmper bravt om at få den største bid af den store digitale kage, som Danmarks offentlige forvaltning har lagt i ovnen. Nu må de traditionelt dominerende leverandører af offentlig IT se sig slået af konsulenthuset Cap Gemini i kampen, der gælder digitalisering for et to-cifret millionbeløb i Københavns Kommunes borgerservice.
Inden udgangen af år 2001 skal 48 forskellige serviceydelser være tilgængelige på nettet for københavnerne, så de slipper for at suse på rådhuset i den begrænsede åbningstid. Emnerne er blandt andet boligsikring, forbrugsaflæsning og børnebidrag. På længere sigt er målet i alt 200 forskellige muligheder for betjening via Internet, men det er ikke givet, at disse også skal implementeres af Cap Gemini.
Selskabet skal stå for systemintegration, frontend og forretningslogik, og løsningen skal modulopbygget i videst mulige omfang, så den kan eksporteres til andre kommuner. Cap Gemini skal altså etablere skrankerne på nettet og bygge bro til administrationens systemer.
Bedste pris og kvalitet
- Vi har valgt Cap Gemini ud fra en samlet vurdering af bedste pris og en kvalitet, vi tror på, siger Jimmy Kevin Pedersen, kontorchef i IT-strategisk kontor i Københavns kommune.
Kommunen har også skelet til andre opgaver, Cap Gemini har løst for det offentlige, mener Cap Geminis administrerende direktør i Danmark, Tim Wolff Jacobsen.
- Sidste år lavede vi en extranet-løsning til Arbejdstilsynet, som stillede meget høje krav til sikkerheden, fordi løsningen indeholder nogle konkurrencemæssige oplysninger, der under ingen omstændigheder må komme i forkerte hænder. Her udviklede vi et sikkerhedskoncept, og de værktøjer bruger vi også i løsningen til Københavns Kommune, siger Tim Wolff Jacobsen. Kryptering og den netop vedtagne digitale signatur indgår.
Cap Gemini ser digitaliseringen af Københavns kommunale service som en ?supergod reference?.
- Det er et gennembrud at vinde opgaven for den største kommune. Vi ser et meget stort potentiale i elektronisk borgerservice. Mit gæt er, at markedet for disse ydelser alene i år repræsenterer et værdi på to milliarder kroner, siger Cap Gemini-topchefen.
Attraktivt
Bortset fra de økonomiske perspektiver, hvorfor er det så attraktivt at være leverandør til digital forvaltning?
- Jeg tror, det handler om, at det er meget synligt, det vi leverer. Borgerservice berører os alle sammen. Og den offentlige sektor er et område, hvor man for beskedne midler kan øge servicegraden betydeligt. På godt og ondt stiller det krav til os om at levere nogle ordentlige produkter, siger Tim Wolff Jacobsen.
I en repræsentativ borgerundersøgelse, som Københavns Kommune har gennemført blandt sine bysbørn, svarede op mod tre fjerdedele, at de var positivt indstillet over for digital ekspedition.
- Hvor mange der så faktisk vil bruge det, ved vi overhovedet ikke, siger Jimmy Kevin Pedersen, kontorchef i IT-strategisk kontor i Københavns kommune.
Kommunen har også sat indførelsen af elektronisk sagsbehandling i begrænset udbud - i første omgang på tre forvaltninger med 4500 medarbejdere. Samtidig søger kommunen tilbud på en uddannelses-pc- ordning for Københavns Kommunes godt 40.000 medarbejdere.
Cap Gemini har hovedkvarter i Frankrig og beskæftiger omkring 38.000 medarbejdere i 20 lande. Koncernens grundsten blev lagt for 33 år siden.
Pressemeddelelse fra Cap Gemini om ordren